2009-10-23, 11:35
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxett
Har en snabb fråga om milersättning

Jag kör bil till och från arbetsplatsen vissa dagar och vissa dagar åker jag tåg. De dagar jag kör bil noterar jag så klart för att få milersättning, men hur är det med tågkostnaderna. Bör jag spara kvittona och sen presentera för arbetsgivaren eller?
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
du och sveriges alla andra arbetande personer med körkort. Det finns inga lagstöd eller antaligen heller inte många koellektivavtal med stöd för krav på milersättning för att arbetstagaren ska ta sig till och hem från jobbet.
du ska ju vara beredd att pendla upp till två timmar enkel resa varje dag för ett jobb - helt utan krav på milersättning.

Det är snarare så att du ska vara glad om du får erbjudandet med milersättning för resa till o från jobbet. Det tillhör inte vanligheterna.
Samtliga (vill jag minnas) avtal inom byggbranschen har reseersättning mellan bostad och arbetsplats inskrivet i avtal. Det finns säkert andra också.
Grundtaken bakom detta är att själva arbetsstället aldrig är statiskt och man som anställd därmed inte kan minska/kalkylera resekostnaden genom att bosätta sig nära arbetsstället. Ersättningens form och storlek varierar mellan avtalen.
2009-10-23, 23:30
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badodds
Du är en otrolig resurs här - jag har ännu inte behövt din hjälp - men, fan vilken kunskap du besitter...!

All heder åt dig...

YNWA
Tackar ödmjukast.
2009-10-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Samtliga (vill jag minnas) avtal inom byggbranschen har reseersättning mellan bostad och arbetsplats inskrivet i avtal. Det finns säkert andra också.
Grundtaken bakom detta är att själva arbetsstället aldrig är statiskt och man som anställd därmed inte kan minska/kalkylera resekostnaden genom att bosätta sig nära arbetsstället. Ersättningens form och storlek varierar mellan avtalen.

Gärna länkar när du påstår något sådant radikalt. De avtal och byggarbeten jag sett, har avtal som säger att de själva ska bekosta till plats X (ex deras kontor på staden) därefter räknas reseräkning från arbetsplats till bygge från X till Y.
2009-10-24, 23:52
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Gärna länkar när du påstår något sådant radikalt. De avtal och byggarbeten jag sett, har avtal som säger att de själva ska bekosta till plats X (ex deras kontor på staden) därefter räknas reseräkning från arbetsplats till bygge från X till Y.
Inte så svårt... byggnads.se ger detta:
Anläggningsavtalet:
Byggavtalet:
Byggplåt ventilation och plåtbearbetning:
Entreprenadmaskinavtalet:
Glasmästeriavtalet:
Kylavtalet:
VVSavtalet:
Sen har Stockholm ett särskilt reseavtal för byggads-, anläggnings- eller SEKO väg & banavtalet: http://www.byggnads.se/PageFiles/645/Sthlms%20resebest%C3%A4mmelser%202009.pdf

Det var alltså samtliga av Byggnads avtal (och ett av SEKO:s). Sen finns det säkert även i målarnas avtal och säkert även i andra, men de får du tamejtusan leta reda på själv...
Senast redigerad av Brain Damage 2009-10-24 kl. 23:55.
2009-10-25, 11:32
Medlem
LnACEs avatar
Hallå!

Har i dagsläget jobbat på mitt nuvarande jobb i två års tid. Heltid. Nu har jag sökt en utbildning som börjar i December. Ifall jag kommer in på den, hur lång uppsägningstid har man? Ifall man inte får tjänsteledigt dvs. Dom måste bara bevilja tjänsteledighet om utbildningen ha med ens yrke att göra va?

Undrar mest pga att det är med ganska kort varsel denna utbildning börjar.
2009-10-25, 19:40
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LnACE
Hallå!

Har i dagsläget jobbat på mitt nuvarande jobb i två års tid. Heltid. Nu har jag sökt en utbildning som börjar i December. Ifall jag kommer in på den, hur lång uppsägningstid har man? Ifall man inte får tjänsteledigt dvs. Dom måste bara bevilja tjänsteledighet om utbildningen ha med ens yrke att göra va?

Undrar mest pga att det är med ganska kort varsel denna utbildning börjar.
Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning
1 § Arbetstagare i allmän eller enskild tjänst, som vill undergå utbildning, har rätt till behövlig ledighet från sin anställning enligt denna lag.

Ovanstående innebär att din arbetsgivare är skyldig att bevilja tjänstledighet för utbildning. Det betyder att arbetsgivaren inte kan neka tjänstledigt, men han kan skjuta på ledigheten under vissa omständigheter. Med utbildning skall förstås all slags utbildning, svensk eller utländsk.

Principen är att arbetstagaren ansöker om tjänstledighet och arbetsgivaren beviljar ledigheten, vilket skall ske inom sex månader efter arbetstagarens framställan. Det innebär i realiteten att arbetsgivaren kan ställa krav på att ansökan skall lämnas sex månader i förväg. Ingenting hindrar honom dock att bevilja ansökan tidigare.

Du bör därför vara ute i god tid med din ansökan. Väljer du istället egen uppsägning, gäller en månads uppsägningstid vid tillsvidare anställning.
2009-10-26, 23:29
Medlem
Lönebidrag - lönenivå?

Jag har en lönebidragsanställning på deltid.
Den högsta månadslön som AMS ger arbetsgivaren bidrag för är 16 700 kr, vilket också är min månadslön (på halvtid).

Hittills har arbetsgivaren hävdat att han visserligen får höja min lön, men att anställningen snarast är att betrakta som en "arbetsmarknadspolitisk åtgärd" och att min lön därför inte behöver följa någon med branschen jämförbar löneutveckling. Notera att det är ett ganska kvalificerat jobb (systemdesign).

Har han rätt, eller ska även lönebidragsanställda ha samma lönenivå som friska personer?
2009-10-26, 23:54
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckliot
Jag har en lönebidragsanställning på deltid.
Den högsta månadslön som AMS ger arbetsgivaren bidrag för är 16 700 kr, vilket också är min månadslön (på halvtid).

Hittills har arbetsgivaren hävdat att han visserligen får höja min lön, men att anställningen snarast är att betrakta som en "arbetsmarknadspolitisk åtgärd" och att min lön därför inte behöver följa någon med branschen jämförbar löneutveckling. Notera att det är ett ganska kvalificerat jobb (systemdesign).

Har han rätt, eller ska även lönebidragsanställda ha samma lönenivå som friska personer?
Avtal om lönebidragsanställning träffas mellan arbetsförmedlingen och arbetsgivaren. Tidigare var arbetsförmedlingen tvungen att följa yttrande från berört fackförbund innan avtal träffades. Facken avstyrkte i regel lönebidragsanställning om den tilltänkta arbetsgivaren inte var bunden till kollektivavtal. - Skattebetalarna skulle inte medverka till lönedumpning.

Idag är har reglerna ändrats, arbetsförmedlingen skall förvisso fortfarande inhämta yttrande från facken men är i övrigt fri att träffa avtal med arbetsgivaren oavsett fackens mening. Det innebär att om avtal om lönebidragsanställning träffas med icke kollektivavtals bunden arbetsgivare riskerar du att få en lägre lön, då arbetsgivaren ej är skyldig att ersätta med minst avtalsenlig lägsta lön.
2009-10-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Avtal om lönebidragsanställning träffas mellan arbetsförmedlingen och arbetsgivaren. Tidigare var arbetsförmedlingen tvungen att följa yttrande från berört fackförbund innan avtal träffades. Facken avstyrkte i regel lönebidragsanställning om den tilltänkta arbetsgivaren inte var bunden till kollektivavtal. - Skattebetalarna skulle inte medverka till lönedumpning.

Idag är har reglerna ändrats, arbetsförmedlingen skall förvisso fortfarande inhämta yttrande från facken men är i övrigt fri att träffa avtal med arbetsgivaren oavsett fackens mening. Det innebär att om avtal om lönebidragsanställning träffas med icke kollektivavtals bunden arbetsgivare riskerar du att få en lägre lön, då arbetsgivaren ej är skyldig att ersätta med minst avtalsenlig lägsta lön.

Tack så mycket för utförligt svar!
2009-10-27, 15:28
Medlem
Hej
Jag jobbade under en vecka på ett företag.
Det var ganska vilda västern, dvs jag skrev aldrig på något anställningsavtal eller dylikt men blev muntligt lovad timlön då jobbet bara skulle vara en vecka. Nu har det gått två månader och jag har inte fått några pengar än trots ett flertal kontakter med företagets chef. "har du inte fått dom än?", "det är något fel med utbetalningen, vi behöver dina personuppgifter", "dom kommer den 25e, va är det en söndag? ja dom kommer säkert på måndag då".
Chefen låter väldigt intresserad av att betala ut det men det verkar sitta långt inne att det väl ska ramla in på kontot och jag har börjat tveka här. Vad kan facken göra i såna här lägen? Enda avtalet som finns är muntligt..
2009-10-27, 19:33
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoreCowbell
Vad kan facken göra i såna här lägen?
Löneindrivning torde vara bland fackens vanligaste förekommande uppgifter. Framgångsutsikterna får nog anses vara mycket stora, men hjälp av facket förutsätter naturligtvis medlemskap.
2009-10-28, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Löneindrivning torde vara bland fackens vanligaste förekommande uppgifter. Framgångsutsikterna får nog anses vara mycket stora, men hjälp av facket förutsätter naturligtvis medlemskap.

Är yrkesverksam medlem i Sveriges Ingenjörer. Tack för svaret, vill bara ha ett hum om att dom kan hjälpa mig innan jag tar steget att ringa. Får se vilken dag jag ger upp mina förhoppningar om att få pengarna utan facklig hjälp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in