Citat:
Ursprungligen postat av Onebyone
Självklart har jag koll på att de räknas var för sig. Det jag ställde mig frågande till var att du skrev att hon förlorar sin plats för en fast tjänst dvs tillsvidareanställning. Jag menade OM kommunen räknar varje dag som hon är inne och arbetar som en vikariatsdag så är ju anställningsformen vikariat. Gör kommunen inte det blir det förstås en annan sak.
I mitt exempel från staten så de som arbetar ”timmar” eller vad man nu vill kalla det, så gäller ramavtalet och varje pass är en ny anställning och anställningsformen är ALVA. Om du ex under en tvåårsperiod har 3-4 st längre ALVA, låt säga sammanlagt 20 mån så räcker det med 4 mån för att bli tillsvidareanställd, inte sant (20+4=24)?! Om de fyra månaderna utgörs av 120 tillfällen så är det 120 visstidsanställningar á en dag dvs 4 mån dvs då är man tillsvidareanställd.
Jag länkade till AD-domen för att de tog upp det sk. intermittentbegreppet. Att hon haft olika anställningar missade jag inte men domen tog även upp att anställningstiden mellan passen EJ skulle räknas med vilket jag även vet. Om du ex. skriver på ett ramavtal enligt ovan att jobba då och då, när du själv kan, under ex. sex månader och under de sex månaderna arbetar du 12 gånger, då är det 12 dagar enligt ALVA-anställning och självklart inte sex månader.
Sk. timanställningar, behovsanställningar, intermittenta anställningar finns ju ej i LAS men för att kunna räkna korrekt samt stärka arbetstagarnas rättigheter bestämmer vissa ag att det är ALVA som det ska gå under. Hur pass utbrett det är vet jag förstås inte...
Korrekt men de kan räknas som samma om anställningsformerna är samma. I mitt statliga exempel ALVA.
I mitt exempel från staten så de som arbetar ”timmar” eller vad man nu vill kalla det, så gäller ramavtalet och varje pass är en ny anställning och anställningsformen är ALVA. Om du ex under en tvåårsperiod har 3-4 st längre ALVA, låt säga sammanlagt 20 mån så räcker det med 4 mån för att bli tillsvidareanställd, inte sant (20+4=24)?! Om de fyra månaderna utgörs av 120 tillfällen så är det 120 visstidsanställningar á en dag dvs 4 mån dvs då är man tillsvidareanställd.
Jag länkade till AD-domen för att de tog upp det sk. intermittentbegreppet. Att hon haft olika anställningar missade jag inte men domen tog även upp att anställningstiden mellan passen EJ skulle räknas med vilket jag även vet. Om du ex. skriver på ett ramavtal enligt ovan att jobba då och då, när du själv kan, under ex. sex månader och under de sex månaderna arbetar du 12 gånger, då är det 12 dagar enligt ALVA-anställning och självklart inte sex månader.
Sk. timanställningar, behovsanställningar, intermittenta anställningar finns ju ej i LAS men för att kunna räkna korrekt samt stärka arbetstagarnas rättigheter bestämmer vissa ag att det är ALVA som det ska gå under. Hur pass utbrett det är vet jag förstås inte...
Korrekt men de kan räknas som samma om anställningsformerna är samma. I mitt statliga exempel ALVA.
Jag tycker du rör i hop det lite onödigt mycket. Sant är att har du en månadslön och en alva så räknas alla dagar, även de dagar du inte arbetar. Men har du timlön, så räknas enbart de dagar du faktiskt jobbar, så hur du får att man haft anställningsperiod 20 månader men bara jobbat 4 månader (räknat i dagar) till att du blir inlasad vet jag inte. Kan hända jag läser ditt exempel fel, har varit en lång dag.
Menar du dock att om du har haft 20 månaders sammanräknad arbetstid genom längre visstidar, och sen jobbar 120 dagar, så hänger jag dock med vad du tänker. Har dock aldrig sett någon med en ALVA på timlön. Det är enklare att sätta ett öppet datum, och bara helt enkelt timlön, lön per timme.
Ska se om jag orkar leta i LAS efter delen med att förlora sin plats på den berömda LAS listan när man erbjuds jobb. Detta vet jag gäller om man är uppsagd på grund av arbetsbrist om man jobbat 12 månader och erbjuds en ny tjänst.
Är inte världens mest pedagogiska person så blev kanske lite rörigt. Vi har fått direktiv om att göra så iaf för att hålla en god personalpolitik och för att få rätt i anställningstid, lönesystem etc och det är smidigt och det blir få frågor eftersom alla parter vet vad som gäller.