2010-10-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebyone
Självklart har jag koll på att de räknas var för sig. Det jag ställde mig frågande till var att du skrev att hon förlorar sin plats för en fast tjänst dvs tillsvidareanställning. Jag menade OM kommunen räknar varje dag som hon är inne och arbetar som en vikariatsdag så är ju anställningsformen vikariat. Gör kommunen inte det blir det förstås en annan sak.

I mitt exempel från staten så de som arbetar ”timmar” eller vad man nu vill kalla det, så gäller ramavtalet och varje pass är en ny anställning och anställningsformen är ALVA. Om du ex under en tvåårsperiod har 3-4 st längre ALVA, låt säga sammanlagt 20 mån så räcker det med 4 mån för att bli tillsvidareanställd, inte sant (20+4=24)?! Om de fyra månaderna utgörs av 120 tillfällen så är det 120 visstidsanställningar á en dag dvs 4 mån dvs då är man tillsvidareanställd.

Jag länkade till AD-domen för att de tog upp det sk. intermittentbegreppet. Att hon haft olika anställningar missade jag inte men domen tog även upp att anställningstiden mellan passen EJ skulle räknas med vilket jag även vet. Om du ex. skriver på ett ramavtal enligt ovan att jobba då och då, när du själv kan, under ex. sex månader och under de sex månaderna arbetar du 12 gånger, då är det 12 dagar enligt ALVA-anställning och självklart inte sex månader.

Sk. timanställningar, behovsanställningar, intermittenta anställningar finns ju ej i LAS men för att kunna räkna korrekt samt stärka arbetstagarnas rättigheter bestämmer vissa ag att det är ALVA som det ska gå under. Hur pass utbrett det är vet jag förstås inte...

Korrekt men de kan räknas som samma om anställningsformerna är samma. I mitt statliga exempel ALVA.

Jag tycker du rör i hop det lite onödigt mycket. Sant är att har du en månadslön och en alva så räknas alla dagar, även de dagar du inte arbetar. Men har du timlön, så räknas enbart de dagar du faktiskt jobbar, så hur du får att man haft anställningsperiod 20 månader men bara jobbat 4 månader (räknat i dagar) till att du blir inlasad vet jag inte. Kan hända jag läser ditt exempel fel, har varit en lång dag.

Menar du dock att om du har haft 20 månaders sammanräknad arbetstid genom längre visstidar, och sen jobbar 120 dagar, så hänger jag dock med vad du tänker. Har dock aldrig sett någon med en ALVA på timlön. Det är enklare att sätta ett öppet datum, och bara helt enkelt timlön, lön per timme.

Ska se om jag orkar leta i LAS efter delen med att förlora sin plats på den berömda LAS listan när man erbjuds jobb. Detta vet jag gäller om man är uppsagd på grund av arbetsbrist om man jobbat 12 månader och erbjuds en ny tjänst.
2010-10-20, 22:16
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Menar du dock att om du har haft 20 månaders sammanräknad arbetstid genom längre visstidar, och sen jobbar 120 dagar, så hänger jag dock med vad du tänker. Har dock aldrig sett någon med en ALVA på timlön. Det är enklare att sätta ett öppet datum, och bara helt enkelt timlön, lön per timme.

Precis så menar jag Är inte världens mest pedagogiska person så blev kanske lite rörigt. Vi har fått direktiv om att göra så iaf för att hålla en god personalpolitik och för att få rätt i anställningstid, lönesystem etc och det är smidigt och det blir få frågor eftersom alla parter vet vad som gäller.

Citat:
Ska se om jag orkar leta i LAS efter delen med att förlora sin plats på den berömda LAS listan när man erbjuds jobb. Detta vet jag gäller om man är uppsagd på grund av arbetsbrist om man jobbat 12 månader och erbjuds en ny tjänst.

Jo, den vet jag men TS skrev inget om arbetsbrist så därför jag undrade...
2010-10-21, 02:34
Medlem
BondJamesBonds avatar
Kanske hade varit bättre att starta en ny tråd, men jag provar här så länge.

Jag kollade på mitt anställningsavtal och där står det:

Tjänsten utgör 75% procent av en heltidstjänst.

Detta fick mig att börja undra. Kan jag teoretiskt dra någon nytta av att det står procent två gånger, vilket det faktiskt gör. Skulle jag kunna hävda att jag enbart behöver jobba 75 procents procent av en heltidstjänst, och fortfarande få lönen som står med i avtalet?

Denna fråga är alltså ytterst hypotetisk.
2010-10-21, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BondJamesBond
Kanske hade varit bättre att starta en ny tråd, men jag provar här så länge.

Jag kollade på mitt anställningsavtal och där står det:

Tjänsten utgör 75% procent av en heltidstjänst.

Detta fick mig att börja undra. Kan jag teoretiskt dra någon nytta av att det står procent två gånger, vilket det faktiskt gör. Skulle jag kunna hävda att jag enbart behöver jobba 75 procents procent av en heltidstjänst, och fortfarande få lönen som står med i avtalet?

Denna fråga är alltså ytterst hypotetisk.

rent praktiskt och hypotetiskt? Nej. Själva grunden är att du får lön för den sysselsättningsgrad du har.

Det är vanligt att skriva 75 % av heltid och så ange vad heltidslönen är, lättare och jämföra mellan olika anställda då.
2010-10-21, 11:15
Medlem
BondJamesBonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
rent praktiskt och hypotetiskt? Nej. Själva grunden är att du får lön för den sysselsättningsgrad du har.

Det är vanligt att skriva 75 % av heltid och så ange vad heltidslönen är, lättare och jämföra mellan olika anställda då.

Misstänker att du tolkade det hela fel. Det jag syftade på var formuleringen med både %-tecken och "procent" utskrivet. Aja, var hursomhelst bara nåt jag kom att fundera på i trötthetens tecken...
2010-10-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BondJamesBond
Misstänker att du tolkade det hela fel. Det jag syftade på var formuleringen med både %-tecken och "procent" utskrivet. Aja, var hursomhelst bara nåt jag kom att fundera på i trötthetens tecken...

ja, då tolkade jag fel. Att det är ett uppenbart stavfel, eller tryckfelsnisse varit, gör ingen skillnad. Förstår inte hur du ska uttnytja det, inte ens hypotetiskt faktiskt... Men, ja är bra trött med så.
2010-10-21, 23:31
Medlem
Beskrivning av problem:
Min sambo jobbar som personlig assistent och har jobbat som vikarie i lite drygt två år. Deltid.
Har fått erbjudande om en 90%-tjänst med en så kallad avanställning. Hon hoppas på en fast anställning.

Frågeställning:
Las säger:
"Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning."

Frågan är alltså om det betyder att man räknar själva anställningsperioden, som då är över två år, eller om man räknar antalet arbetade dagar. Hennes chef sa att man måste jobba 720 dagar, vilket hon inte har gjort då hon har haft en deltidstjänst.

Har hon rätt till en tillsvidareanställning?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Kommunals kollektivavtal
2010-10-22, 13:49
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cri11e
Beskrivning av problem:
Min sambo jobbar som personlig assistent och har jobbat som vikarie i lite drygt två år. Deltid.
Har fått erbjudande om en 90%-tjänst med en så kallad avanställning. Hon hoppas på en fast anställning.

Frågeställning:
Las säger:
"Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning."

Frågan är alltså om det betyder att man räknar själva anställningsperioden, som då är över två år, eller om man räknar antalet arbetade dagar. Hennes chef sa att man måste jobba 720 dagar, vilket hon inte har gjort då hon har haft en deltidstjänst.

Har hon rätt till en tillsvidareanställning?

Kommunals kollektivavtal

Beror på...

Arbetar hon bara efter behov dvs. kan hon säga nej till arbete om de ringer? I så fall räknas bara de dagarna hon faktiskt arbetar och inte hela perioden som avtalet löper på. Då stämmer 720 dagar för det är två år (360+360=720). Man räknar 360 dagar på ett år.

Har hon arbetsplikt dvs. inte kan avböja arbete räknas hela perioden.

Vi diskuterade något liknade lite högre upp i tråden. Läs även AD 2008 nr 81 (överklagad TR-dom). Ur domskälen:

Kommunen har tillämpat en ordning med intermittent anställda. Detta innebär att kommunen vid tillfälliga behov av arbetskraft har kunnat välja bland personer som fanns till förfogande. Dessa personer å sin sida har fritt kunnat välja mellan att acceptera och att avböja erbjudanden. Någon
arbetsplikt har inte funnits. Mot denna bakgrund finner tingsrätten det vara orimligt att beräkna anställningstiden så som R.H-M. hävdar. Kommunens beräkningssätt framstår däremot som rimligt.

Sen kan man även vara tillsvidareanställd på deltid dvs. man får skilja på anställningsformen och omfattningen av anställningen. Har hon månadslön brukar alla dagar räknas under avtalstiden, även de som hon är ledig.

vad menar du förresten med "avanställning"? Menar du alvaanställning? ALVA är en förkortning på allmän visstidsanställning och den är separerad från vikariat dvs. du kan arbeta strax under två år i ett vikariat för att sedan arbeta ytterligare två år i ALVA utan att bli tillsvidareanställd. Detta under en femårsperiod ska tilläggas. Låter kanske konstigt men så är lagen skriven...
Senast redigerad av Onebyone 2010-10-22 kl. 13:52.
2010-10-22, 22:54
Medlem
Jag har sedan januari 2009 jobbat på samma företag. Jag sitter i receptionen, men har även hand om lite ekonomi och annat pyssel. Jag tjänar 100 kr i timmen, vilket jag har gjort sedan start.
Anställningsavtal eller andra papper har aldrig förekommit riktigt. VD:n är en släkting till mig, så jag antar att det är därför vi inte var så formella.
Jag känner väl att jag borde ha fått en lönehöjning, men varken jag eller släktingen har tagit upp det.
Nu börjar jag fundera på att be om en höjning, men då denna släkting gärna håller hårt i börsen vill jag gärna ha lite bra lagar att backa upp min förfrågan med.
Därför undrar jag nu om någon har lite koll på vad som egentligen gäller för mig?
Jag tror att jag är fast anställd, då jag har varit där så länge. Jag jobbar ungefär halvtid. Jag kommer klockan åtta och går hem när jag är klar, ungefär. Jag får som sagt lön per timme.
Har jag "rätt" till lönehöjning?
2010-10-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjzzz
Jag har sedan januari 2009 jobbat på samma företag. Jag sitter i receptionen, men har även hand om lite ekonomi och annat pyssel. Jag tjänar 100 kr i timmen, vilket jag har gjort sedan start.
Anställningsavtal eller andra papper har aldrig förekommit riktigt. VD:n är en släkting till mig, så jag antar att det är därför vi inte var så formella.
Jag känner väl att jag borde ha fått en lönehöjning, men varken jag eller släktingen har tagit upp det.
Nu börjar jag fundera på att be om en höjning, men då denna släkting gärna håller hårt i börsen vill jag gärna ha lite bra lagar att backa upp min förfrågan med.
Därför undrar jag nu om någon har lite koll på vad som egentligen gäller för mig?
Jag tror att jag är fast anställd, då jag har varit där så länge. Jag jobbar ungefär halvtid. Jag kommer klockan åtta och går hem när jag är klar, ungefär. Jag får som sagt lön per timme.

Be o få ett skriftligt avtal på din anställning. De har du rätt till.

Löneförhöjning är inte säkert, då i vissa avtal kan timavlönade vara undantagna.
2010-10-22, 23:23
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjzzz
Med all sannolikhet räknas din anställning som tillsvidareanställning dvs det som i bland felaktigt kallas fast anställning.

Det finns inga minimilöner i svensk lagstiftning, och heller ingen lag om löneökning. Allt det bygger på fackligt engagemang, kollektivavtal och avtalsförhandlingar. Om dit AG har kollektivavtal så har du förmodligen rätt till löneökning. Om inte får du snällt be om det själv. Ditt eget eventuella fackliga medlemskap är i det sammanhanget oväsentligt. Löneökningen fastställs i kollektivavtal och det är AG:s bundenhet till det som är avgörande.

Om du är medlem i facket kan du be dem om hjälp att få din AG att teckna kollektivavtal och på så sätt få årliga löneökningar, kollektivavtalade försäkringar och avtalspension.
2010-10-26, 12:46
Medlem
UtanFiskars avatar
Beskrivning av problem:
Jobbar som säljare på Företag X. Är provanställd på deltid fram tills mitten av december, blev anställd i mitten av juni d.v.s en 6-månaders provanställning. Detta företag sköts av kompletta idioter och jag har tröttnat på det, vill säga ifrån och visa att det faktiskt inte är ok det de håller på med. De har trakasserat min vän (som även fixade jobbet åt mig) på olika sätt, vilket till slut fick honom att säga upp sig. Två andra heltidsanställda (inkl. butikschefen) har sagt upp sig den senaste månaden. Jag är väldigt sugen på att säga upp mig, men jag behöver pengarna och jag hittar inget nytt jobb.

Igår var det den 25e och lönen skulle äntligen komma. Jobbat arslet av mig hela September i och med att vi flyttade butiken där jag jobbar. Jag jobbade bl.a 12 timmar i streck i 9 dagar, de sista två dagarna jobbade jag 13 samt 17 timmar. Efter 17-timmarspasset förväntade de sig att jag skulle komma in klockan 8 nästa morgon (jag gick därifrån klockan två på natten). Vågade inte säga ifrån för då skulle jag antagligen bli hotad med sparken, som så många andra anställda blivit. Så jag förväntade ju mig en fet lön igår. Den har fortfarande inte kommit. Ringde till huvudkontoret och frågade varför, fick svaret "lönerna kommer utbetalas så fort vi har fått in pengar". Jag behövde pengarna igår för att betala in räkningar osv, så jag blev ju självklart förbannad. Ringde idag igen och fick beskedet att lönen INTE kommer komma in idag, men imorgon kanske EN DEL av lönen betalas ut beroende på hur mycket butikerna säljer idag.

Frågeställning:
Får man göra såhär? Vad kan jag göra? Har jag någonting att säga till om, eller är min provanställning så lite värd att jag inte har något annat val än att tyst se på medans de behandlar sina anställda som värdelösa idioter? Jag har verkligen noll koll på allt vad det gäller avtal, fack, regler, lagar osv osv. Så jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde berätta för mig vad jag kan göra.

Nej. Jag tror inte det iallafall, som sagt har jag väldigt dålig på koll på allt sådant, men om jag inte är helt ute och cyklar så finns det inget kollektivavtal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in