2010-07-18, 21:26
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bustroll1
Frågeställning:
Har försökt läsa lite hos Arbetsmiljöverket men inte blivit mycket klockare för det, vad jag förstod skulle det enligt dem inte vara några större problem att jobba i 30 °C.. Men för min del mår jag jättedåligt, jag blir yr, får huvudvärk, känner mig allmänt svag och får väldigt svårt att koncentrera mig. Luften är kvav och fuktig. Men sen när man byter sida eller station kanske man kommer till en spärr där det enbart är 18 °C.... Det kan ju inte ska vara rimligt att behöva jobba under såna här förhållanden? Vad vet ni om detta? Cheferna bryr sig inte & skyddsombuden är värdelösa.
Arbetsgivaren är skyldig enligt arbetsmiljölagen att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. Kan det konstateras risker i arbetsmiljön skall arbetsgivaren vidta åtgärder för att undanröja riskerna. Gör han inte det bryter han mot lagen och riskerar därmed dryga påföljder.

Hög varaktig inomhustemperatur, undermålig luftkonditionering och syrefattig luft innebär utan tvekan risk för ohälsa. Skyddsombudets roll är företräda de anställda i alla frågor som berör arbetsmiljön. Om arbetsgivaren inte vidtar åtgärder för att undanröja risker kan skyddsombudet begära inspektion av arbetsmiljöverket. Vid omedelbar fara för liv och kan skyddsombudet dessutom utfärda sk skyddsstopp, dvs förbjuda verksamheten.

Du skall därför inte nöja dig med att skyddsombudet negligerar din arbetsmiljö. Ta förnyad kontakt med skyddsombudet och förklara din situation igen. Enligt min uppfattning skall skyddsombudet åtminstone avkräva att arbetsgivaren installerar en ac-anläggning på din arbetsplats.
Citat:
Den andra frågan: Är det rimligt att neka en sådan ledighetsansökan trots att man lämnat in en månad i förväg?! Även min kollega som ska studera lämnade in direkt h*n fick antagningsbeskedet
Rätt till tjänstledighet (omvänt, arbetsgivarens skyldighet att bevilja) gäller bara under vissa omständigheter, t.ex. vid studier, facklig verksamhet, tjänstgöring i totalförsvaret.

Utöver det föreskriver de flesta kollektivavtal på arbetsmarknaden arbetstagarens rätt till en dags permission (betald ledighet) vid akut sjukdom, egen 50-års dag, eget bröllop, begravning av nära anhörig osv. Kontrollera med ditt fackförbund vad som gäller enl kollektivavtalet.

Skulle din ansökan om ledighet falla utanför nämnda förutsättningar kan arbetsgivaren neka ledighet.
2010-07-22, 17:00
Medlem
HerrVits avatar
Beskrivning av problem:
Brevbärare, bär alltså ut post, lokaltidning och reklambuntar, totalt drygt 700 hushåll. Inte en aning om hur många som jobbar där, men skulle gissa på kanske 50 pers på den centralen jag är. Jag har skrivit kontrakt på 30h/vecka och enligt personalansvarige skulle detta räcka gott och väl. Fastän jag jobbar hårt som fan (och utför mitt arbete så noggrant som möjilgt) arbetar jag mer än dessa 30 timmar per vecka. Eftersom jag har en arbetsuppgift med en tydlig början och ett tydligt slut har jag ingen möjlighet att stänga ner efter 30 timmar och säga "nej, nu går jag hem". Jag tar inte heller någon lunch eller några raster, utan jobbar alltså i ett sträck från det jag börjar till det jag slutar.

Frågeställning:
Vad gör jag när jag måste arbeta mer än det jag skrivit kontrakt för?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
SEKO/posten, http://www.sekoposten.org/
2010-07-22, 19:01
Medlem
Hej har en liten fråga... Jag har jobbat på mitt jobb i en månad nu och så vitt jag vet så fungerar det så att man får en månads förskjuten lön för att det inte ska bli lucka sen när man byter jobb. Men jag pratade med min kollega och han sa att företaget vi jobbar på INTE har innestående lön. Och idag hörde jag han prata om att han skulle få sin lönespecifikation idag, men jag fick ingen? Då undrar jag, måste det vara innestående löner? Eller är det upp till företagaren/arbetaren att bestämma det? Har inte pratat något om detta med chefen, utan har bara förstått att företaget inte har innestående löner? Det verkar ju lite konstigt, hur blir det då när jag söker nytt jobb? Och varför säger han att vi inte har innestående löner, om sen att de visar sig att vi har det?
2010-07-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianw
Hej har en liten fråga... Jag har jobbat på mitt jobb i en månad nu och så vitt jag vet så fungerar det så att man får en månads förskjuten lön för att det inte ska bli lucka sen när man byter jobb. Men jag pratade med min kollega och han sa att företaget vi jobbar på INTE har innestående lön. Och idag hörde jag han prata om att han skulle få sin lönespecifikation idag, men jag fick ingen? Då undrar jag, måste det vara innestående löner? Eller är det upp till företagaren/arbetaren att bestämma det? Har inte pratat något om detta med chefen, utan har bara förstått att företaget inte har innestående löner? Det verkar ju lite konstigt, hur blir det då när jag söker nytt jobb? Och varför säger han att vi inte har innestående löner, om sen att de visar sig att vi har det?

Företaget väljer själva (delvis genom det lokala kollektivavtalet på arbetsplatsen).
Månadslön har jag åtminstone alltid fått i "förskott".
Timlön å övriga tillägg brukar betalas ut i efterskott dock.
2010-07-22, 22:48
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVit
Beskrivning av problem:
Frågeställning:
Vad gör jag när jag måste arbeta mer än det jag skrivit kontrakt för?
Tja... redovisar övertid?
2010-07-22, 22:52
Medlem
HerrVits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Tja... redovisar övertid?
Betalar dom mig fastän jag har skrivit kontrakt på färre timmar?
2010-07-22, 22:58
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Först måste du säga till att din ordinarie arbetstid inte räcker till att lösa uppgifterna. Erbjud dig att lösa uppgifterna ändå, men att det då blir övertid. Alternativt måste dom se över din arbetsbörda.

Övertid är per definition arbete utöver det överenskomna arbetstidsmåttet.
2010-07-23, 00:17
Medlem
HerrVits avatar
Citat:
Först måste du säga till att din ordinarie arbetstid inte räcker till att lösa uppgifterna. Erbjud dig att lösa uppgifterna ändå, men att det då blir övertid. Alternativt måste dom se över din arbetsbörda.

Tack!
2010-07-23, 23:37
Medlem
Citat:

nej.. övertid är beordrad arbetstid av arbetsgivaren, utöver ordinarie arbetstid. Om ordinarie arbetstid ej räcker till skall arbetsgivaren beordra detta inom avtalad tid... typ 48 timmar eller nått.
Övertid kan ej heller schemaläggas i förväg.. btw brukar vara lite problem med den punkten... men sen beror det ju på hur mycket man vill bråka..
2010-07-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lidis
Företaget väljer själva (delvis genom det lokala kollektivavtalet på arbetsplatsen).
Månadslön har jag åtminstone alltid fått i "förskott".
Timlön å övriga tillägg brukar betalas ut i efterskott dock.

jo men hur blir det om man inte får innestående lön? jag menar då blir det ju en s.k lucka
2010-07-24, 11:34
Medlem
Citat:

Säg att du har månadssnitt på 100 timmar, men måste jobba 20 timmar mer. Då kallas det MERTID och inte övertid i de allra flesta kollektivavtal. DEt innebär att du nästkommande lön får betalt för mer timmar.

Givetvis är det så att det är något som man normalt pratar med arbetsledare om, om man inte redan har överenskommelse om flex eller sådant.
2010-07-24, 11:47
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
nej.. övertid är beordrad arbetstid av arbetsgivaren, utöver ordinarie arbetstid. Om ordinarie arbetstid ej räcker till skall arbetsgivaren beordra detta inom avtalad tid... typ 48 timmar eller nått.
Övertid kan ej heller schemaläggas i förväg.. btw brukar vara lite problem med den punkten... men sen beror det ju på hur mycket man vill bråka..
Vadå nej? Exakt vad i mitt inlägg är det du inte tycker är korrekt?

Däremot kan jag säga nej angående ditt inlägg. Övertid behöver inte alls vara beordrad. Det räcker att den är godkänd. Exempelvis kan AT själv styra över sin tid och i vissa fall ge sig själv övertid om projektet så kräver. Det räcker att AG godkänner det för att den övertiden skall räknas som just övertid. Det kan handla om servicejobb där alternativen jobba över en timme, mot att återkomma dagen efter med extra restid mm, står mot varandra. Ingen AG jag känner nekar en AT att självsvåldigt "beordra" sig övertid då.

Det finns ingen regel om att övertid måste påkallas i förväg.

Om du läste HerrVits inlägg så såg du att den överenskomna arbetstiden var 30 h / vecka. Det finns inget i världen som hindrar HerrVit och HerVits AG att komma överens om ex. 10 - 18 h "schemalagd" mertid/övertid per vecka under en period. Och här skall jag rätta mig själv lite. SEKO Postens KA innehåller väldigt mycket avtalstext om just arbetstid. För HerrVit skulle tid utöver 30 timmar upp till 40 timmar vara mertid och inte övertid som jag skrev, enligt gällande KA. Tid utöver 40 h / vecka skulle vara övertid. Detta är dock inte relevant för svaret i sig, däremot är det relevant för ersättningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in