Citat:
Arbetsgivaren är skyldig enligt arbetsmiljölagen att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. Kan det konstateras risker i arbetsmiljön skall arbetsgivaren vidta åtgärder för att undanröja riskerna. Gör han inte det bryter han mot lagen och riskerar därmed dryga påföljder.
Ursprungligen postat av bustroll1
Frågeställning:
Har försökt läsa lite hos Arbetsmiljöverket men inte blivit mycket klockare för det, vad jag förstod skulle det enligt dem inte vara några större problem att jobba i 30 °C.. Men för min del mår jag jättedåligt, jag blir yr, får huvudvärk, känner mig allmänt svag och får väldigt svårt att koncentrera mig. Luften är kvav och fuktig. Men sen när man byter sida eller station kanske man kommer till en spärr där det enbart är 18 °C.... Det kan ju inte ska vara rimligt att behöva jobba under såna här förhållanden? Vad vet ni om detta? Cheferna bryr sig inte & skyddsombuden är värdelösa.
Har försökt läsa lite hos Arbetsmiljöverket men inte blivit mycket klockare för det, vad jag förstod skulle det enligt dem inte vara några större problem att jobba i 30 °C.. Men för min del mår jag jättedåligt, jag blir yr, får huvudvärk, känner mig allmänt svag och får väldigt svårt att koncentrera mig. Luften är kvav och fuktig. Men sen när man byter sida eller station kanske man kommer till en spärr där det enbart är 18 °C.... Det kan ju inte ska vara rimligt att behöva jobba under såna här förhållanden? Vad vet ni om detta? Cheferna bryr sig inte & skyddsombuden är värdelösa.
Hög varaktig inomhustemperatur, undermålig luftkonditionering och syrefattig luft innebär utan tvekan risk för ohälsa. Skyddsombudets roll är företräda de anställda i alla frågor som berör arbetsmiljön. Om arbetsgivaren inte vidtar åtgärder för att undanröja risker kan skyddsombudet begära inspektion av arbetsmiljöverket. Vid omedelbar fara för liv och kan skyddsombudet dessutom utfärda sk skyddsstopp, dvs förbjuda verksamheten.
Du skall därför inte nöja dig med att skyddsombudet negligerar din arbetsmiljö. Ta förnyad kontakt med skyddsombudet och förklara din situation igen. Enligt min uppfattning skall skyddsombudet åtminstone avkräva att arbetsgivaren installerar en ac-anläggning på din arbetsplats.
Citat:
Rätt till tjänstledighet (omvänt, arbetsgivarens skyldighet att bevilja) gäller bara under vissa omständigheter, t.ex. vid studier, facklig verksamhet, tjänstgöring i totalförsvaret.
Den andra frågan: Är det rimligt att neka en sådan ledighetsansökan trots att man lämnat in en månad i förväg?! Även min kollega som ska studera lämnade in direkt h*n fick antagningsbeskedet
Utöver det föreskriver de flesta kollektivavtal på arbetsmarknaden arbetstagarens rätt till en dags permission (betald ledighet) vid akut sjukdom, egen 50-års dag, eget bröllop, begravning av nära anhörig osv. Kontrollera med ditt fackförbund vad som gäller enl kollektivavtalet.
Skulle din ansökan om ledighet falla utanför nämnda förutsättningar kan arbetsgivaren neka ledighet.