2009-08-03, 19:06
Medlem
Kontakta facket och visa upp dina anställningsbevis!

Jag satt själv i samma sitts. de anställde mig på "visstid" med 3 månader i stöten. Sa till dem att jag inte kunde leva mitt liv efter deras regler och sa upp mig! De kan ju inte bahandla mig hur som helst!
2009-08-03, 19:20
Medlem
Det finns två huvudtyper av anställningar, tillsvidare anställning och tidsbegränsad anställning. Den senare är i sin tur indelad i några olika: vikariat, säsongsarbete och allmän visstidsanställning (samt efter arbetstagarens 67 årsdag).

Som reglerna idag är utformade skall din anställning efter din 721-a dag som visstidsanställd övergå i en tillsvidareanställning på den för dagen aktuella anställningsgraden. Alternativt lika långt vikariat.

Är du med i facket är det grönt eftersom de då kan tvista på din anställning. Är du inte med i facket gäller såklart lagen, men ingen kommer att driva ärendet åt dig.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM se §5
2009-08-03, 20:42
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zakk73
Frågeställning:
Min fråga är vad som gäller då han som äger företaget och även satte det i konkurs kommer antagligen starta upp företaget igen med samma arbetsstyrka i samma lokaler.
Det möter inga hinder, under förutsättning att arbetsgivaren ej är belagd med näringsförbud. I princip gäller all arbetsrättslig lagstiftning (och kollektivavtal) också i konkurs. Ett undantag är dock bestämmelsen om övergång av verksamhet, LAS 6 b. Det innebär att berörda arbetstagares anställningsavtal ej automatiskt överförs till det nya företaget. Arbetsgivaren kan alltså nyrekrytera fritt och betala med lägre lön – dock lägst minimilön enligt kollektivavtal.
2009-08-03, 20:45
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
Betyder detta att jag nu är tillsvidareanställd. Både jag och min chef har semester, därför börjar jag med att vända mig till er, kära flashbackare. Vad tror ni om saken?

Med vänlig hälsning
Ja, din tidsbegränsade anställning har övergått att gälla tillsvidare.
2009-08-03, 21:53
Medlem
Jobbar som konstruktör åt en konsultfirma, ca25 anställda och har kunderna finns inom fordonsindustrin. Har jobbat sedan 1 april och blev uppsagd den 14e juni på grund av arbetsbrist. Uppsägningen kom under min semester, enligt mitt fackförbund som är Sveriges ingenjörer så får inte min uppsägningstid börja gälla förrens jag kommer tillbaka från semestern.
Chefen hävdar att jag är provanställd och då får uppsägningstiden börja gälla direkt från den dagen han ringer mig. Tror att företaget har almega teknik och design som kollektivavtal.
Vem har rätt?
2009-08-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoreCowbell
Jobbar som konstruktör åt en konsultfirma, ca25 anställda och har kunderna finns inom fordonsindustrin. Har jobbat sedan 1 april och blev uppsagd den 14e juni på grund av arbetsbrist. Uppsägningen kom under min semester, enligt mitt fackförbund som är Sveriges ingenjörer så får inte min uppsägningstid börja gälla förrens jag kommer tillbaka från semestern.
Chefen hävdar att jag är provanställd och då får uppsägningstiden börja gälla direkt från den dagen han ringer mig. Tror att företaget har almega teknik och design som kollektivavtal.
Vem har rätt?

länge sen jag greja med detta, men har för mig din chef har rätt, du har rätt att avbryta din semester, och börja jobba igen eftersom du nu är uppsagd. Detta för att kunna få ta med sig semester"peng" in i den nya anställning, eftersom att man ofta inte får semesterdagar första året.

Har för mig detta, men wildhorses kan nog svara bättre.
2009-08-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
länge sen jag greja med detta, men har för mig din chef har rätt, du har rätt att avbryta din semester, och börja jobba igen eftersom du nu är uppsagd. Detta för att kunna få ta med sig semester"peng" in i den nya anställning, eftersom att man ofta inte får semesterdagar första året.

Har för mig detta, men wildhorses kan nog svara bättre.

Ang. Semesterdagarna så fick jag "låna" upp till 25 dagar med villkoret att dessa avskrivs efter fem år eller om jag blir uppsagd.

Edit: Om det tillför något för min sak så har två av mina kollegor fått hjälp av facket att få sina uppsägningsperioder framflyttade från 14e juni till idag när de kom tillbaka från semestern. Skillnaden mellan dem och mig är att jag är provanställd medans de är tillsvidareanställda..
Senast redigerad av MoreCowbell 2009-08-03 kl. 22:16.
2009-08-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ang. Semesterdagarna så fick jag "låna" upp till 25 dagar med villkoret att dessa avskrivs efter fem år eller om jag blir uppsagd.

Ok. Kanske inte så mkt och orda om då? mer än o återgå till o jobba,...
2009-08-03, 22:24
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Vem har rätt?
Jag vill hävda att din arbetsgivare har bekräftat att din anställning gäller tillsvidare genom att han har verkställt beslut om uppsägning pga arbetsbrist. Endast tillsvidare anställda kan vara föremål för arbetsbristuppsägning, undantaget vid konkurs.

För att provanställning ska vara giltig måste avtal om saken föreligga. Arbetsgivaren har bevisbördan. Granska ditt anställningsavtal närmare. Saknas avtal om provanställning gäller anställningen tillsvidare om inte anställningen i övrigt är tidsbegränsad.

Vid uppsägning pga arbetsbrist börjar uppsägningstiden att löpa efter ev. ledighet, t.ex. vid semesterledighet, sjukfrånvaro, tjänstledighet, föräldrarledighet etc.
2009-08-04, 10:45
Medlem
Posten

Tja!

Jag har en "förstärkningsanställning" på posten nu i sommar, dock så har jag fått ett schema när jag ska jobba. Denna vecka var jag schemalagd mellan 10-12, samt två kvällar (15.30-19.15). Morgonpasset visar det sig nu att det bara tar runt 30 min att genomföra, varpå chefen sa åt mig att istället skriva upp hur länge jag jobbade (alltså får jag bara betalt för dessa 30 min). Det finns inga andra arbetsuppgifter att göra fram till 12 heller. Är detta okej? Finns det någon minimumtid man får jobba? Det tar mig även 20 min att cykla till (40' tot) jobbet, så detta känns ju onödigt!
2009-08-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjark
Tja!

Jag har en "förstärkningsanställning" på posten nu i sommar, dock så har jag fått ett schema när jag ska jobba. Denna vecka var jag schemalagd mellan 10-12, samt två kvällar (15.30-19.15). Morgonpasset visar det sig nu att det bara tar runt 30 min att genomföra, varpå chefen sa åt mig att istället skriva upp hur länge jag jobbade (alltså får jag bara betalt för dessa 30 min). Det finns inga andra arbetsuppgifter att göra fram till 12 heller. Är detta okej? Finns det någon minimumtid man får jobba? Det tar mig även 20 min att cykla till (40' tot) jobbet, så detta känns ju onödigt!

Näe. Är du schemalagd ska du också jobba den tiden, det är upp till chefen och underhålla dig med arbete, alternativt om du tar de lugnt i två timmar... :P
2009-08-04, 18:53
Medlem
Skittjacks avatar
Vad har transport för löneavtal?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in