Citat:
Ursprungligen postat av MoreCowbell
Jobbar som konstruktör åt en konsultfirma, ca25 anställda och har kunderna finns inom fordonsindustrin. Har jobbat sedan 1 april och blev uppsagd den 14e juni på grund av arbetsbrist. Uppsägningen kom under min semester, enligt mitt fackförbund som är Sveriges ingenjörer så får inte min uppsägningstid börja gälla förrens jag kommer tillbaka från semestern.
Chefen hävdar att jag är provanställd och då får uppsägningstiden börja gälla direkt från den dagen han ringer mig. Tror att företaget har almega teknik och design som kollektivavtal.
Vem har rätt?
Jag vill hävda att din arbetsgivare har bekräftat att din anställning gäller tillsvidare genom att han har verkställt beslut om uppsägning pga arbetsbrist. Endast tillsvidare anställda kan vara föremål för arbetsbristuppsägning, undantaget vid konkurs.
För att provanställning ska vara giltig måste avtal om saken föreligga. Arbetsgivaren har bevisbördan. Granska ditt anställningsavtal närmare. Saknas avtal om provanställning gäller anställningen tillsvidare om inte anställningen i övrigt är tidsbegränsad.
Vid uppsägning pga arbetsbrist börjar uppsägningstiden att löpa efter ev. ledighet, t.ex. vid semesterledighet, sjukfrånvaro, tjänstledighet, föräldrarledighet etc.