Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-02, 22:33
  #3133
Medlem
SoulAmazins avatar
Jag skulle uppskatta enormt mycket ifall någon kunnig här kan klargöra vad lagen faktiskt säger om beordrad övertid. Jag arbetar för en arbetsgivare där den beordrade övertiden har blivit till en vardag. Ganska så nyligen så arbetade vi i en period där vi i 12 raka arbetsdagar blev beordrade att arbeta övertiden. Denna övertid ligger alltid på mellan 2-4 timmar. Fullkomligt sinnes! Övertiden har alltid varit mycket under denna arbetsgivare, men det är inte förrän de senaste 2 åren som den beordrade övertiden verkligen har tagit fart!

När jag läser om beordrad övertid i arbetstidslagen så får jag uppfattningen om att beordrad övertid endast kan användas vid oförutsedda händelser. Enligt den här länken (https://lawline.se/answers/14310) så nämner alltså kommentarerna till paragrafen att beordrad övertid ska ses som ett nästintill extraordinärt inslag i arbetet. Extraordinärt! Det är fan i mig vardag hos den här arbetsgivaren. Jag är inte med i facket men vi har två fackombud här på jobbet - den ena mer retarderad än den andra - som inte har öppnat sina käftar alls gentemot cheferna och samtidigt arbetar på andra avdelningar som inte drabbas av denna övertid.

Finns det något man kan göra? Kan jag nästa gång min arbetsgivare beordrar övertiden ta fram en fet lagbok, peka på aktuell paragraf och säga "sug min kuk" eller har dom hittat något kryphål jag har missat? Arbetsgivarens verksamhet hanterar livsnödvändiga produkter, gäller undantag för dem?

Skulle uppskatta ett svar innan jag (och mina arbetskollegor) hinner uppfylla mina årliga 300 övertidstimmar.
Citera
2019-01-11, 19:47
  #3134
Medlem
Beskrivning av problem:

Jobbar som säljare, är tjänsteman. Vi är ca 14 st på filialen, blandat med chefer, säljare och lager/butik. Jag har tankar ang rätt till övertid. Jag har 6 veckor semester.

Frågeställning:

Jag har jobbat över en del från sommaren förra året till nu i Dec. Har inte hunnit ta ut mina timmar då det har varit för mycket att göra, min chef har accepterat att jag får jobba över och ta ut någon annan dag. Problemet är nu när det blev nytt år att alla mina timmar försvann tydligen. Det har inte min chef sagt och det står inget ang de i mitt avtal. Jag vet att jag inte har rätt att får övertidsersättning då jag har 6 veckor semester istället. Men till min fråga, kan ett företag bara kasta mina timmar jag har i övertid vid nytt år? Hade ungefär 100 timmar som var sparade.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:

Unionen tjänstemannaavtalet
Citera
2019-01-11, 21:36
  #3135
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duckman1
Beskrivning av problem:

Jobbar som säljare, är tjänsteman. Vi är ca 14 st på filialen, blandat med chefer, säljare och lager/butik. Jag har tankar ang rätt till övertid. Jag har 6 veckor semester.

Frågeställning:

Jag har jobbat över en del från sommaren förra året till nu i Dec. Har inte hunnit ta ut mina timmar då det har varit för mycket att göra, min chef har accepterat att jag får jobba över och ta ut någon annan dag. Problemet är nu när det blev nytt år att alla mina timmar försvann tydligen. Det har inte min chef sagt och det står inget ang de i mitt avtal. Jag vet att jag inte har rätt att får övertidsersättning då jag har 6 veckor semester istället. Men till min fråga, kan ett företag bara kasta mina timmar jag har i övertid vid nytt år? Hade ungefär 100 timmar som var sparade.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:

Unionen tjänstemannaavtalet

Nej de kan inte bara försvinna. Då gör arbetsgivaren fel oavsett kollektivavtal..... dock så bör timmarna stå med i dina löne specar och då är det en ganska enkel sak att fråga vad som hänt med dem.
Om du inte kan få ut de i ledighet så ska arbetsgivaren betala ut dem. Dock inte säkert det blir i form av övrtid utan det kan vara avtal som reglerar det. Vi har tex något som kallas avstämningsperioder i våra avtal men jag kan inte dina avtal.
Citera
2019-01-14, 19:26
  #3136
Medlem
Beskrivning av problem:
Jobbar inom ett servicejobb där det till stor del innebär städning av offentliga platser, toaletter och dylikt

Fråga:
Då detta är ett service yrke så har vi såklart en servicebil som vi åker och denna bil är även utrustad med gps, då arbetsgivaren vid ett par tillfällen visat att han är inne och kollar gpsen vart vi befinner oss och vart vi varit, Får en arbetsgivare gå in och kolla gpsen hur som helst om det inte finns misstankar om att man missköter sig?

kollektivavtal: Almega Fastighetsarbetsgivare
Citera
2019-01-14, 21:10
  #3137
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0ngsparkxD
Beskrivning av problem:
Jobbar inom ett servicejobb där det till stor del innebär städning av offentliga platser, toaletter och dylikt

Fråga:
Då detta är ett service yrke så har vi såklart en servicebil som vi åker och denna bil är även utrustad med gps, då arbetsgivaren vid ett par tillfällen visat att han är inne och kollar gpsen vart vi befinner oss och vart vi varit, Får en arbetsgivare gå in och kolla gpsen hur som helst om det inte finns misstankar om att man missköter sig?

kollektivavtal: Almega Fastighetsarbetsgivare


Svårt... vad jag vet är det en avvägning men jag skulle nog säga om han kan visa bra skäl till det så är det nog ok. Skäl som han kan hävda är säkerhet, logistik, resurs fördelning, underlag för fakturering.
Du får kolla mer i Personuppgiftslagens då det är den som jag tror gäller i detta fall oavsett kollektivavtal.
Citera
2019-01-14, 21:18
  #3138
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0ngsparkxD
Beskrivning av problem:
Jobbar inom ett servicejobb där det till stor del innebär städning av offentliga platser, toaletter och dylikt

Fråga:
Då detta är ett service yrke så har vi såklart en servicebil som vi åker och denna bil är även utrustad med gps, då arbetsgivaren vid ett par tillfällen visat att han är inne och kollar gpsen vart vi befinner oss och vart vi varit, Får en arbetsgivare gå in och kolla gpsen hur som helst om det inte finns misstankar om att man missköter sig?

kollektivavtal: Almega Fastighetsarbetsgivare

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Svårt... vad jag vet är det en avvägning men jag skulle nog säga om han kan visa bra skäl till det så är det nog ok. Skäl som han kan hävda är säkerhet, logistik, resurs fördelning, underlag för fakturering.
Du får kolla mer i Personuppgiftslagens då det är den som jag tror gäller i detta fall oavsett kollektivavtal.
Efter GDPR:s införande får kördata från GPS enbart användas på det sätt som man beskrivit i sin data/personuppgiftspolicy. Det innebär att om man vill kolla körsträckor/tider vid misstanke om oegentligheter ska det stå att det kan förekomma i policyn. Lika så ska det stå om man vill samla kördata för logistik etc.
Citera
2019-01-28, 22:23
  #3139
Medlem
Snoppfejss avatar
Hallå

Anställd på ett företag som går under handelsavtalet.

*Avtalet är en allmän visstidsanställning tills* den 31/1.
Jag har nu fått erbjudandet om nytt jobb men det krävs att jag börjar måndagen den 4/2.

Jag är schemalagd ca 100 timmar i februari vilket är efter att mitt nuvarande avtal löpt ut.

Kan bara säga nästa vecka att jag inte tänker förlänga eller skriva nytt avtal?

Typ en fuck you im out

Snabbt svar önskas
Citera
2019-01-29, 07:40
  #3140
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppfejs
Hallå

Anställd på ett företag som går under handelsavtalet.

*Avtalet är en allmän visstidsanställning tills* den 31/1.
Jag har nu fått erbjudandet om nytt jobb men det krävs att jag börjar måndagen den 4/2.

Jag är schemalagd ca 100 timmar i februari vilket är efter att mitt nuvarande avtal löpt ut.

Kan bara säga nästa vecka att jag inte tänker förlänga eller skriva nytt avtal?

Typ en fuck you im out

Snabbt svar önskas
Ja, om det verkligen är en allmän visstidsanställning och den sista dagen är angiven till den 31/1 så är det självklart din sista anställningsdag. Det finns inget som hindrar dig att vänta med att upplysa din arbetsgivare om det till nästa vecka men personligen tycker jag att det är ett jävla oskick. Jag hade påtalat ASAP att det inte blir någon förlängning av anställningen, detta även om jag inte gillade min arbetsgivare särskilt mycket.
Citera
2019-01-30, 23:14
  #3141
Medlem
hade en liten fråga ang OB

Måste man jobba som timanställd för att kunna få OB? har en polare som inte får OB för helgjobb osv utan fick välja, få ob och gå på timme eller få fast lön varje månad utan OB

stämmer detta verkligen?
för att tillägga, företaget har kollektivavtal
__________________
Senast redigerad av p0ngsparkxD 2019-01-30 kl. 23:19.
Citera
2019-01-31, 00:53
  #3142
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0ngsparkxD
hade en liten fråga ang OB

Måste man jobba som timanställd för att kunna få OB? har en polare som inte får OB för helgjobb osv utan fick välja, få ob och gå på timme eller få fast lön varje månad utan OB

stämmer detta verkligen?
för att tillägga, företaget har kollektivavtal
Ja, då är det bara att plocka fram kollektivavtalet och se vad det står i det, för ingen kan svara på frågan utan att ha läst avtalet.

Se TS

Citera
2019-02-03, 14:51
  #3143
Medlem
Jag är i en uurvalsprocess för en tjänst som handläggare hos en statlig myndighet.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av just den här typ av tjänst. Men jag har några års yrkeserfarenhet.

Nu vill de ha ett löneanspråk av mig, vilket blir lite problematiskt då jag inte har någon uppfattning om vad man kan tänkas ha för lön för denna tjänst.

Vad borde jag göra? Vad kan tänkas vara en rimlig lön?
Citera
2019-02-03, 15:08
  #3144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppfejs
Hallå

Anställd på ett företag som går under handelsavtalet.

*Avtalet är en allmän visstidsanställning tills* den 31/1.
Jag har nu fått erbjudandet om nytt jobb men det krävs att jag börjar måndagen den 4/2.

Jag är schemalagd ca 100 timmar i februari vilket är efter att mitt nuvarande avtal löpt ut.

Kan bara säga nästa vecka att jag inte tänker förlänga eller skriva nytt avtal?

Typ en fuck you im out

Snabbt svar önskas

Jepp, du behöver inte varsla 2 veckor innan, du skriver helt enkelt inte på det nya kontraktet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback