Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-10, 22:41
  #3109
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag har arbetat ca 225 timmars övertid i år om jag har räknat korrekt utifrån mina lönespecifikationer. Detta överskrider gränsen som ligger på 150 timmar, såvida man inte har ansökt om dispens till sin arbetsgivare, vilket jag inte har gjort.

Kan jag eller min arbetsgivare stöta på problem pågrund av detta?


Din arbetsgivare kan få problem. det är dock ovanligt och du kan inte få några direkta problem mer än att du sliter ut dig snabbare eller skadar dig eller andra. Även det kan i slutändan också ge arbetsgivaren problem...
Citera
2018-11-11, 01:47
  #3110
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag har arbetat ca 225 timmars övertid i år om jag har räknat korrekt utifrån mina lönespecifikationer. Detta överskrider gränsen som ligger på 150 timmar, såvida man inte har ansökt om dispens till sin arbetsgivare, vilket jag inte har gjort.

Kan jag eller min arbetsgivare stöta på problem pågrund av detta?
Det är bara facket och Arbetsmiljöverket som bryr sig om det, så om ni håller dem borta så är det hur lugnt som helst.
Citera
2018-11-16, 12:15
  #3111
Medlem
Hej! Min arbetsgivare anser att jag ska säga upp mig själv pga förlorat förtroende. Det är inte min jobbförmåga som brister då jag är lagbas och väldigt drivande i det dagliga arbetet med nöjda arbetsledare och kunder. Bakgrunden är en incident för tre månader sedan då arbetsmiljöverket utdömde en sanktionsavgift då jag inte hade haft personligt fallskydd.
Jag har fått en skriftlig varning iom detta och hädanefter skött det exemplariskt. Till saken ska sägas att det genomgående varit fusk hos alla anställda men ledning har sett mellan fingrarna. Inte nog med det, arbetsledning har även efter det inträffade slarvat grovt med säkerhetstänket vilket jag har bildbevis på. Nu tar dem in mig på personligt möte där dom lägger fram det som att vi ska gå egna vägar och erbjuder mig 2mån betalt arbetsbefriad vilket jag tycker är ett hån. Känns som att arbetsgivaren vill använda mig att statuera exempel trots att organisationen brustit i flera led. Jag har inte som avsikt att jobba kvar i något längre perspektiv med dom pressade mig med att skriva på eller fundera över helgen.
__________________
Senast redigerad av SDI 2018-11-16 kl. 12:17.
Citera
2018-11-16, 14:00
  #3112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Hej! Min arbetsgivare anser att jag ska säga upp mig själv pga förlorat förtroende. Det är inte min jobbförmåga som brister då jag är lagbas och väldigt drivande i det dagliga arbetet med nöjda arbetsledare och kunder. Bakgrunden är en incident för tre månader sedan då arbetsmiljöverket utdömde en sanktionsavgift då jag inte hade haft personligt fallskydd.
Jag har fått en skriftlig varning iom detta och hädanefter skött det exemplariskt. Till saken ska sägas att det genomgående varit fusk hos alla anställda men ledning har sett mellan fingrarna. Inte nog med det, arbetsledning har även efter det inträffade slarvat grovt med säkerhetstänket vilket jag har bildbevis på. Nu tar dem in mig på personligt möte där dom lägger fram det som att vi ska gå egna vägar och erbjuder mig 2mån betalt arbetsbefriad vilket jag tycker är ett hån. Känns som att arbetsgivaren vill använda mig att statuera exempel trots att organisationen brustit i flera led. Jag har inte som avsikt att jobba kvar i något längre perspektiv med dom pressade mig med att skriva på eller fundera över helgen.

Och?
Vad vill du diskutera?
De har rätt att göra så här, så länge det funnits tydliga riktlinjer/föreskrifter som du struntat i.
Citera
2018-11-16, 14:39
  #3113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Och?
Vad vill du diskutera?
De har rätt att göra så här, så länge det funnits tydliga riktlinjer/föreskrifter som du struntat i.

Oj missade det i all text, vad är skäligt i en sån här situation? Dom kan ju inte säga upp mig men vill bli av med mig som ett avskräckande exempel. Om jag ska säga upp mig självmant med utebliven inkomstförsäkring så bör dom kompensera mig skäligt ekonomiskt är min tanke.
Citera
2018-11-16, 18:52
  #3114
Medlem
Beskrivning av problem:

Hej, ge mig tips och råd om en konstig situation.

Jag har sagt upp mig från min fasta tjänst och jobbar på timme av olika skäl.*
Nu är jag också förtroendevald och har ganska mycket tid när jag inte kan jobba. När jag har planerade uppdrag kan jag inte göra mig tillgänglig och får således inga arbetspass. Jag får heller ingen ersättning för förorad arbetsinkomst eftersom jag jag inte har ett jobb att ta ledigt ifrån. A-kassa kan jag inte åberopa då man inte ska begära ersättning när man inte är tillgänglig.

Eftersom det är en betydande del jag inte kan jobba så blir det en svår ekonomisk situation.
Har försökt att då en fast tjänst igen, vilket arbetsgivaren gärna ger, men inte så länge jag har politiska uppdrag. De vill inte anställa någon som på förhand redan är borta 50%.

Jag vet inte hur jag ska lösa det här.
__________________
Senast redigerad av sanningen79 2018-11-16 kl. 18:55.
Citera
2018-11-16, 18:54
  #3115
Medlem
Netwic?

Citat:
Ursprungligen postat av Prio4
Hej! Jag är sedan några månader tillbaka statligt timanställd. De använder sig av ett system online med en kalender där själv man skriver in vilka tider man kan jobba och så får man efter de premisserna sms om att man blivit bokat till pass. Det har framtill idag fungerat bra eftersom att jag blivit bokad dagen innan eller tidigare och har då med hyfsat god tid kunnat planera morgondagen. Tills idag då, då jag vaknar till att samtal ifrån min arga chef som undrar vad jag inte gör på jobbet.

Då har han bokat in mig kl 08:38 till ett pass som börjar kl 10:00 via sms. Har tidigare i mitt liv jobbat på ställen där man blivit inringd på morgonen, vilket i mitt fall fungerat helt okej. Men till sms? Vafan det är ju som att sitta på jour. När jag frågar min chef varför han inte bara ringde mig så blir han ännu argare och svarar med att han inte har tid med sånt på morgonen (som sagt, statligt). Ska förövrigt nämnas att jag har ungefär en och en halv timme till jobbet så även om jag varit vaken hade jag kommit sent till jobbet.

I fortsättningen blir jag alltså tvungen att gå in varje kväll och ta bort mina lediga tider för att inte bli bokad av sms igen, vilket egentligen inte är överdrivet jobbigt men efterblivet eftersom att jag säkert i flera fall kunnat jobba om jag bara fått ett samtal på morgonen istället.

Hur tycker ni på fb att jag ska gå vidare ifrån det här? Snacka med min helt oresonliga chef eller bara ta bort tiderna som jag kan jobba på kvällen innan? Tacksam för svar!
Citera
2018-11-16, 20:19
  #3116
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Och?
Vad vill du diskutera?
De har rätt att göra så här, så länge det funnits tydliga riktlinjer/föreskrifter som du struntat i.

Vad menar du med rätt att göra så?

Klart de kan be en anställd att säga upp sig men det behöver man så klart inte följa....
Vill arbetsgivaren säga upp en anställd ska han ange sakligt skäl till detta och kunna styrka det.
Säger arbetstagaren upp sig själv och har a-kassa och någon inkomstförsäkringar så blir det längre karens.

Har företaget kollektivavtal ska man dessutom förhandla med facket först. Det är inte säkert det räcker att arbetsgivaren har föreskrifter som man struntat i och kräver ofta att man först försökt hjälpa arbetstagaren göra rätt...
Citera
2018-11-16, 20:25
  #3117
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningen79
Beskrivning av problem:

Hej, ge mig tips och råd om en konstig situation.

Jag har sagt upp mig från min fasta tjänst och jobbar på timme av olika skäl.*
Nu är jag också förtroendevald och har ganska mycket tid när jag inte kan jobba. När jag har planerade uppdrag kan jag inte göra mig tillgänglig och får således inga arbetspass. Jag får heller ingen ersättning för förorad arbetsinkomst eftersom jag jag inte har ett jobb att ta ledigt ifrån. A-kassa kan jag inte åberopa då man inte ska begära ersättning när man inte är tillgänglig.

Eftersom det är en betydande del jag inte kan jobba så blir det en svår ekonomisk situation.
Har försökt att då en fast tjänst igen, vilket arbetsgivaren gärna ger, men inte så länge jag har politiska uppdrag. De vill inte anställa någon som på förhand redan är borta 50%.

Jag vet inte hur jag ska lösa det här.

Vad innebär en fast tjänst? Har du en tillsvidareanställning eller visstidsanställning?
Vad är det för förtroendeuppdrag? är det fackligt arbete? har det något med din nuvarande arbetsgivare att göra?

Svårt att förstå vad du menar med att inte få betalt och inte kan jobba.
Om du inte klarar dig ekonomiskt med 50 % får du väl kräva betalt på dina uppdrag för förtroendeuppdraget eller avsluta det.
Citera
2018-11-17, 11:12
  #3118
Medlem
Är premiekomp hos transportföretag släpande eller per månad?

Övertid är ju släpande, och även karensdagar fattar jag det som på min lönespec, men just Premiekomp verkar jag få för samma månad?
Citera
2018-11-18, 01:04
  #3119
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Är premiekomp hos transportföretag släpande eller per månad?

Övertid är ju släpande, och även karensdagar fattar jag det som på min lönespec, men just Premiekomp verkar jag få för samma månad?
Ingen kommer kunna svara på det utan tillgång till avtalet. Jag har det inte
Citera
2018-11-18, 16:28
  #3120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Hej! Min arbetsgivare anser att jag ska säga upp mig själv pga förlorat förtroende. Det är inte min jobbförmåga som brister då jag är lagbas och väldigt drivande i det dagliga arbetet med nöjda arbetsledare och kunder. Bakgrunden är en incident för tre månader sedan då arbetsmiljöverket utdömde en sanktionsavgift då jag inte hade haft personligt fallskydd.
Jag har fått en skriftlig varning iom detta och hädanefter skött det exemplariskt. Till saken ska sägas att det genomgående varit fusk hos alla anställda men ledning har sett mellan fingrarna. Inte nog med det, arbetsledning har även efter det inträffade slarvat grovt med säkerhetstänket vilket jag har bildbevis på. Nu tar dem in mig på personligt möte där dom lägger fram det som att vi ska gå egna vägar och erbjuder mig 2mån betalt arbetsbefriad vilket jag tycker är ett hån. Känns som att arbetsgivaren vill använda mig att statuera exempel trots att organisationen brustit i flera led. Jag har inte som avsikt att jobba kvar i något längre perspektiv med dom pressade mig med att skriva på eller fundera över helgen.
Om du är med i facket så ta med en representant från dom till nästa möte.
AG brukar bli lite mer eftertänksam då.

Du behöver inte ta ställning till något under mötet utan ta det med dig, diskutera med facket och vid nästa möte har ni kanske lagt upp en strategi för det fortsatta förhandlandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback