Citat:
Ursprungligen postat av
Pescass
Hej!
Är fastanställd på en konsultfirma och de tvingade iväg mig långt av bara fan hemifrån så kunde ej pendla mellan jobbet och hemmet.
Därför betalar dom boendet åt mig i väntan på att jag skall hitta mig ett eget. Detta verkar dock vara lättare sagt än gjort och de börjar nu "hota" om att jag snart måste börja på att betala boendet själv.
Min fråga är - kan de göra så?
En annan fråga, vad kan dom göra om jag vägrar betala?
Kostnadsersättningar eller traktamenten är inga rättigheter enligt lag utan regleras i kollektivavtal. För att svara på frågan behöver man mao ha tillgång till det avtal, om något, din arbetsgivare är bunden av. Vad som spelar in här är även vad som är din anställningsort eller tjänsteställe. Skickas man på arbete utanför normalt pendlimgsavstånd från sitt tjänsteställe brukar normalt AG stå för boendet eller betala traktamente. Om inte finns även möjligheten att göra avdrag i deklarationen för ökad levnadsomkostnad iom dubbelt boende.
Är det däremot så att där du nu arbetar också är ditt tjänsteställe är det upp till dig att se till att du bor så pass nära att du faktiskt kan arbeta där. Ersätts du då för boendet är det en skattepliktig förmån.
Svår fråga att utreda utan ingående info om ev. kollektivavtal och anställningsavtal. Ring ditt fack och fråga.