2017-05-12, 12:25
Medlem
Mordechais avatar
Har en bekant som jobbar på timmar på ett litet städföretag. Inga kollektivavtal finns vad jag vet. Problemet är att personen inte fått lön för april månad(100 timmar). Arbetsgivaren skyller på att denne inte har pengar till lön just nu. Vart vänder man sig i såna här ärenden? Polisanmälan? Skatteverket?
2017-05-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordechai
Har en bekant som jobbar på timmar på ett litet städföretag. Inga kollektivavtal finns vad jag vet. Problemet är att personen inte fått lön för april månad(100 timmar). Arbetsgivaren skyller på att denne inte har pengar till lön just nu. Vart vänder man sig i såna här ärenden? Polisanmälan? Skatteverket?
Att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden är ett alternativ. Polisen har inget med sådant här att göra och knappast skatteverket heller annat än i förlängningen om det finns anledning att anta att det pågår något fuffens som de kan tänkas intressera sig för.
Senast redigerad av FunnyNickname 2017-05-12 kl. 12:33.
2017-05-21, 02:53
Medlem
Redors avatar
Har en polare som sjukskrivit sig för att en nära anhörig har avlidit. Han började med att sjukanmäla sig för att därefter, om det inte kändes bättre då be läkare om sjukskrivning.

Efter några dagars sjukfrånvaro hörde arbetsgivaren av sig och begärde att få se dödsattesten!? annars skulle ingen sjuklön betalas ut. Det är fan det sjukaste jag någonsin hört. Jag tar förgivet att en arbetsgivare inte har någon som helst rätt att begära det?

Sjukintyg visst.
Men ett dödsattest har väl fan knappt sjukskrivande läkare (som inte vart den läkare som dödsförklarat eller behandlat) rätt att begära/eller ta fram. Det är väl i princip bara försäkringsbolag o dyl. som kan begära det från personer som begär livförsäkringspengar t.ex
2017-05-25, 14:45
Medlem
Finns det någon vänlig själ som är medlem(ex-vis if metall) och har tillgång till antingen förra årets motorbranschavtal eller det nya som nu gäller till 2020? Tänkt byta yrke(därmed även fack m.m) och vill gärna läsa avtalet.
2017-05-29, 23:20
Medlem
Kingdoms avatar
Jobbar som lastbilschaufför, blev erbjuden nytt jobb hos en annan åkare, hade som krav att få semester som jag hade inplanerad hos min nuvarande åkare!

Då kom den nya åkaren fram till att jag börjar hos dem direkt efter min semester, och att jag säger upp mig 2 dagar innan semester och använder semestern som uppsägningstid

Är det okey att göra, kollektivavtal med transport
2017-05-30, 00:07
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingdom
Jobbar som lastbilschaufför, blev erbjuden nytt jobb hos en annan åkare, hade som krav att få semester som jag hade inplanerad hos min nuvarande åkare!

Då kom den nya åkaren fram till att jag börjar hos dem direkt efter min semester, och att jag säger upp mig 2 dagar innan semester och använder semestern som uppsägningstid

Är det okey att göra, kollektivavtal med transport
Ja, vid egen uppsägning räknas även semestern som uppsägningstid. Det enda man behöver tänka på ar att vänta med uppsägningen tills semestern är beviljad. Gör man det tidigare är arbetsgivaren inte skyldig att lägga ut din semester.

Motsatsvis räknas inte semester som uppsägningstid om arbetsgivaren är den som säger upp anställningen.
2017-05-31, 16:05
Medlem
Pescasss avatar
Hej!

Är fastanställd på en konsultfirma och de tvingade iväg mig långt av bara fan hemifrån så kunde ej pendla mellan jobbet och hemmet.

Därför betalar dom boendet åt mig i väntan på att jag skall hitta mig ett eget. Detta verkar dock vara lättare sagt än gjort och de börjar nu "hota" om att jag snart måste börja på att betala boendet själv.

Min fråga är - kan de göra så?

En annan fråga, vad kan dom göra om jag vägrar betala?
Senast redigerad av Pescass 2017-05-31 kl. 16:08.
2017-05-31, 20:58
Medlem
TheHandOfGods avatar
Skrev på ett anställningskontrakt den 31 Augusti 2016. Min plan var att jobba där i ett år. Jag vill alltså att i mitt CV ska det stå att jag varit anställd från Augusti 2016 till Augusti 2017.

Nu till det jag undrar:
Uppsägningstiden är två månader, så om jag säger upp mig imorgon (1:a Juni) kan jag då lämna kontoret den 1:a Augusti och få som jag vill? Hur många dagar innebär 2 månader alltså?
2017-05-31, 21:28
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHandOfGod
Skrev på ett anställningskontrakt den 31 Augusti 2016. Min plan var att jobba där i ett år. Jag vill alltså att i mitt CV ska det stå att jag varit anställd från Augusti 2016 till Augusti 2017.

Nu till det jag undrar:
Uppsägningstiden är två månader, så om jag säger upp mig imorgon (1:a Juni) kan jag då lämna kontoret den 1:a Augusti och få som jag vill? Hur många dagar innebär 2 månader alltså?
Uppsägningstid räknas kalendervis, dvs från datum till datum. Egentligen borde du ha sagt upp dig i dag för om man hårddrar det måste du arbeta 1 aug. om du säger upp dig i morgon och har 2 månaders uppsättningstid.
2017-05-31, 21:39
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Hej!

Är fastanställd på en konsultfirma och de tvingade iväg mig långt av bara fan hemifrån så kunde ej pendla mellan jobbet och hemmet.

Därför betalar dom boendet åt mig i väntan på att jag skall hitta mig ett eget. Detta verkar dock vara lättare sagt än gjort och de börjar nu "hota" om att jag snart måste börja på att betala boendet själv.

Min fråga är - kan de göra så?

En annan fråga, vad kan dom göra om jag vägrar betala?
Kostnadsersättningar eller traktamenten är inga rättigheter enligt lag utan regleras i kollektivavtal. För att svara på frågan behöver man mao ha tillgång till det avtal, om något, din arbetsgivare är bunden av. Vad som spelar in här är även vad som är din anställningsort eller tjänsteställe. Skickas man på arbete utanför normalt pendlimgsavstånd från sitt tjänsteställe brukar normalt AG stå för boendet eller betala traktamente. Om inte finns även möjligheten att göra avdrag i deklarationen för ökad levnadsomkostnad iom dubbelt boende.
Är det däremot så att där du nu arbetar också är ditt tjänsteställe är det upp till dig att se till att du bor så pass nära att du faktiskt kan arbeta där. Ersätts du då för boendet är det en skattepliktig förmån.

Svår fråga att utreda utan ingående info om ev. kollektivavtal och anställningsavtal. Ring ditt fack och fråga.
2017-06-05, 14:31
Medlem
Freebops avatar
Har en väldigt viktigt fråga om uppsägningstid! Ponera att jag har fått en anställning som "allmän visstidsanställning för timanställd - vid behov" och min anställning gäller from datum 2017-xx-xx tom 2017-xx-xx

Har jag någon uppsägningstid? Kan jag välja att säga upp mig direkt om jag hittar ett annat jobb?

Såhär står det i avtalet: "Dessa anställningsvillkor gäller vid tillfälliga anställningar under tiden 2017-xx-xx tom 2017-xx-xx. Avtal om allmän visstidsanställning träffas vid varje arbetstillfälle. Någon anställning mellan dessa arbetstillfällen föreligger således ej"
2017-06-05, 15:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Har en väldigt viktigt fråga om uppsägningstid! Ponera att jag har fått en anställning som "allmän visstidsanställning för timanställd - vid behov" och min anställning gäller from datum 2017-xx-xx tom 2017-xx-xx

Har jag någon uppsägningstid? Kan jag välja att säga upp mig direkt om jag hittar ett annat jobb?

Såhär står det i avtalet: "Dessa anställningsvillkor gäller vid tillfälliga anställningar under tiden 2017-xx-xx tom 2017-xx-xx. Avtal om allmän visstidsanställning träffas vid varje arbetstillfälle. Någon anställning mellan dessa arbetstillfällen föreligger således ej"
Dessa avtal brukar även ha en textrad om att man mellan anställningsperioderna är fri att acceptera eller avvisa erbjudet arbete och att man är fri att acceptera andra anställningar på arbetsmarknaden, har du något i den stilen?

Även utan den texten skulle jag säga att du kan välja att inte arbeta vidare år din nuvarande AG utan någon uppsägningstid över huvud taget. Ditt avtal talar om att du är visstidsanställd vid de tillfällen du arbetar men där emellan saknas anställningsförhållande. Vad du har är mer ett ramavtal för vad som gäller vid varje enskilt anställningstillfälle, även kallad en "interimistiskt anställning". Jag har skrivit om det flera ggr i tråden, bl.a. här, (FB) Samlingstråd - Frågor om lagar och avtal på arbetsmarknaden och här, (FB) Samlingstråd - Frågor om lagar och avtal på arbetsmarknaden, men nu verkar det med nya layouten vara helt hopplöst att söka i trådarna.

Edit, hittade sökfunktionen: https://www.flashback.org/sok/interimistisk?sp=1&t=945720 samt https://www.flashback.org/sok/interimistiskt?sp=1&t=945720
Senast redigerad av Brain Damage 2017-06-05 kl. 15:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in