2013-01-23, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sly^
Hej!

Är inte helt hundra att detta är rätt tråd att posta i, men jag chansar på det iallafall!

För någon vecka sedan så sökte jag ett jobb inom IT som verkade väldigt lovade, och efter många mail så ska jag på intervju om några dagar. Problemet är bara att om jag får anställning, så kommer jag vara anställd som 'praktikant' i två månader. Detta var inget som nämndes i ansökan, utan var något som kom upp i ett av mailen.

Problemet jag har, är att enligt arbetsgivaren så kommer jag inte få någon ersättning.

Så mina frågor är, är inte detta olagligt? Och om jag inte får ersättning från dem, kan jag få det via någon annan, t.ex. Arbetsförmedlingen? Om ja, hur då?

Mvh
Sly^

Hej,

Praktikplats ska vara godkänd av Arbetsförmedlingen. Företag får inte själva hitta på obetalda praktikplatser för att spara in på löneskostnader.
2013-01-23, 09:11
Medlem
Sly^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Hej,

Praktikplats ska vara godkänd av Arbetsförmedlingen. Företag får inte själva hitta på obetalda praktikplatser för att spara in på löneskostnader.

Tack för svar,

men finns det någon lag eller dylikt där det står om just detta? För jag pratade med Arbetsförmedlingen igår, och dem sa att det var ganska vanligt med folk som tar obetalda praktikplatser.
2013-01-23, 23:07
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Tack för svar,

men finns det någon lag eller dylikt där det står om just detta? För jag pratade med Arbetsförmedlingen igår, och dem sa att det var ganska vanligt med folk som tar obetalda praktikplatser.
Det finns ingen lagstiftning som förbjuder gratisarbete, vilket det är fråga om i ditt fall. Emellertid reglerar kollektivavtalen på arbetsmarknaden normalt skyldigheter för arbetsgivare att betala lön för utfört arbete. Kontrollera med facket (Unionen) om den tilltänkta arbetsgivaren är bunden till kollektivavtal eller ej.

Du ska naturligtvis avböja anställning på företaget om du inte får någon lön.
2013-01-23, 23:09
Medlem
Sly^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Det finns ingen lagstiftning som förbjuder gratisarbete, vilket det är fråga om i ditt fall. Emellertid reglerar kollektivavtalen på arbetsmarknaden normalt skyldigheter för arbetsgivare att betala lön för utfört arbete. Kontrollera med facket (Unionen) om den tilltänkta arbetsgivaren är bunden till kollektivavtal eller ej.

Du ska naturligtvis avböja anställning på företaget om du inte får någon lön.

Tack för svar, ska kolla upp det!

Och i helvete heller att jag tänker arbeta gratis, det kan dem glömma.
2013-01-24, 13:51
Medlem
Citat:
Tack för svar, ska kolla upp det!

Och i helvete heller att jag tänker arbeta gratis, det kan dem glömma.

Bra där Sly^! Om inte du tycker att ditt arbete är värt något så gör ingen annan det heller.
2013-01-24, 18:27
Medlem
christerys avatar
Jag försökte ta in en duktig tjej (spelar inte nån roll, kunde varit en kille åxå) på mitt dåvarande jobb.

OK sa chefen, tror du att hon är bra då kör i på det. Så om AF eller vem det nu var skulle betala mesta delen av lönen (en liten del kunde vi ta själv som jag förstod det).

Dom ville inte ha gratis arbetskraft som i att hon inte skulle få betalt men kunde inte betala för den själv heller utan att gå igenom personal med allt tjafs det skulle innebära.

Nu var det ett sjysst företag jag jobbade för, men anställa när vi samtidigt hade anställningsstopp var inte vad chefen hade tänkt göra i alla fall. Jag förstår honom. Personal avd kan vara lite griniga.
2013-01-24, 22:06
Medlem
Arbetar inom bank och min arbetsgivare är under BAO-Finansförbundet kollektivavtal. En ganska novis fråga - så grilla mig inte: om jag tar ut semester och är på t.ex. utlandsresa under ett par 'röda' dagar (är tillsvidareanställd med månadslön) - ska jag då rapportera dessa röda datum som semester, ändå? Förbrukas mina semesterdagar trots att det är röda dagar, menar jag.
2013-01-24, 22:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Arbetar inom bank och min arbetsgivare är under BAO-Finansförbundet kollektivavtal. En ganska novis fråga - så grilla mig inte: om jag tar ut semester och är på t.ex. utlandsresa under ett par 'röda' dagar (är tillsvidareanställd med månadslön) - ska jag då rapportera dessa röda datum som semester, ändå? Förbrukas mina semesterdagar trots att det är röda dagar, menar jag.

Skriver bara semester på dom dagar jag skulle jobbat, men om jag har fel så fixar lönekontoret det.

Tar jag semester där det är 5 röda och jag tar 7, dvs en dag före och en efter så går det bara två dagar semester.
2013-01-24, 22:26
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Ja, ledig veckodag (t.ex. fridag eller röd dag) som infaller under semesterledigheten räknas som semesterdag, enligt semesterlagen. Dock kan annan reglering följa av kollektivavtalet. Hör med facket om vad som gäller för din arbetsplats.
2013-01-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ja, ledig veckodag (t.ex. fridag eller röd dag) som infaller under semesterledigheten räknas som semesterdag, enligt semesterlagen. Dock kan annan reglering följa av kollektivavtalet. Hör med facket om vad som gäller för din arbetsplats.

Intressant! Det är alltså en ganska en dum idé att ta semesterledighet i en period där flera röda dagar faller in (ifall man har månadslön dvs). Hade jag inte varit "på semester" så hade jag ändå varit ledig men med lön.
2013-01-28, 09:26
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Det beror väl på hur man jobbar vanligtvis?
Enligt §3 a i semesterlagen så står det;
Citat:
3 a § Semesterledighet avser hela dagar. I ledigheten ingår enstaka semesterdagar eller en period av semesterdagar, inklusive arbetsfria dagar. Ledigheten börjar och slutar med en semesterdag.

Lördag och söndag räknas inte som semesterdagar annat än i fall som avses i 9 § tredje stycket. Med söndag jämställs allmän helgdag samt midsommarafton, julafton och nyårsafton. Lag (2009:1439).

Paragraf 9 "Semesterledighet för arbetstagare som regelbundet arbetar lördag eller söndag"
9 § Tredje stycket;
Citat:
Om semesterledigheten är kortare än fem dagar och arbetstagaren är ledig en lördag eller söndag, som annars skulle ha utgjort arbetsdag, räknas sådan dag som semesterdag. Arbetsfri dag ska då inte anses som semesterdag. Lag (2009:1439).

Så om frågeställaren vanligtvis alltid är ledig på helgdagar, så ska han givetvis inte ta ut en semesterdag om han har semester över en röd dag.
2013-01-30, 13:42
Medlem
Jag är inne på min 4e provanställningsmånad på mitt jobb. Jag vet att arbetsgivaren kan avsluta min anställning utan att behöva säga varför, men vad händer om de avslutar min anställning till exempel imorgon. Kan jag säga att jag har rätt till 14 dagars lön innan jag slutar eller kan de avsluta min anställning så att jag får gå samma dag utan lön därefter?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in