2012-06-17, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Du frågar om arbetsgivaren har rätt att säga att du är inkompetent för ett arbete.

Givetvis har en arbetsgivare rätt att uttrycka en åsikt eller uppfattning om din lämplighet, kompetens, erfarenhet eller utbildning för en viss arbetsuppgift. Den åsikten kan han uttrycka mer eller mindre klumpigt och fyrkantigt utan att för den sakens skull bryta mot några regler. Arbetsgivarens bestämmanderätt (arbetsledningsrätt) är i själva verket mycket långtgående. I det perspektivet är det tyvärr illa ställt med arbetstagarens integritet på arbetsplatsen.

Därmed inte sagt att han med stöd av lagstiftning eller kollektivavtal kan fatta beslut om andra åtgärder enbart av det faktum att han anser dig vara inkompetent, t.ex. bestraffningsåtgärder, omplacering eller uppsägning. Sådana beslut kräver helt andra grunder än bara en åsikt eller uppfattning.

Tack för mycket bra svar (som du alltid har). Om jag har uppfattat det rätt är det alltså ok för en arbetsgivare att uppmuntra en anställd att byta jobb, säga upp sig och dyl?

Anledningen till att jag frågar är att jag gärna hade sagt upp mig själv under min nuvarande situation, dock har jag då karenstid på min a-kassa, och inte säker på att jag kommer hitta nytt jobb.
2012-06-18, 00:02
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icemanz
Tack för mycket bra svar (som du alltid har). Om jag har uppfattat det rätt är det alltså ok för en arbetsgivare att uppmuntra en anställd att byta jobb, säga upp sig och dyl?

Anledningen till att jag frågar är att jag gärna hade sagt upp mig själv under min nuvarande situation, dock har jag då karenstid på min a-kassa, och inte säker på att jag kommer hitta nytt jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av LAS 4 §
Anställningsavtal gäller tills vidare. Avtal om tidsbegränsad anställning får dock träffas i de fall som anges i 5 och 6 §§. Träffas i annat fall ett sådant avtal, kan arbetstagaren på det sätt som anges i 36 § få domstols förklaring att avtalet ska gälla tills vidare.

Anställningsavtal som gäller tills vidare kan sägas upp av arbetsgivaren eller arbetstagaren för att upphöra efter en viss uppsägningstid. En tidsbegränsad anställning upphör utan föregående uppsägning vid anställningstidens utgång eller när arbetet är slutfört, om inte annat har avtalats eller följer av 5 § andra stycket eller 6 §. I 33 § finns särskilda regler om skyldighet att lämna anställningen vid 67 års ålder och i samband med att arbetstagaren får rätt till hel sjukersättning enligt socialförsäkringsbalken.

En arbetstagare får med omedelbar verkan frånträda sin anställning, om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren.

I de fall som avses i 18 § kan en arbetsgivare genom avskedande avbryta anställningen med omedelbar verkan.

Att arbetsgivaren i vissa fall är skyldig att informera och överlägga med arbetstagaren och berörd arbetstagarorganisation samt att tillämpa ett visst förfarande i samband med att ett anställningsavtal ingås eller upphör följer av 6, 8-10, 15, 16, 19, 20 och 28-33 §§. Lag (2010:1230).
Som du ser finns en "räddningsplanka" i LAS för de fall en AG inte sköter sina åtaganden. Detta återspeglas i a-kassans reglering. Att "i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden" innebär i typfallet att AG inte betalar lön, men det kan även vara andra orsaker.

Du får alltid möjlighet att yttra dig om ett beslut av a-kassan (begära omprövning). Det är då till fördel att ha ett förhandlingsprotokoll som styrker din sak. Tilläggas kan att nålsögat är smalt...
2012-06-18, 23:28
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icemanz
Nej, nu beskriver du en annan situation. Din första frågeställning gällde arbetsgivarens rätt att uttrycka en åsikt om din inkompetens för ett visst arbete (eller arbetsuppgift). - Ja, arbetsgivaren har rätt att framföra en åsikt om din lämplighet.

Med det ska inte förstås att arbetsgivaren med stöd av lagen kan uppmuntra dig att byta jobb eller att säga upp dig själv. En framprovocerad egen uppsägning kan i vissa fall likställas med uppsägning från arbetsgivarens sida och kan angripas i tvist på samma sätt som andra uppsägningar utan saklig grund.
2012-06-27, 16:18
Medlem
Hej!

Jag arbetar inom försäljning, närmare bestämt butikssälj inom elektronik. Blev idag ombedda att skriva på ett nytt anställningsavtal då formen för anställningsavtalet är ändrat, från "återkommande tidsbegränsade anställningar" till "Visstidsanställning vid behov".

Har varit anställd inom företaget sedan 03-2011, och har sedan tidigare arbetat som "extraanställd" lite över 2 år inom butikssälj, vilket innebär att jag bör sitta på 3 års branschvana? Trots detta ligger min lön fortfarande på 110kr/h vilket känns rätt futtigt - är det rimligt att kräva en löneökning till 123:52/h enligt handels lägstalön? http://www.handels.se/medlem/jobb-och-lon/lagstaloner/

Tacksam för svar då jag är dåligt insatt gällande mina rättigheter!
2012-06-27, 19:03
Medlem
Tjena!

Fick ett jobb som jag ska börja snart på. En vecka innan så ska vi ha en introduktionsvecka där de kommer visa oss hur man gör och så.
Jag undrar bara ifall man får lön den veckan också eller hur går det till?
2012-06-28, 00:50
Medlem
gayfaces avatar
Beskrivning av problem:
Jobbar som bilmekaniker på en stor auktoriserad verkstad. Jobbat här i ca 1 ½ år. Vi är 12st mekaniker. Jag fick en varning för sen ankomst. Undrar om det finns "kryphål" i detta som gör att detta inte gäller?

Frågeställning:
Jag fick en en skriftlig varning av min chef, kommer att skriva det som står på pappret:
"Skriftlig varning Namn Efternamn 2012-06-17.

Bakgrund
Med anledning av alltför många sena ankomster och tidigare muntlig varning 2012-05-11 får du här en skriftlig reprimand (varning) för att de kommit försent till sin arbetsplats (Namn på firma samt område) allt för många gånger under maj månad.

Företaget ser detta som att man ej fullgör sin arbetsplikt genom att ständigt komma försent till sin arbetsplats.

Företages inställning

Tidspassning

Behovet av att personalen passar tiden kan variera mellan vad man har för befattning. I Ditt fall så blir både intern- och externkunder lidande av att Din tidspassning är dålig.

Konsekvenser

Företaget kan inte acceptera att ovanstående inte respekteras och efterlevs.

Uppnås inte rättelse med denna skriftliga varning kommer företaget att ompröva Din tillsvidareanställning."

Chefens underskrift samt min.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Vi är ansluta till IF Metall.

Nu är det så att han har stavat mitt namn fel, alltså missat en bokstav i förnamnet, har inte sagt något om det.

Undrar om denna varning gäller då det egentligen inte är jag som fått en varning utan någon annan i liknande namn och samma efternamn?

Mvh
2012-06-28, 01:26
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaaaax
Tjena!

Fick ett jobb som jag ska börja snart på. En vecka innan så ska vi ha en introduktionsvecka där de kommer visa oss hur man gör och så.
Jag undrar bara ifall man får lön den veckan också eller hur går det till?

En introduktionsvecka är en arbetsvecka och du ska ha betalt som vanligt. Är arbetsgivaren ansluten till kollektivavtal är det omöjligt för dig att jobba gratis (då k-avtalet reglerar din lön), är denne inte det finns det tyvärr utrymme för hur dåliga villkor som helst. En nackdel med att arbetsvillkor inte i större utsträckning regleras i lag.

Läsvärt för dig http://ung.lo.se/los-krav-2/gratis-provjobb/

Har din arbetsgivare sagt att ingen lön kommer att utgå för denna introduktion kan du ringa facket och be om rådgivning. Det finns telefonnummer i länken. Jobba inte gratis, kunskap är makt.
2012-06-28, 20:39
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clashen
Hej!

Jag arbetar inom försäljning, närmare bestämt butikssälj inom elektronik. Blev idag ombedda att skriva på ett nytt anställningsavtal då formen för anställningsavtalet är ändrat, från "återkommande tidsbegränsade anställningar" till "Visstidsanställning vid behov".

Har varit anställd inom företaget sedan 03-2011, och har sedan tidigare arbetat som "extraanställd" lite över 2 år inom butikssälj, vilket innebär att jag bör sitta på 3 års branschvana? Trots detta ligger min lön fortfarande på 110kr/h vilket känns rätt futtigt - är det rimligt att kräva en löneökning till 123:52/h enligt handels lägstalön? http://www.handels.se/medlem/jobb-och-lon/lagstaloner/

Tacksam för svar då jag är dåligt insatt gällande mina rättigheter!
För att kunna tillgodoräkna dig branschvanetillägg utöver minimilön gäller enligt Handels detaljhandelsavtal att du fyllt 18 år, samt att du har en ordinarie arbetstid om i genomsnitt tio timmar per vecka.

Med ordinarie arbetstid ska förstås den överenskomna sysselsättningsgraden i ditt anställningsavtal. Extra tid eller mertid och övertid ingår inte i ordinarie arbetstidsberäkning. Då du uppger att du tidigare arbetat "extra", (- och därmed inte arbetat tio timmar per vecka?) kan det vara en orsak till att din arbetsgivare inte medger branschvanetillägg. Du bör låta facket titta närmare på dina förutsättningar.
2012-06-29, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herbsngarlic
En introduktionsvecka är en arbetsvecka och du ska ha betalt som vanligt. Är arbetsgivaren ansluten till kollektivavtal är det omöjligt för dig att jobba gratis (då k-avtalet reglerar din lön), är denne inte det finns det tyvärr utrymme för hur dåliga villkor som helst. En nackdel med att arbetsvillkor inte i större utsträckning regleras i lag.

Läsvärt för dig http://ung.lo.se/los-krav-2/gratis-provjobb/

Har din arbetsgivare sagt att ingen lön kommer att utgå för denna introduktion kan du ringa facket och be om rådgivning. Det finns telefonnummer i länken. Jobba inte gratis, kunskap är makt.

okej tack så mycket!
2012-07-04, 20:10
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gayface
Beskrivning av problem:
Jobbar som bilmekaniker på en stor auktoriserad verkstad. Jobbat här i ca 1 ½ år. Vi är 12st mekaniker. Jag fick en varning för sen ankomst. Undrar om det finns "kryphål" i detta som gör att detta inte gäller?

Frågeställning:
Jag fick en en skriftlig varning av min chef, kommer att skriva det som står på pappret:

Bakgrund
Med anledning av alltför många sena ankomster och tidigare muntlig varning 2012-05-11 får du här en skriftlig reprimand (varning) för att de kommit försent till sin arbetsplats (Namn på firma samt område) allt för många gånger under maj månad.

Företaget ser detta som att man ej fullgör sin arbetsplikt genom att ständigt komma försent till sin arbetsplats.

Företages inställning

Tidspassning

Behovet av att personalen passar tiden kan variera mellan vad man har för befattning. I Ditt fall så blir både intern- och externkunder lidande av att Din tidspassning är dålig.

Konsekvenser

Uppnås inte rättelse med denna skriftliga varning kommer företaget att ompröva Din tillsvidareanställning."

Nu är det så att han har stavat mitt namn fel, alltså missat en bokstav i förnamnet, har inte sagt något om det.

Undrar om denna varning gäller då det egentligen inte är jag som fått en varning utan någon annan i liknande namn och samma efternamn?

Mvh

Den gäller dig oavsett om en bokstav är fel eller inte.
Du bör se till att komma i tid till jobbet i framtiden då företaget skriftligen har meddelat dig att sena ankomster inte är accepterade.
Iofs är en sådan "varning" ingen katastrof, men du bör hursomhelst försöka passa arbetstiderna.
2012-07-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gayface
Beskrivning av problem:

Frågeställning:

Bakgrund

Företages inställning

Tidspassning

Konsekvenser

Mvh

Jag skulle ta en kontakt med IF metall, har det bara skett en enda gång att du varit sen, så låter detlite hårt.
2012-07-08, 22:19
Medlem
Jag ska på möte med en chef, jag vill gärna ha med en facklig representant.
Har jag rätt till detta, om någon specifik lag?

Har försökt söka i LAS men hittar inget.

Kan chefen neka mig att förflytta fram ett möte om jag hänvisar till att jag vill ha en facklig representant eller vittne att närvara på mötet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in