Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
vad vet du om människor som anser att folk inte tänker innan de går och demonstrerar i ett land där man kan dödas för det.
Du bör inte diskutera människor, diskutera bilar eller nåt.
Nej faktiskt inte om du låter bli att klättra över väggarna på militära områden så skjuter inte polisen. Vi har ju sett att många demonstrerade och överlevde. Men självklart förekommer det situationer då polisen tar till extra våld, som tex då en del kastar stenar osv. Men frågan är om inte polisen sköt direkt mot demonstranterna i Sverige i samband med kravallerna??? Och inte prata om Frankrike!! Risken att dödas i olagliga demonstrationer är inget som bara gäller Iran. Den risken finns även i Sverige och det är bevisad.
Jag har tidigare beskrivit för dig att situationen som uppkommer i grupporienterade samhällen är annorlunda än individualiserade samhällen. Där påverkas människor på ett annat sätt och USA känner till tendeserna rätt bra! Med det vill jag inte säga att alla i Iran är för regimen men situationen som sommaren 2009 skakade Iran var enligt min mening konstruerad utifrån. Flera telefonsamtal inspelade från den Iranska polisen påvisar att många demonstranterna hade kontakt med grupper utanför Iran och vi kan faktiskt inte förneka detta oavsett om vi tycker om regimen eller inte!
Du kan inte förneka utländsk inblandning då TV stationer i USA med fd Iranska politiker som tex Sazegara lärde människor metoder för att skapa kaos. Allt var bara en konstruerad skit som inte funkade eftersom det var inget fusk, Ahmadinejad vann valet på riktigt! Om det är folk som är missnöjda med regimen behöver de inte komma in genom Mousavi och rättfärdiga ytterligare en islamisk republik.
Om folk är emot regimen varför vill de upprätthålla de dess forbestånd genom Mousavi?