Citat:
Ursprungligen postat av Millee
HAHAHAHAHAHAHAH
Jadu, den där videon är ju inte exakt från 600 e.kr så jag köper inte IR5's ordbajsande om att relgionen ständigt ändras hahahahah..
Många av er som utgår från rationella utgångspunkter för att bemöta ravayat och hadither bör vara försiktiga med sägner,legender och myter.
Berättande formerna inom folkloristik har haft en del praktiska funktioner i samhället, och sanningshalten är inte relevant. Tex fanns det många sägner i Europeiska samhällen , de syftar oftast till händelser,normer och värderingar och är bundna till platser och tid och verkliga människor förutom myter som speglar världen bortom människans.
Om enligt en Ravayat Mohammed sagt så där , kanske beror på att föreställningen om att Muhammed sagt så förpliktar en del till vissa handlingar som hade praktiska funktioner på den tiden och som gynnade samhället. Vetenskapligt har liknande ravayat ingen betydelse alls vad det gäller sanningshalten utan det är snarare deras funktion som säger en del om samhället på den tiden.
Jag tror en etnolog eller antropolog skulle vara intresserad av den där ravayat! Oftast försöker man hitta sambanden mellan dessa punkter för att förstå vad de sägner och berättanden hade för funktion.
1. Surt äpple. Kost (man blir hungrigare av surt äpple och äter mer)
2. Korriander Kost
3. Ost Kost
4. Rester av möss (förekom mycket i äldre tider och kanske ville man här uppmärksamma människor)
5. Att läsa texter på gravstenar ( Det måste man forska om, något liknande har jag också läst i Europeiska berättande formerna)
6. Att gå mellan två kvinnor ( Har säkert haft någon funktion i arabiska områden)
7. Någonting som inte ens jag förstod, eftersom det var arabiska ord.
8. Afkandane shepesh( löss) ( Man ska inte sprida löss, förekom mycket i området )
9. Att urinera i orörligt vatten ( Så att andra och djuren inte dricker din piss)
Det spelar ingen roll att det var sant eller inte utan det viktiga är att man ser dess praktiska förpliktelser. Men jag tycker att det är löjligt att programledaren tar upp det där utan några som helst förklaringar.