Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Så kan du inte säga att det var! Självfallet har Iran intresset att gynna shiismen i mellanöstern men som jag sa är detta försvarsstrategi, egenintresset ska inte värderas som imperialism. Fortfarande är detta indicium ni som oroar er för imperialism borde främst bekämpa den aktuella imperialismen inte den hypotetiska.
Det är inte det. Utan faktum att Iran har stort inflytande i ett flertal länder där man understödjer shiitiska grupper. Visserligen är religionen ett svepskäl men faktum är att man har som ambition att kulturellt, ekonomiskt och politiskt dominera hela regionen. Imperialism är visserligen ett ganska starkt ord i synnerhet när man jämför med USA men tillvägagångssättet och visonen är snarlikt.
Det är något som man har gjort sedan 79 och som lett till krig och skapandet av terroristgrupper och isolerat landet inte endast från väst utan arabstaterna också.
Jag har förövrigt inte sagt något om imperialism i allmänhet utan jag klargör bara att Iran sysslar med samma som man anklagar USA för om än i mindre utsträckning vilket är en ytterligare indikation på regimens hyckleri.