2010-05-09, 15:17
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savaran

Citat:
Foxnews är ett anti-iranskt skämt, men jag valde deras länk för att visa att inte ens dom undanhöll vital information. Alltså, din källa är inte särskilt trovärdig.

Nej utan det du gjorde var att använda dig utav en opålitlig källa som du i normalt fall skulle avfärda bara för att visa en sak, som du förövrigt har fel i. Det om något är oärligt.

Citat:
Gröna rörelsen är en fredlig rörelse. Om individer ägnar sig åt väpnat motstånd har man avvikit från rörelsens viktigaste principer. Att ta avstånd från terror är essentiellt om man ska kunna ha framgångar.

Fredlig skulle jag inte säga. Mycket våld i sommar från anhängare av den gröna rörelsen. Dessutom är inte den gröna rörelsen den enda oppositionella gruppen i landet. Det är inte upp till någon annan att moralisera över vilken opposition som är legitim eller icke och vilka metoder som ska användas.

Citat:
Terrorgrupper som PJAK försvårar Irans demokratiska utveckling och har absolut inget att vinna, du tror väl ärligt talat inget annat?

Som du själv vet, så förklarades PJAK som en terrorgrupp av USA för bara något år sedan. När Iran terrorstämplar nån, brukar jag vanligtvis skratta högt för mig själv. Du menar på fullt allvar att den iranska regimen har rätt att anklaga nån annan för att vara terrorister?
De är inte terrorister det riktar sig inte på civila och har aldrig gjort det, dock är de kontraproduktiva och är en förgrening av PKK och de tjänar endast deras egna intresse och inte den kurdiska befolkningen.
Det är min personliga åsikt.

Det du däremot måste förstå att precis som alla andra som grips och anklagas för "mohareb" så är de egentligen fiende till regimen och ingen annan. Regimens anklagelser är substanslösa som vanligt och är fyllda med samma retorik som alltid.

Du väljer att tro att dessa är terrorister för att regimen säger så, men samtidigt försvarar du andra ur den gröna rörelsen, trots att dom går genom samma sken rättegångar och anklagas för samma brott. Utöver detta så försvarar du Mosavi som personligen ligger bakom tusentals av dina landsmäns död.

Skalla även tilläggas att av dessa fem, var det endast en som var medlem ur PJAK (kvinnan) de andra var endast oppositionella och medborgaraktivister.
Senast redigerad av Adazanim 2010-05-09 kl. 15:47.
Citera
2010-05-09, 15:21
Medlem
Adazanims avatar
Edit:
Citat:
Uppmärksamheten kring avrättningar av dessa personer skadar Iran på flera sätt. Dels vill många iranier inte att landet ska splittras och dels är det demoraliserande att se människor avrättas även för demokratiska och fredliga aktivister.

Våldsgrupperna har inte någonsin uppnått något annat än att skada en demokratiska utvecklingen i Iran.

Så man ska hålla tyst om det för att dom är kurder och terrorister för att regimen påstår det?
Demokratiska utvecklingen i Iran? Menar du Mosavis islamistiska demokrati?
Citera
2010-05-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Nej utan det du gjorde var att använda dig utav en opålitlig källa som du i normalt fall skulle avfärda bara för att visa en sak, som du förövrigt har fel i. Det om något är oärligt.

Men förstår du inte. Källan är AP. Foxnews länk valde jag som sagt just för att det är en sionistisk och anti-iransk sida.

Citat:
Fredlig skulle jag inte säga. Mycket våld i sommar från anhängare av den gröna rörelsen. Dessutom är inte den gröna rörelsen den enda oppositionella gruppen i landet. Det är inte upp till någon annan att moralisera över vilken opposition som är legitim eller icke och vilka metoder som ska användas.

Våldsamheter uppstod i samband med demonstrationerna, det är korrekt. Men endast som reaktion på regimens övervåld. Och då handlade det inte om att man bombade människor eller utförde någon form av väpnat motstånd utan snarare självförsvar i samband med fredliga demonstrationer.

Citat:
De terrorister det riktar sig inte på civila och har aldrig gjort det, dock är de kontraproduktiva och är en förgrening av PKK och de tjänar endast deras egna intresse och inte den kurdiska befolkningen.

Det är vi överens om.

Citat:
Det är min personliga åsikt. Det du däremot måste förstå att precis som alla andra som grips och anklagas för "mohareb" så är de egentligen fiende till regimen och ingen annan. Regimens anklagelser är substanslösa som vanligt och är fyllda med samma retorik som alltid.

Du väljer att tro att dessa är terrorister för att regimen säger så, men samtidigt försvarar du andra ur den gröna rörelsen, trots att dom går genom samma sken rättegångar och anklagas för samma brott. Utöver detta så försvarar du Mosavi som personligen ligger bakom tusentals av dina landsmäns död.

Skalla även tilläggas att av dessa fem, var det endast en som var medlem ur PJAK (kvinnan) de andra var endast oppositionella och medborgaraktivister.

Huruvida dessa individer har utfört några brott vet jag inte och har jag inte sagt något om. Men jag citerade en artikel som inte riktigt beskrev situationen som din artikel. Iranska domstolars trovärdighet går att ifrågasätta ja, och inga avrättningar bör utföras under rådande omständigheter i Iran.
Citera
2010-05-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim

Så man ska hålla tyst om det för att dom är kurder och terrorister för att regimen påstår det?

Nej, jag har inte sagt att man ska hålla tyst om det. Diskussioner är bra. Jag länkade bara till en artikel som motsade informationen i din artikel.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.facebook.com/mousavi
Mir Hossein Mousavi میر حسین موسوی In aconversation with Jaras, brother of Farzad Kamangar expressed intense sorrowand regret that loved one's death should be heard from the news agencies, saying:they are about lies, I hope that my brother’s execution is also a lie. Mehrdad Kamangar confirmed he has had no news of his brother’s statusand that the family... has had no contact with farzad since yesterday. Only todaythrough fars News and other news sites we have found out that they had executedfarzad but I hope this is not true. Mehrdad Kamangar says: I havenot had the courage to tell my mother the news. If this country had rules andlaws, then I wouldn’t be ashamed. Ijust do not know what to say to my mother. We are waiting to hear from Mr Bahramina, Farzad’s lawyer. We havesent him to the Prosecutors to find out the truth. We sincerelyhope this is not an accurate news since, at no time, were the family informed. On the other hand Bahramian,Farzad’s lawyer says: I am completely unaware of my client’s execution and Iwill approach Tehran’s Prosecutor for news. Basedon the latest reports Evin prison authorities have had the prisons phone linesdisconnected for the past two days, while preparing for the executions.

Translated by Mourning Mothers of Iran مادران داغدار ایران:
http://www.facebook.com/#!/pages/Mourning-Mothers-of-Iran-mdrn-dgdr-yrn/236807671828?ref=ts

http://www.rahesabz.net/story/15155/
Senast redigerad av Savaran 2010-05-09 kl. 16:06.
Citera
2010-05-09, 15:43
Medlem
Adazanims avatar
Citat:

Det är vi överens om.

.

Citat:
Men förstår du inte. Källan är AP. Foxnews länk valde jag som sagt just för att det är en sionistisk och anti-iransk sida.

Från din egna källa:

TEHRAN, Iran (AP) — Iran on Sunday hanged five Kurdish activists convicted of membership of armed opposition groups and involvement in bombings, the country's official news agency, IRNA, reported.

Citat:
Våldsamheter uppstod i samband med demonstrationerna, det är korrekt. Men endast som reaktion på regimens övervåld. Och då handlade det inte om att man bombade människor eller utförde någon form av väpnat motstånd utan snarare självförsvar i samband med fredliga demonstrationer.

All form av motstånd mot IRGC och regimen är legetim. Motståndet från kurdiska grupper är en reaktion mot övervåldet och militariseringen av Kurdistan. Inga kurdiska grupper bombar eller har bombat civila personer utan eventuella attacker har varit riktade mot IRGC och regimen. Utöver det så grips man och avrättas för att ha samröre med oppositionella grupper, såväl kurdiska som iranska runt om i hela Iran. Detta har systematiserats för att rättfärdiga olagliga arresteringar och avrättningar av regimen.

Citat:
Huruvida dessa individer har utfört några brott vet jag inte och har jag inte sagt något om. Men jag citerade en artikel som inte riktigt beskrev situationen som din artikel. Iranska domstolars trovärdighet går att ifrågasätta ja, och inga avrättningar bör utföras under rådande omständigheter i Iran

Jo det har begått brott, precis som alla andra som sitter i Evin. De har begått "mohareb"
Men visst okej, du citerade en annan artikel som beskriv situationen på ett annat sätt, vad bättre än foxnews och officiella iranska källor. Det är förövrigt runt 30 personer som avrättats från Kurdistan sedan förra året, anklagade för samma brott.
Senast redigerad av Adazanim 2010-05-09 kl. 15:45.
Citera
2010-05-09, 16:02
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Nej, jag har inte sagt att man ska hålla tyst om det. Diskussioner är bra. Jag länkade bara till en artikel som motsade informationen i din artikel.

Edit:

Där ser man
Citera
2010-05-10, 00:09
Medlem
livegens avatar
Iranier protester i Paris utanför iranska ambassaden mot avrättningar av 5 kurdiska frihetskämpar i Iran.

http://www.youtube.com/watch?v=jiV0BDmi5QQ&feature=player_embedded
Citera
2010-05-10, 11:37
Medlem
livegens avatar
Iranier protester i Köln mot avrättningar av 5 kurdiska frihets aktivister i Iran.

http://news.gooya.com/didaniha/archives/2010/05/104586.php
Citera
2010-05-10, 12:40
Medlem
Jag vill höra vad IR5 anser om dessa kurdrelaterade händelser.
Citera
2010-05-10, 12:42
Medlem
Problemet är att Iranska lagarna tillämpas hårdare i Kurdistan än i Teheran och självfallet ska det inte vara på det viset, detta har pågått länge och är helt oacceptabelt. Saker som bör prioriteras av oppositionen men som försummas i myllern av allt skvaller.
Citera
2010-05-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Problemet är att Iranska lagarna tillämpas hårdare i Kurdistan än i Teheran och självfallet ska det inte vara på det viset, detta har pågått länge och är helt oacceptabelt. Saker som bör prioriteras av oppositionen men som försummas i myllern av allt skvaller.

Man avrättade två persiska motståndare tidigare, som också förknippades med våldsamma organisationer. Så jag tror inte det du säger stämmer. Skillnaden är att i Tehran så är motståndet vanligtvis inte väpnat.

Och vid tidigare tillfällen har du alltid rättfärdigat regimens brutala aktioner mot regim-motståndare. Om du hade svarat i linje med dina tidigare kommentarer skulle du sagt att Iran vidtar samma åtgärder som man hade gjort i andra länder. Att dessa utförde brott, skadade människor, skapade kaos osv. Du har tidigare konsekvent kritiserat gröna rörelsens demonstranter, som i värsta fall kanske kastade stenar.

Fast min magkänsla sa faktiskt att du skulle svara annorlunda när det rörde kurder. Troll.
Citera
2010-05-10, 13:02
Medlem
Adazanims avatar
Citat:

Man avrättade två persiska motståndare tidigare, som också förknippades med våldsamma organisationer. Så jag tror inte det du säger stämmer. Skillnaden är att i Tehran så är motståndet vanligtvis inte väpnat.

Och vid tidigare tillfällen har du alltid rättfärdigat regimens brutala aktioner mot regim-motståndare. Om du hade svarat i linje med dina tidigare kommentarer skulle du sagt att Iran vidtar samma åtgärder som man hade gjort i andra länder. Att dessa utförde brott, skadade människor, skapade kaos osv. Du har tidigare konsekvent kritiserat gröna rörelsens demonstranter, som i värsta fall kanske kastade stenar.

Fast min magkänsla sa faktiskt att du skulle svara annorlunda när det rörde kurder. Troll.

Den enda som gör skillnaden mellan avrättningar av kurder och iranier är du, detta beror naturligtvis på din anti-kurdiska hållning och ditt inneboende hat mot kurder. Det spelar dock mindre roll, för verkligheten är så att det finns människor som offrar sig liv och sin frihet för ett bättre land fri från förtryck samtidigt som du sitter här och runkar till iranska helikoptrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in