Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Känns lite trist att man missat den fina uppgången, men jag är fortfarande pessimistisk.
Det dumma är ju att inte bara följa "don't fight the FED", när ECB säger att de skall låna ut hur mycket pengar som helst till låg kostnad så istället för att tänka "åh nej nu blir det ju inget bankkaos" eller "jag hoppas de inte köper statsobligationer för pengarna och skrämmer upp börskurserna" (typ) så gilla läget och acceptera att pengarna kommer stödja bankerna och smartare aktörer kommer vilja placera pengar på ett ställe som ger avkastning (och (säkrare) statsobligationer är ju inte tokgrymma där.)
Samma sak när FED börjar snacka om en kommande QE3. Det är ju ett rätt rimligt antagande att marknaden skall börja prisa in det då, med tanke på vad som har hänt förut. Istället för att bli sur över det gilla läget och acceptera och köpa.
Båda är ju rätt givna . Utan dylikt skulle det ju gå sämre men nu är det ju i det närmaste gratis pengar som strös över marknaden så..
Personligen har jag ju klurat på innan om det gällde buy the rumor sell the news på en Greklands"lösning" men det är väl mer alla nya pengar som ger värdestigringarna än spekulation just där. Förlusterna från Grekland kommer ju vare sig det är frivilligt eller inte, men bankerna har ju redan fått sin livlina.
Man kan ju undra om förhoppningarna om en QE3 mattas av lite av utvecklingen i USA. Men den är ju positiv hur som helst.