Jag tycker att det hade varit jätteintressant med en tråd där det även framgick hur mycket folk hade vid sidan av (när ni skriver likvid/kassa är det "för er aktieportfölj" / vad ni kan tänka er att lägga i aktier eller är det alla era besparingar?) och om en del bara talar för sin aktieportfölj och har annat sparande hur stor del som utgörs av aktierna (jättemånga som bara listar aktier och inte verkar ha några fonder med vilket jag tycker är kanske inte intressant utan mest konstigt, säg personen ovan som hade 100% i ett och samma bolag) och det hade även vara intressant att veta om folk har mycket kapital/värde upplåst i sitt boende eller inte och vetat hur stor del det utgör liksom hur stor andel som är sparat / investerat relativt månads- eller årsinkomst samt hur mycket lån som finns i fall det finns (och då kanske separerat hus- och konsumtionslån gentemot CSN om inte annat för att CSN väl ändå får anses som ett lite tryggare/mindre riskfyllt lån och det är ju oftast ett lån taget för att bl.a. få in en större inkomst i framtiden.)
Jag har inte ändrat något även om jag har funderat lite på fortum eller telia för att ha någon exponering utan att köpa något som känns för riskfyllt. Men jag köper inte att fortum är lågrisk / har god potential bara för att priset är lågt. Ser man till elpriserna hände något runt 2001 (?) och de har varit mycket högre än åren före (var de lägre p.g.a. it-krasch kanske?) och jag är ju inte insatt i huruvida de fortfarande kan falla vidare rätt rejält eller inte.
Sedan byggs ju vindkraft ut men jag vet inte vid vilken nivå kärnkraften är ekonomiskt lönsam överhuvudtaget och gentemot alternativen och än mindre hur det ser ut om man i framtiden säg byggde tokmycket solceller antingen på jorden eller på månen och om man då överhuvudtaget var intresserad av att ha några kärnkraftverk eller inte.
Vare sig supraledare eller mikrovågor är ju helt uteslutet som transportionssätt heller.
Som jag ser det har jag ca 15% i väldigt likvida medel (kan sälja hur och när som helst utan förlust och får tillgång till pengarna inom 3 dagar), 78% i vad jag ser som rätt lågvolatila tillgångar även om det tar längre tid att få loss pengarna från resterande och resterande 22% i aktier och aktiefonder. Självfallet borde jag haft mer i aktier men det som har tagit emot är väl som i 2011 att tänka "varför borde jag inte köpa aktier nu när börsen står i (ner till) 750?!" (olika tidsperspektiv) och "jaha? Jag skall köpa nu när den kostar 200 punkter mer? Det är ju så mycket mer hoppas det rasar mera" typ
Antingen får man ju handla trendföljande eller försöka köpa billigt för att det någon gång antagligen blir dyrare. Det blir nog knepigt om man skall kombinera båda samtidigt =P, på olika konton / med olika andelar / som olika approach så visst
Jag har inte ändrat något även om jag har funderat lite på fortum eller telia för att ha någon exponering utan att köpa något som känns för riskfyllt. Men jag köper inte att fortum är lågrisk / har god potential bara för att priset är lågt. Ser man till elpriserna hände något runt 2001 (?) och de har varit mycket högre än åren före (var de lägre p.g.a. it-krasch kanske?) och jag är ju inte insatt i huruvida de fortfarande kan falla vidare rätt rejält eller inte.
Sedan byggs ju vindkraft ut men jag vet inte vid vilken nivå kärnkraften är ekonomiskt lönsam överhuvudtaget och gentemot alternativen och än mindre hur det ser ut om man i framtiden säg byggde tokmycket solceller antingen på jorden eller på månen och om man då överhuvudtaget var intresserad av att ha några kärnkraftverk eller inte.
Vare sig supraledare eller mikrovågor är ju helt uteslutet som transportionssätt heller.
Som jag ser det har jag ca 15% i väldigt likvida medel (kan sälja hur och när som helst utan förlust och får tillgång till pengarna inom 3 dagar), 78% i vad jag ser som rätt lågvolatila tillgångar även om det tar längre tid att få loss pengarna från resterande och resterande 22% i aktier och aktiefonder. Självfallet borde jag haft mer i aktier men det som har tagit emot är väl som i 2011 att tänka "varför borde jag inte köpa aktier nu när börsen står i (ner till) 750?!" (olika tidsperspektiv) och "jaha? Jag skall köpa nu när den kostar 200 punkter mer? Det är ju så mycket mer hoppas det rasar mera" typ

Antingen får man ju handla trendföljande eller försöka köpa billigt för att det någon gång antagligen blir dyrare. Det blir nog knepigt om man skall kombinera båda samtidigt =P, på olika konton / med olika andelar / som olika approach så visst
, men det visste jag inte säkert då
Ny inom denna vackra värld. Letar en small cap-aktie att sätta ca. 30% i.