2012-02-15, 21:26
Medlem
Starvids avatar
I morgon är det bokslut för Fred Olsen Energy och i övermorgon är det Dannemoras tur, en knapp tredjedel av portföljen på två dagar! Ska bli spännande att se vad de har att säga, särskilt detaljerna kring Dannemoras kostnadsökningar på grund av undermåliga ramper, och hur det ska finansieras.
Citera
2012-02-15, 21:43
Medlem
Black Pearl Resourses
H&M
PA Reasourses <- var snäll idag
Svedbergs
Tele2
Bull Apple X3
Citera
2012-02-16, 00:56
Medlem
H&M
Industrivärden
Ratos B
Kinnevik

Överväger att köpa Wallenstam och ev. skanska också, kommentarer? Väldigt ny på börsen...
Citera
2012-02-16, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
H&M
Industrivärden
Ratos B
Kinnevik

Överväger att köpa Wallenstam och ev. skanska också, kommentarer? Väldigt ny på börsen...

Jag tycker att det är jättebra att du inte har valsat iväg och köpt en massa lottsedlar. Därför att precis som med vanliga lotter så slutar man i snitt på minus...

Mitt tips är att du läser lite pålitliga ekonomibloggar. Mina två favoriter:

Lundaluppen, han har en mycket konservativ värderingsmodell och trygga bolag.
http://www.lundaluppen.se/

40 % 20 år, mer orienterad mot utdelningstillväxt. Väldigt många bra inlägg och han skriver också mycket om hur man kan bedöma bolag. Har även flöden där du ser nya inlägg från andra bra bloggar.
http://40procent20ar.blogspot.com/
Citera
2012-02-16, 12:45
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein Teil
Därför att precis som med vanliga lotter så slutar man i snitt på minus...
Källa?
Citera
2012-02-17, 12:02
Medlem
Secondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Källa?

Sannolikhet? Om inte fler folk förlorat än vunnit hade företaget kursat och sådeles inte funnits? Eller?
Citera
2012-02-17, 12:54
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seconds
Sannolikhet? Om inte fler folk förlorat än vunnit hade företaget kursat och sådeles inte funnits? Eller?
Nej.

Det heter inte "förlorat" eller "vunnit" i de här sammanhangen. Det heter inte lott heller. Det är ju inte så att det är bolaget som säljer och köper aktierna hela tiden och har en kassa till det och inte heller så att det vore bolagets enda aktivitet och om de gjorde "fel" i de affärerna så hade de gått i konkurs för att andra lyckades göra en vinst på deras aktier ..
Citera
2012-02-17, 13:38
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Dannemora mineral 20%
Ncc 30%
Industrivärden 20%
Tele2 15%
Seamless distrubution 15%

Fulltankad för första gången på länge.
Idag blev det åka av, upp dryga 6%
Citera
2012-02-17, 14:23
Medlem
Starvids avatar
Ett bokslut utan överraskningar, sånt verkar uppskattas efter Northlamd-debaclet! Upp 7 % på att inget hände, Mr Market är i sanning en underlig filur. Enda molnet på himlen är att man på nåt sätt måste skaka fram ungefär 150 miljoner till extra bergarbeten, kostnadsökningar och homogeniseringslager. Det är ungefär 10 kronor extra per aktie som ägarna i värsta fall måste gå in med.
Citera
2012-02-17, 16:06
Medlem
Secondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Nej.

Det heter inte "förlorat" eller "vunnit" i de här sammanhangen. Det heter inte lott heller. Det är ju inte så att det är bolaget som säljer och köper aktierna hela tiden och har en kassa till det och inte heller så att det vore bolagets enda aktivitet och om de gjorde "fel" i de affärerna så hade de gått i konkurs för att andra lyckades göra en vinst på deras aktier ..

Haha, såklart Jag var dum nog att tolka de lite väl bokstavligt angående lotterna, va på jobbet och är så gott som ny inom detta område Hade lite för bråttom, my bad
Citera
2012-02-17, 21:52
Medlem
annanmedlems avatar
Jag har dock ett svar på min fråga till honom:

Jag läste detta tidigare:
http://www.borstjanaren.se/borst/borstArticleDetails/article_id/8383

Där står det:

Citat:
HUR LÄTT ÄR DET ATT HITTA ENSTAKA BOLAG SOM BLIR ”VINNARE?”
En observation från åren 1983-2006

39% av alla aktier steg inte alls.

18,5% av alla aktier föll minst 75%

64% gick sämre än de 3000 största bolagen.

25% stod för hela börsuppgången.
Så det verkar ju som att många av bolagen blir förlorare / inget vidare och då är väl risken hög att man råkar välja just ett sådant.

Väljer man inte och får med hela gänget få kommer man ju få med de som verkligen presenterar också.

Vet inte om det skall tolkas som att bara 25% steg.
Citera
2012-02-19, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Såhär ser mitt innehav ut just nu. Bara högriskaktier.
Räknar med att flera av dem kommer stiga ganska rejält inom de närmaste månaderna.

Sverige:
Archelon Mineral B
Hexpol AB
Ortivus A
Shamaran Petroleum
Taurus Energy
Venue Retail Group

Norge:
Transeuro Energy

USA:
KV Pharmaceutical Co

Kanada:
Aura Silver Resources
BELLUS Health
Canada Rare Earths Inc
Caza Oil and Gas Inc
Currie Rose Resources
EMC Metals Corp
Firestone Ventures Inc
GGL Resources Corp
Lithic Resources Ltd
Mazorro Resources Inc
Portal Resources Ltd
Source Exploration Corp
TerraX Minerals Inc
Uracan Resources Ltd
Vecta Energy Corp

Jag tror du ligger så rätt man kan ligga för dom kommande 1-2 åren det kommer nog fullständigt explodera i "mining juniors" ditt Kanada innehav är oklanderligt och kan närmast garantera dig enorma uppgångar.

Själv ligger jag tyvärr 0% i aktier just nu, men sen är jag bara 19, kommer dock att köpa mining juniors Kanada jag med under året (räknar med att ha runt 4-6 månader på mig innan det drar iväg ordentligt) Förhoppningsvis hinner jag skaffa en position på några 10tusentals kronor i vilket fall.

Mitt innehav är som följande: 90% fysiskt silver, 5% fysiskt guld, 5% likvid (skattekredit på 4% ungefär)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in