Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
4 st tror jag ingår i investors stall. Att man får rabatt förstår jag inte riktigt hur det fungerar, gjorde ett slappt försök att förstå men polletten trillade inte ner. I min värld köper jag ju bara till mig en andel av ett företag, jag är intresserad av tungindustri, då känns det dumt att gå omvägen via ett investmentbolag som även dom ska ha sina löner utan det är bättre att gå direkt till företaget jag är intresserad av. Bra utdelning har dock investor.
Det betyder att om Investors marknadsvärde är säg 110 miljarder kronor. Om rabatten då är 30% så innebär det att marknadsvärdet på tillgångarna i Investor är 157 miljarder kronor. Dom tillgångarna består ju till största del av deras aktier, ABB , SEB med mer. Alltså genom att köpa Investor så får du indirekt fler aktier i dom företagen än om du köpt dom aktierna direkt över börsen.
Nackdelen är ju som du säger att man går en omväg och kostnaden för hela apparaten som är Investor tror jag ligger på 0.20%-0.30% däromkring (jmf fond 1%-3%). Utöver det så blir det en ökad risk också eftersom ledningen kan göra felaktiga beslut, dåliga köp försäljningar, belåna sig kraftigt etc.
En konsekvens av en hög substansrabatt blir ju att man kan få en högre utdelning än de ingående portföljbolagen som dom äger angående deras utdelning.
Jag föredrar som du att inte äga aktier jag har via investmentbolag men det jag ser som stora fördelar är substansrabatten + att man kan få endel attraktiva onoterade innehav på köpet.
Såg inte du redan fått ett svar, blev ett extra då
Kan nämnas att vissa investmentbolag har en premie istället, Ratos tex även Öresund brukade ha det innan HQ skandalen.