Citat:
Ursprungligen postat av Nyberg1
Är också ganska sugen på att gå in, ligger på ganska bra nivåer ändå.. Hur verkar den nye VD:n, hon har ju jobbat länge på företaget så lite måste hon ju ha lärt sig under åren..
Nåt kan hon säkert, annars hade de väl inte erbjudit henne jobbet.
Men allvarligt, som jag ser det är det två saker som kan oroa vid ett byte av vd till en oprövad förmåga på den posten.
1. Samarbetsförmåga, framför allt med styrelsen. Här bör det inte bli några problem, hon känner ju bolaget utan och innan, är väl förtrogen med deras investerings och bolagsförädlingsprinciper. Dessutom har alltid styrelsen sista ordet då det gäller förvärv, exits och större investeringar. Där sitter ju Arne kvar och dessutom har bolaget strikta och tydliga regler för hur och när de investerar alternativt säljer ut, så några större tabbar kommer inte att ske. Hon kommer med andra ord inte att köra någon egen linje som kolliderar med styrelsens uppfattning och det bäddar för arbetsro.
2. Kontaktnät. Här är det lite mer tveksamt med en person som inte tidigare fungerat som vd. Dessutom kan det ibland vara svårt för en kvinna att skapa samma kontaktnät som en manlig vd. (Obs! Jag har inget mot kvinnliga vd:s, jag belyser bara hur verkligheten ser ut) Å andra sidan kan hon kanske bygga andra nät som en man aldrig skulle kunna så det kan vara både en för- och nackdel. Dessutom har Arne flaggat för intresse för även andra styrelseuppdrag då ordförandeskapet i Ratos inte är ett heltidsjobb. Många bolag kommer gärna att vilja ha honom i sin styrelse, vilket öppnar upp för kontakter som kanske tidigare inte funnits.
Summan av kardemumman, det kommer säkert att fortsätta lika bra med en ny vd, kanske tom. bättre, även om marknaden vid nyheten om vd-byte reagerade negativt. Men jag tror att nu då man lite tänkt över saken kommit på andra tankar och inte ser något negativt i det.