2012-02-04, 18:16
Medlem
Atlas Copco 10%
SHB 12,5%
HM 35%
CDON 30%
NCC 12,5%

Likvid 30%(av värdet på mina aktier)

Är intresserad av ett investmentbolag, några förslag? Vill även öka i NCC när tillfälle ges.
Citera
2012-02-04, 19:01
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
investor A 21 %
AstraZeneca 18 %

H&M 11,5 %
Hstaden A 11,5 %
SHB A 8 %
SEB A 6,5 %

scania A 4 %
NCC A 6 %
svolder B 0,7 %
Hstaden B 0,5 %

fonder:
Enter Select 0,15%
SEB Total Balans 12 %

Hufvudstaden C*
Citera
2012-02-05, 20:14
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthen
Atlas Copco 10%
SHB 12,5%
HM 35%
CDON 30%
NCC 12,5%

Är intresserad av ett investmentbolag, några förslag? Vill även öka i NCC när tillfälle ges.
Kinnevik, Investor, Industrivärden.
Citera
2012-02-05, 22:20
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Kinnevik, Investor, Industrivärden.
Alla tre är bra förslag. Kinnevik brukar vara mer lättrörligt, Investor och Industrivärden lite mer tröga.

Jag vill också slå ett slag för Ratos om man vill komma åt onoterade bolag. Ratos har ett väldigt bra trackrekord på runt 20% årlig avkastning i snitt under ett antal år. Ratos har också en historia av att gå starkt på börsen under våren fram till stämman. Hygglig direktavkastning. Tidigare vd och nuvarande styrelseordförande Arne Karlsson anses vara litet av börsens "golden boy" och åtnjuter stor respekt för sitt jobb och kunnande. Bolaget har också lyckats skapa stora övervärden i sina innehav innan de sålts, vilket är den huvudsakliga strategin i motsats till de andra investmentbolagen som mer handlar om maktbolag och förvaltning av sina innehav.
Nackdelen med Ratos är att aktien belastas med en prispremie beroende på det nyss nämnda, medan de övriga handlas med rabatt.
Vilket investmentbolag man väljer tycker jag lite mer beror på ens egen investeringsfilosofi, i alla fall om man avser att behålla sitt val under längre tid.
Citera
2012-02-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Alla tre är bra förslag. Kinnevik brukar vara mer lättrörligt, Investor och Industrivärden lite mer tröga.

Jag vill också slå ett slag för Ratos om man vill komma åt onoterade bolag. Ratos har ett väldigt bra trackrekord på runt 20% årlig avkastning i snitt under ett antal år. Ratos har också en historia av att gå starkt på börsen under våren fram till stämman. Hygglig direktavkastning. Tidigare vd och nuvarande styrelseordförande Arne Karlsson anses vara litet av börsens "golden boy" och åtnjuter stor respekt för sitt jobb och kunnande. Bolaget har också lyckats skapa stora övervärden i sina innehav innan de sålts, vilket är den huvudsakliga strategin i motsats till de andra investmentbolagen som mer handlar om maktbolag och förvaltning av sina innehav.
Nackdelen med Ratos är att aktien belastas med en prispremie beroende på det nyss nämnda, medan de övriga handlas med rabatt.
Vilket investmentbolag man väljer tycker jag lite mer beror på ens egen investeringsfilosofi, i alla fall om man avser att behålla sitt val under längre tid.

Är också ganska sugen på att gå in, ligger på ganska bra nivåer ändå.. Hur verkar den nye VD:n, hon har ju jobbat länge på företaget så lite måste hon ju ha lärt sig under åren..
Citera
2012-02-05, 23:30
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyberg1
Är också ganska sugen på att gå in, ligger på ganska bra nivåer ändå.. Hur verkar den nye VD:n, hon har ju jobbat länge på företaget så lite måste hon ju ha lärt sig under åren..
Nåt kan hon säkert, annars hade de väl inte erbjudit henne jobbet.

Men allvarligt, som jag ser det är det två saker som kan oroa vid ett byte av vd till en oprövad förmåga på den posten.

1. Samarbetsförmåga, framför allt med styrelsen. Här bör det inte bli några problem, hon känner ju bolaget utan och innan, är väl förtrogen med deras investerings och bolagsförädlingsprinciper. Dessutom har alltid styrelsen sista ordet då det gäller förvärv, exits och större investeringar. Där sitter ju Arne kvar och dessutom har bolaget strikta och tydliga regler för hur och när de investerar alternativt säljer ut, så några större tabbar kommer inte att ske. Hon kommer med andra ord inte att köra någon egen linje som kolliderar med styrelsens uppfattning och det bäddar för arbetsro.

2. Kontaktnät. Här är det lite mer tveksamt med en person som inte tidigare fungerat som vd. Dessutom kan det ibland vara svårt för en kvinna att skapa samma kontaktnät som en manlig vd. (Obs! Jag har inget mot kvinnliga vd:s, jag belyser bara hur verkligheten ser ut) Å andra sidan kan hon kanske bygga andra nät som en man aldrig skulle kunna så det kan vara både en för- och nackdel. Dessutom har Arne flaggat för intresse för även andra styrelseuppdrag då ordförandeskapet i Ratos inte är ett heltidsjobb. Många bolag kommer gärna att vilja ha honom i sin styrelse, vilket öppnar upp för kontakter som kanske tidigare inte funnits.

Summan av kardemumman, det kommer säkert att fortsätta lika bra med en ny vd, kanske tom. bättre, även om marknaden vid nyheten om vd-byte reagerade negativt. Men jag tror att nu då man lite tänkt över saken kommit på andra tankar och inte ser något negativt i det.
Citera
2012-02-05, 23:30
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthen
Atlas Copco 10%
SHB 12,5%
HM 35%
CDON 30%
NCC 12,5%

spiltan, investor
Citera
2012-02-05, 23:55
Medlem
zoccers avatar
Citat:
spiltan, investor
Ja, har man svårt för att välja och vill ha maximal diversifiering så har väl Spiltan tom. en Investmentbolagsfond där alla ingår i större eller mindre grad. Låg avgift har den också har jag förstått. Med en sån fond bör man väl vara garanterad att i stort sett följa index kan jag tänka mig.
Citera
2012-02-06, 00:21
Medlem
Citat:
spiltan, investor

Syftar du på Investmentbolaget spiltan eller deras investmentbolagsfond nu?
Citera
2012-02-06, 00:40
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Syftar du på Investmentbolaget spiltan eller deras investmentbolagsfond nu?
Investmentbolaget
Citera
2012-02-06, 11:47
Medlem
Jag är rätt ny på det här med aktier men tänkte investera en slant nu, så jag undrar lite vad ni tycker om

HM 35%
Skanska B 25%
SCA B 20%
Boliden 15%
Northland Resources 5%

Jag tänker mig att ha pengarna i aktierna i åtminstone 5 år, förmodligen längre.

Kom gärna med tips på hur jag kan förändra fördelningen, eller något annat också för den delen.
Citera
2012-02-07, 15:18
Medlem
Starvids avatar
Rallyt på börsen i kombination med den makroekonomiska oron kring Grekland får mig att vilja minska min aktieandel. Jag säljer hälften av mina H&M. De utgör nu efter försäljningen knappt 9 % av portföljen. Likviditeten ökar från 12 % till 21 %.

Portföljen är nu enligt nedan:

Fred Olsen Energy 20 %

Dannemora Mineral 12 %

Concordia Maritime 12 %

Total S.A. 11 %

H&M 9 %

Industrivärden 8 %

Fortum 6 %

Africa Oil 1 %

Likvididet 21 %
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera