2009-06-15, 20:35
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...bör vara något försiktig även med vetenskapliga utsagor, och inte låta vetenskapstro ersätta religiös tro. I detta fall finns det inte en helt entydig, dock dominerande, vetenskaplig uppfattning, som på senare tid har börjat ifrågasättas. Jag finner det klokt att lyssna på båda sidor och se hur argumentationen går.

Jag föredrar att väga fakta mot fakta. Och i dagsläget så talar det mesta för att det faktum att vi på 200 år frigjort kol som tog hundratals miljoner år att lagra faktiskt påverkar klimatet. Vore sjysst som fan om det fanns data som tydde på motsatsen?

Citat:

Mycket möjligt, men då har du alltså svarat ja på fråga 1-2 och förutsatt att man hyoptetiskt, men inte politiskt, skulle kunna svara ja på fråga 3. Jag är litet mer fundersam här.

Jag är rätt övertygad om att mänsklighetens del i ekvationen är rätt uppenbar.
Men det är försent att göra något. Tåget har lämnat stationen.

Citat:
Men inget ansvar hos bangladehianerna, som förökar sig hejdlöst och därmed måste bo och bruka jord som är direkt farlig? Förvånansvärt många saker har minst två sidor.

Sucks to be them?

Ärligt talat, bryr du dig om Öst-Pakistan (nuvarande Bangladesh) i sån utsträckning att du är beredd att göra praktiska eftergifter för att säkerställa att de kan bo kvar där de gör?

Hade de varit en del av Pakistan fortfarande hade de haft kärnvapen, men så är inte fallet.

Jag är extremt cynisk och pragmatisk i klimatfrågan vilket märks?

Det blir inte vi som får ta hand om flyktingvågen från det landet.

Och dessutom kommer inte vare sig Ryssland, USA, Indien, Kina att agera tillräckligt kraftfullt i klimatfrågan - så vad vi gör här upp i norra europa är rätt ointressant.

EDIT: Men jag tror på vetenskapen bakom teorin!
Senast redigerad av Flytande_argot 2009-06-15 kl. 20:41.
Citera
2009-06-15, 20:41
Medlem
seb-s avatar
Schhh...det heter inte "global warming" längre, nu kallas det för "climate change" för att propagandateorin ska bli mer flexibel.
Citera
2009-06-15, 20:42
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seb-
Schhh...det heter inte "global warming" längre, nu kallas det för "climate change" för att propagandateorin ska bli mer flexibel.

Ja, låt inte fakta komma ivägen för semantiken.

P.S, du glömde posta länken till den där Times-artikeln som tydligen har stort vetenskapligt värde?
Citera
2009-06-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
De senaste sex månaderna har temperaturen i Sverige gått upp, upp upp....

Men eftersom klimat verkar i längre perspektiv än årsvis och deceinnier så kanske den här grafen (med källa) är lite mer förklarande?

http://img238.imageshack.us/img238/3741/temperaturebd6.png

Du ser den där pyttelilla kröken på högerkurvan längst till höger? Wow, helt klart ingen klimatförändring på gång?

Verkligen en pålitlig källa du har där. Den där rapporten baseras dessutom på en hypotetisk beräkning, med mätresultat från 1951-1980.
Citera
2009-06-15, 23:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Istiden är här, kanske

Forskarna har ingen förklaring till istiderna man bara konstaterar att det varit ca 10 st de senaste 2-3 miljoner åren. De har varat i 100 000 år nu är det en mellanperiod 10 000- 12 000 år som håller på att ta slut.

Dom har ingen jävla susning när den kommer att börja och hur den kommer att te sig. Global uppvärmning jo då runt ekvatorn men norra halvklotet kan mycket väl bli kallt som fan och inlandsisuppbyggandet kan starta plötsligt. Det är ingen forskare som vet vad som får den att komma igång. Det har inte med CO2 halten i atmosfären att göra det vet man.

Däremot är mycket nederbörd viktigare för istäcket på glaciärerna än temperaturen.

Dax att köpa varma kängor och duntäcken innan priserna stiger
Citera
2009-06-15, 23:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Tro inte att det bara blir varmare & varmare

Golfströmmen har sakat farten betydligt de senaste 50 åren det är man klar över. Om den plötsligt avstannar kan det mycket väl fortsätta att bli varmare vid ekvatorn på grund av högre co2 halt i atmosfären men det blir mycket kallt och obehagligt i Skandinavien och norra Europa.
Inte säkert att det blir början på en stor istid men väl en liten en sådan som vi hade i Skandinavien på 1600 talet då man kunde gå över Stora Bält och Öresund på vintern.
Citera
2009-06-16, 00:08
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abutor
Verkligen en pålitlig källa du har där. Den där rapporten baseras dessutom på en hypotetisk beräkning, med mätresultat från 1951-1980.

Jag vet, NASA! Går fan inte att lita på dem som trodde de kunde fejka en månlandning eller?
Citera
2009-06-16, 00:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke5
Fattar ni inte att "hoten" förstoras av makthavarna för att vi skall bli rädda och kunna bli kuvade och lätthanterliga.Titta 20år bakåt!!!.
70-talet skogsdöden 80-talet AIDShotet,Milleniumbluffen år 2000,Ozonskiktet,nyaste är ju svin-influensan.

Inte fan dog skogen luften har aldrig varit renare som nu
Inte fan stannade datorer och elektronik
Ozonskiktet har reperarat sig själv och med hjälp av förbud av vissa gaser
Aids visserligen stort problem men lösningen är nära
Svin-influensan ? Männskan kan aldrig vinna kampen mot virus
Vad hittar de på Nästa år?

Dessutom går vi mot en ny istid nu
Har själv haft Semester 2v i juni jävla skönt att slippa svettas

Jo man ropar –”vargen kommer”, många gånger utan att den gör det Men så plötsligt så är det sant han står där och grinar emot dig.

Forskarna är osäkra på alltting men de vill inte att de ska bli anklagade –” varför sa ni ingenting”!

Jag hoppas som du på att det ska bli kallare och ordentlingt skidföre här nere i Bonn i vinter.
Citera
2009-06-16, 00:15
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jo man ropar –”vargen kommer”, många gånger utan att den gör det Men så plötsligt så är det sant han står där och grinar emot dig.

Forskarna är osäkra på alltting men de vill inte att de ska bli anklagade –” varför sa ni ingenting”!

Jag hoppas som du på att det ska bli kallare och ordentlingt skidföre här nere i Bonn i vinter.

Det här är ju speciellt aktuellt nu med svininfluensan. Visst, det förefaller som den är rätt harmlös. Men den är ändå väldigt nära besläktad med spanska sjukan som faktiskt tog livet av mer folk än båda världskrigen sammantaget.

För övrigt så händer det ju inte speciellt ofta att WHO deklarerar att vi har en pandemi på gång?
Citera
2009-06-16, 07:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EraserP12
Man kunde ju önska att polarisarna inte smälter också då. Får du stopp på smältandet kan jag hålla med dig.

Sen är det en annan sak att vad vi än gör kan vi inte ändra klimatet.

2 % av alla koldioxidutsläpp kan vi påverka. Vad fan gör det om Kalle Bertilsson kör miljöbil då????

Du har bara blivit lurad av den massiva propagandan. Isarna smälter när det är varmt under åren för att sedan frysa till, i fjor så ökade nordpolens ismassa med en yta av Tyskland. Förhoppningsvis så avvecklas växthusbluffen snart även om stora pengar och kontrollmekanismer är involverade.
Citera
2009-06-16, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag vet, NASA! Går fan inte att lita på dem som trodde de kunde fejka en månlandning eller?

NASA är en amerikansk myndighet. Myndigheter är alltid objektiva och ljuger aldrig, eller hur? "Ja eller nej!?!"
Men om vi säger att NASA nu är pålitliga, så var diagramet ändå bara en uträkning baserat på mätdata mellan 1951-1980. Duger därmed inte till att backa upp någonting som du har sagt.
Citera
2009-06-17, 19:51
Medlem
Norpheuss avatar
Märker inte idioten till TS att vi har otroligt varma vintrar nuförtiden, vilket gör upp för kalla dessa kalal vårdar? Förstår inte TS att global miljöpåverkan inte bara behöver leda till värme i alla fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in