2009-06-13, 23:07
Medlem
Gimp_offers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xCCCPx
Såg en bra dokumentär som förklarade hur avancerat jordens undervattenströmmar fungerar. Iom smältande glaciärer och polarisarna, så påverkas havsflöden negativt då det kommer in för mycket sötvatten i systemet. Detta oroar forskarna, då de inte är säkra på hur vädret i de olika klimatzonerna kommer påverkas exakt. Vad de dock vet är att det inte går att bromsa den utvecklingen, då vi kommit till "point of no return".

De forskare som studerar solen har kommit fram till att den i genomsnitt har 11-årsperioder av s.k solcyklar. Där jordens temperatur har stor påverkan av antalet solfläckar och dess storlek, som finns på solens yta. När solen har en hög aktivitet av solfläckar, så påverkas också jordens klimat. Nästa solcykel är beräknat att nå sin kulmen år 2012.

Så just nu har vi upplevt det kyligaste starten av svensk sommar på 50 år. Dock så har det uppenbarligen varit kallare vid denna period tidigare i Sverige, så detta är inget extremt ovanligt att juni har en lägre temperatur än normalt. Dock så kan vi fortsätta att förvänta oss mera konstigt väder de kommande åren. Måste vara måttligt roligt att vara metrolog nu...

Det var ungefär det jag hade tänkt skriva. Men anledningen till våra dåliga och regniga somrar handlar ju om att El Ñinio förflyttas långsamt ifrån irlands kust. Så vi nordbor påverkar inte lika mycket av den globala uppvärmingen som andra.
Citera
2009-06-14, 00:04
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Klimatförändringar... Jo då, men knappast nån värmehöjning.

Tom klimatalarmisterna nr 1 erkänner att det är en EXTREMT kall sommarstart i år.
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=103&a=41977&l=sv

Kan vi sluta tjata om global uppvärmning nu?

En kall inledning motsäger inte trenden, och den visar på fortsatt temperaturökning.

Sommaren 1987 var kall i södra Sverige, vintern var mycket kall, men det förändrade inte trenden om stigande temperatur.

http://miljobarometern.stockholm.se/key.asp?mo=1&dm=1&nt=1&tb=2

Trots en osedvanligt låg solaktivitet de senaste åren stiger temperaturen, så snacket om att höjningen har sin grund i solstrålningens variationer håller inte.
Förnekarna får leta efter mer sofistikerade lögner att argumentera med, nuvarande är bevisligen värdelösa.
Citera
2009-06-14, 00:40
Medlem
sue-ellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Trots en osedvanligt låg solaktivitet de senaste åren stiger temperaturen, så snacket om att höjningen har sin grund i solstrålningens variationer håller inte.
Förnekarna får leta efter mer sofistikerade lögner att argumentera med, nuvarande är bevisligen värdelösa.

Hur är det nu med det där. Är trenden verkligen uppåtgående på 2000-talet. Jag har sett klimatdata där den globala temperaturen är nedåtgående sedan 1998. Sedan är det väl La Niña som verkar avkylande för oss och El Niño vice versa.
Citera
2009-06-14, 11:49
Medlem
xCCCPxs avatar
På väg mot en ny liten istid?

Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Hur påverkas vi av den globala nedkylningen som pågått i tio år nu?

Vilken lekman som helst kan koppla 2009 års milda sommar till det rekordlåga antalet solfläckar solen har. Kort sagt så säger forskarna att hög aktivitet av solfläckar ger högre temperaturer på jorden. Vilket innebär när vi nu upplever den kyligaste sommaren på 50 år, så kan kopplingar göras till det extremt låga aktiviten av solfläckar som råder (eller snarare bristen av dem).

Denna bildlänk visar tydligt hur solens aktivitet har minskat de senaste åren.
http://img229.imageshack.us/i/solarcycle24prediction.jpg/

Vad det här får för effekter för oss? Jaa, vi kan vara på väg mot en ny istid. Tydliga tecken brukar vara extremt milda, molninga sommrar. Tidigare har forskare trott att istider kommer sakta. Men senare års forskningsrapporter pekar åt ett annat håll. Saken görs inte bättre att nästa solcykel kommer få väldigt låg aktivitet av solfläckar. Vilket innebär att jorden inte kommer värmas upp lika mycket som den gjorde.

Men innan du tvingas köpa ett par skidor och snowboats för att ta dig fram. Så kan maten komma att bli dyrare, då skördarna påverkas av det extrema väder som råder. Skulle detta dessutom fortsätta under flera år så kommer västvärldens bistånd med grödor som skeppas iväg till de fattigare delarna av världen att minska. Eftersom de skulle ha problem att föda den egna befolkningen. Vi klarar förmodligen av ett par år med dåliga skördar, dock uteblir skördarna totalt då blir det stora problem. De flesta trodde att nästa stora krig skulle bli om oljan, men det kan komma att bli om maten.

Saker och ting behöver inte bli lika dramatiska som en del påstår, vi har redan överlevt en liten period av "mini-istid" under mitten av 1600-talet och en bit in på 1700-talet. Där de norra delarna av Europa var mycket kalla, under denna tid var även solens aktivitet väldigt låg.

"The coldest period of the Little Ice Age, between 1645 and 1715, has been linked to a deep dip in solar storms known as the Maunder Minimum.
During that time, access to Greenland was largely cut off by ice, and canals in Holland routinely froze solid. Glaciers in the Alps engulfed whole villages, and sea ice increased so much that no open water flowed around Iceland in the year 1695. "
source >> http://news.nationalgeographic.com/news/2009/05/090504-sun-global-cooling.html

Peioderna mellan stiderna kallas för mellanistid, vilket vi nu befinner oss i.
Dock så är det ingen idé att måla satan på väggen ännu, då forskarna är inte 100% säkra om det är enbart solens aktivitet av solfläckar som styr jordens klimat.

För den som vill läsa mera om solen och dess aktivitet kan göra det här.
http://climaterealists.com/index.php?id=3561
Citera
2009-06-14, 14:32
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EraserP12
Man kunde ju önska att polarisarna inte smälter också då. Får du stopp på smältandet kan jag hålla med dig.

Sen är det en annan sak att vad vi än gör kan vi inte ändra klimatet.

2 % av alla koldioxidutsläpp kan vi påverka. Vad fan gör det om Kalle Bertilsson kör miljöbil då????

http://www.moderna-myter.se/uploaded_images/AMSRE_Sea_Ice_Extent_2009-05-15-735822.png

http://www.moderna-myter.se/uploaded_images/N_timeseries_2009-05-15-776310.png

http://www.moderna-myter.se/uploaded_images/current_365_south_090519-738512.jpg

Vad skönt att dom inte smälter då och nej, isbjörnarna dör inte heller. Angående temperaturen:

http://www.moderna-myter.se/uploaded_images/dipuccio-2-773568.jpg

http://www.moderna-myter.se/uploaded_images/Temp_2002-2009-763281.jpg

Ni som tror på klimathotet kan ju tjäna 10k enkla kronor:

http://www.moderna-myter.se/2007/04/utmaning-sl-vad-om-globala-uppvrmningen.html

Citat:
Ursprungligen postat av xCCCPx
Så just nu har vi upplevt det kyligaste starten av svensk sommar på 50 år. Dock så har det uppenbarligen varit kallare vid denna period tidigare i Sverige, så detta är inget extremt ovanligt att juni har en lägre temperatur än normalt. Dock så kan vi fortsätta att förvänta oss mera konstigt väder de kommande åren. Måste vara måttligt roligt att vara metrolog nu...

Precis som att det inte är ovanligt med högre temperatur än normalt, fast dom flest tror ju att jorden är på väg att gå under då.
Senast redigerad av timpakay 2009-06-14 kl. 14:39.
Citera
2009-06-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Nej! Titta bara hur det är nu. Det fungerar inte.
Nej till EU.

Jag håller med om att det inte är bra i världen och eu

Men blir det bättre att gå ut ur EU och klara oss själva.
Om vi istället hjälper dom andra länderna att bli miljövänliga, så blir det superbra.

Men att gå ur EU och se på och säga "dom e så dåliga, vi e bäst blahblah"
HJÄLPER DET BÄTTRE eller vad??

Nej EU är verkligen inte bra, men det hjälper ju intre världen att bara kolla på, då förendras inte ett skit ju. Om alla samarbetar så kan vi tillsammans bli bra och då får vi en renare och friskare värld.
Citera
2009-06-15, 18:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Såvitt...

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, tyvärr. EN kall sommar hotar inte den globala uppvärmningen!
Klimat är som du vet serier av väderförhållanden. Normalt varierar medeltemperaturen ganska mycket, så man måste ha mätdata från många år för att se vartåt det barkar.

...jag kan minnas, och jag har hyfsat minna för vissa saker, så var sommaren 2008 ovanligt varm och torr, 2007 den regnigaste i mannaminne och 2008 mer regning än solig. Sommaren 2009 har ännu i mitten av juni ännu inte kommit in i sommaren i meteorologisk mening (att dygnsmedeltemperaturen är över 10 grader C). På några års sikt är det således svårt att hävda någon pågående uppvärmning i vårt land.

Saken är den att vi är okunniga om tre avgörande saker:
1) Sker det en klimatförändring mot global uppvärmning på lång sikt?
2) Beror denna eventuella uppvärmning i huvudsak på mänsklig aktivitet?
3) Är det sannolikt att det går att reversera en sådan eventuell uppvärmning?

Intill dessa frågor är besvarade förefaller det vara oklokt att riskera hela samhällsekonomin som om det finns tre tvärsäkra ja-svar på de ter frågorna.
Citera
2009-06-15, 18:29
Medlem
Oerhört talande när TS, som Sverigedemokrat startar en tråd om global uppvärmning, så gör han det efter att ha betraktat världen från sitt eget lilla köksfönster och därefter dragit slutsatser om tillståndet i världen. Humor på hög nivå.

Killen har i alla fall hamnat i rätt parti med det xenofobiska angreppssättet.
Citera
2009-06-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...jag kan minnas, och jag har hyfsat minna för vissa saker, så var sommaren 2008 ovanligt varm och torr, 2007 den regnigaste i mannaminne och 2008 mer regning än solig. Sommaren 2009 har ännu i mitten av juni ännu inte kommit in i sommaren i meteorologisk mening (att dygnsmedeltemperaturen är över 10 grader C). På några års sikt är det således svårt att hävda någon pågående uppvärmning i vårt land.

Saken är den att vi är okunniga om tre avgörande saker:
1) Sker det en klimatförändring mot global uppvärmning på lång sikt?
2) Beror denna eventuella uppvärmning i huvudsak på mänsklig aktivitet?
3) Är det sannolikt att det går att reversera en sådan eventuell uppvärmning?

Intill dessa frågor är besvarade förefaller det vara oklokt att riskera hela samhällsekonomin som om det finns tre tvärsäkra ja-svar på de ter frågorna.

Du menar väl sommaren 2006 i din andra mening? 2008, 2007, 2004, 2000 kommer jag ihåg att alla var relativt kalla och väldigt blöta. 2006 var riktigt varm och torr, 2002 har jag för mig var halvdan också.

Däremot har de senaste årens vintrar knappast haft medeltemperaturer under det normala. Åtminstone inte i Stockholm
Citera
2009-06-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blues-ville
Från vilket fönster betraktar du världen lilla vän?
Vad har du annars att tillföra tråden förutom personangrepp?

På tal om humor alltså...

Visst ja, glömde bort att man måste vara övertydlig när man skriver här. Jag ger det ett försök och ser om du förstår?

Den Sverigedemokratiske trådskaparen tyckte att nu har det banne mig varit lite kyligt så här på försommaren. Av det drar han slutsatser om den globala uppvärmningen. För att kunna göra det måste man vara extemt xenofobisk (vilket även hans partival indikerar). I mina ögon är det i alla fall stor humor när de där tomtarna är extremt off-side utan att riktigt fatta det. Lite som när de tar Färöarnas Kurt-Olsson på allvar.

Men för att återknyta till övertydligheten. Det trådskaparen har gjort är att dra väldigt stora slutsatser på väldigt lite underlag. Det vore att jämföra med att jag skulle hävda att integrationen i Sverige fungerar eftersom jag har träffat en heltidsarbetande invandrarfamilj utan sociala problem, eller om jag skulle hävda att brottsligheten i Rosengård inte finns eftersom jag inte blivit rånad där.....etc etc etc. Förstår du vart jag vill komma?
Citera
2009-06-15, 20:12
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Säkert riktigt. Den senaste vintern minns jag som tämligen kall, men annars har vi nog haft en del milda vintrar. Även detta torde gå upp och ner.

Att vi har variationer i vädret är väl inte så konstigt och det är väl inte heller ifrågasatt?

Personligen så tillhör jag dem som tror på de fakta vetenskapen presenterar eftersom alternativet hamnar i hokus-pokus-sfären.

Jag tror även att det är försent att vända trenden. För mycket står på spel. Jag tror inte heller att mänskligheten kommer att utplånas på grund av detta. Däremot tror jag att vi blir tvungna att slänga pengar på saker vi kanske inte behövt slänga pengar på om vi varit lite mer altruistiska.

För i ärlighetens namn: Jag tycker synd om folket i Bangladesh. Buhuu, ert land försvinner snart. Men är jag beredd att göra avkall på min livsstil? Nah... Faktiskt inte...

Det drabbar ju ingen fattig... Åh, uh, jo, det gör det ju. Och det är därför jag har råd att ignorera problemet.
Citera
2009-06-15, 20:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Man...

Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Att vi har variationer i vädret är väl inte så konstigt och det är väl inte heller ifrågasatt?

Personligen så tillhör jag dem som tror på de fakta vetenskapen presenterar eftersom alternativet hamnar i hokus-pokus-sfären.

...bör vara något försiktig även med vetenskapliga utsagor, och inte låta vetenskapstro ersätta religiös tro. I detta fall finns det inte en helt entydig, dock dominerande, vetenskaplig uppfattning, som på senare tid har börjat ifrågasättas. Jag finner det klokt att lyssna på båda sidor och se hur argumentationen går.

Citat:
Jag tror även att det är försent att vända trenden. För mycket står på spel. Jag tror inte heller att mänskligheten kommer att utplånas på grund av detta. Däremot tror jag att vi blir tvungna att slänga pengar på saker vi kanske inte behövt slänga pengar på om vi varit lite mer altruistiska.

Mycket möjligt, men då har du alltså svarat ja på fråga 1-2 och förutsatt att man hyoptetiskt, men inte politiskt, skulle kunna svara ja på fråga 3. Jag är litet mer fundersam här.

Citat:
För i ärlighetens namn: Jag tycker synd om folket i Bangladesh. Buhuu, ert land försvinner snart. Men är jag beredd att göra avkall på min livsstil? Nah... Faktiskt inte...

Det drabbar ju ingen fattig... Åh, uh, jo, det gör det ju. Och det är därför jag har råd att ignorera problemet.

Men inget ansvar hos bangladehianerna, som förökar sig hejdlöst och därmed måste bo och bruka jord som är direkt farlig? Förvånansvärt många saker har minst två sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in