2009-06-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monoj
"Ponera att vi fick ner koldioxidutsläppen till noll."
"Fotosyntesen, utan koldioxid inget syre."

Koldioxidutsläppen man vill få ner är de skapade av mänsklig aktivitet, så jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg annars.
Annars får du gärna förklara hur du menar.

Den ena galna åtgärden efter den andra föreslås.

http://www.independent.co.uk/environment/climate-change/climate-scientists-its-time-for-plan-b-1221092.html

Injecting the air with particles to reflect sunlight

Volcanic eruptions release huge amounts of sulphate particles into the upper atmosphere, where they reflect sunlight. After Mount Pinatubo erupted in 1991, sulphates reflected enough sunlight to cool the Earth by 0.5C for a year or two. The Nobel Laureate Paul Crutzen suggested in 2006 that it may be possible to inject artificial sulphate particles into the upper atmosphere – the stratosphere. However, the idea does not address ocean acidification caused by rising CO2 levels. There may be side-effects such as acid rain and adverse effects on agriculture.

Creating low clouds over the oceans

Another variation on the theme of increasing the Earth's albedo, or reflectivity to sunlight, is to pump water vapour into the air to stimulate cloud formation over the sea. John Latham of the United States National Centre for Atmospheric Research in Boulder, Colorado is working with Stephen Salter of Edinburgh University and Mike Smith at Leeds to atomise seawater to produce tiny droplets to form low-level maritime clouds that cover part of the oceanic surface. The only raw material is seawater and the process can be quickly turned off. The cloud cover would only affect the oceans, but still lower global temperatures.

Fertilising the sea with iron filings

This idea arises from the fact that the limiting factor in the multiplication of phytoplankton – tiny marine plants – is the lack of iron salts in the sea. When scientists add iron to "dead" areas of the sea, the result is a phytoplankton bloom which absorbs CO2. The hope is that carbon taken up by the microscopic plants will sink to deep layers of the ocean, and be taken out of circulation. Experiments support the idea, but blooms may be eaten by animals so carbon returns to the atmosphere as CO2.

Mixing the deep water of the ocean

The Earth scientist James Lovelock, working with Chris Rapley of the Science Museum in London, devised a plan to put giant tubes into the seas to take surface water rich in dissolved CO2 to lower depths where it will not surface. The idea is to take CO2 out of the short-term carbon cycle, cutting the gas in the atmosphere. Critics say it may bring carbon locked away in the deep ocean to the surface.

Giant mirrors in space

Some scientists suggest it would be possible to deflect sunlight with a giant mirror or a fleet of small mirrors between the Earth and the Sun. The scheme would be costly and prompt debate over who controls it. Many scientists see it as contrary to the idea of working with the Earth's systems.

Maggie på climatescams översättning:

Bland de åtgärder som föreslås för att “rädda planeten” finns bl.a.:

Att spraya ut i atmosfären partiklar som reflekterar bort solljuset.

Att stimulera bildning av låga moln över haven.

Att “gödsla” haven med järn för att stimulera tillväxt av phytoplankton.

Att placera ut gigantiska speglar i rymden utanför Jorden för att reflektera bort oönskat solljus.

Hon avslutar med en rätt skön kommentar:

Och allt detta föreslås av samma människor som anser att det är fel av människan att mixtra med jordens klimat genom att släppa ut växthusgaser.

Till slut vill jag själv ställa en fråga:

Hur i helvete kunde inlandsisen smälta?
Citera
2009-06-13, 18:12
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Vi har hört allt det där förut.

Om man ska lita på experterna skulle vi haft slut på oljan för 60 år sedan...
Det är ingen expert som hävdat att oljan bara tar slut och verkligen inte för 60 år sedan. Peak oil innebär inte att oljan tar slut så du verkar inte förstå begreppet.

Dessutom är det ett felaktigt argument. Bara för att många haft fel förut betyder inte att vissa har fel denna gång. Sedan är det svårt att förutspå framtiden.

Citat:
Om mänskligheten trots politikernas ansträngningar gör framsteg de närmaste åren så kanske vi som i dag lever kan bli riktigt, riktigt gamla.

Vet du vad jag tror att du kommer göra i sådana fall om 100 år i din respektabla ålderdom? Sitta och posta länkar där experter säger att oljan tar slut snart.
Peak oil innebär inte att oljan tar slut. Du vet alltså inte vad du snackar om.
Citera
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Jag är inte troende - jag tror inte på växthusfantasierna.

Så du bygger ditt antagande på en, ehm, magkänsla?

Citat:
Det "faktumet" är din, högst personliga, åsikt. Jag följer inte din ideologi.

Så vi har INTE gjort detta? Varifrån tror du de fossilerade kolväten vi förbränner kommer ifrån?
Citera
Bannlyst
Citat:
Jag är inte troende - jag tror inte på växthusfantasierna.

Det "faktumet" är din, högst personliga, åsikt. Jag följer inte din ideologi.

Det är inte så mycket att tro och inte tro på. Det är bevisat så, därför är det så. Enklare än det blir det inte.
Citera
2009-06-13, 18:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magiceightball
Det är inte så mycket att tro och inte tro på. Det är bevisat så, därför är det så. Enklare än det blir det inte.

Men vänta nu... Han har säkert bevis som pekar på motsatsen? Annars känns det väl mer som en religion där man förväntas tro på något trots att bevisen pekar i motsatt riktning.

Han kanske har några vetenskapliga belägg?
Citera
2009-06-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Men vänta nu... Han har säkert bevis som pekar på motsatsen? Annars känns det väl mer som en religion där man förväntas tro på något trots att bevisen pekar i motsatt riktning.

Han kanske har några vetenskapliga belägg?

Bevisen jag har är helt enkelt den globala nedkylningen. Jag pratar alltså om den kommande istiden. Här vill jag poängtera att jag inte är en domedagsprofet. Vi kommer att klara oss igenom detta.

Följande religion följer jag inte:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientism

Teorin om "fossila" bränslen är ett av budorden i den scientistiska kyrkan. Det är bara att av många budord som jag förnekar, eller åtminstone tvivlar starkt på.
Citera
2009-06-13, 18:22
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Bevisen jag har är helt enkelt den globala nedkylningen. Jag pratar alltså om den kommande istiden. Här vill jag poängtera att jag inte är en domedagsprofet. Vi kommer att klara oss igenom detta.

Följande religion följer jag inte:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientism

Teorin om "fossila" bränslen är ett av budorden i den scientistiska kyrkan. Det är bara att av många budord som jag förnekar, eller åtminstone tvivlar starkt på.

Så du tror inte på vetenskap och fakta? Det är ju ett anmärkningsvärt ställningstagande med tanke på att lever i ett samhälle som bygger på just vetenskap?

Finns det något mer du inte tror på? Vaccin? Bakterier? Jag vill inte låta spydig, jag är bara nyfiken.
Citera
2009-06-13, 18:29
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Det är så sant som det är sagt. Man borde ju tycka att det skulle lugna ner domedagsprofeterna en aning... men de är lika rabiata som vanligt.
Så du menar att det sitter en hög domedagsprofeter på Uppsala Universitet? Dvs UHDSG.
Citat:
Peak oil innebär produktionen av olja "peakat" - jag vet. Men den grundläggande scientistiska budordet som ligger bakom att man över huvud taget pratar om "peak oil" är att oljan, på sikt, är på väg att ta slut.

En del experter talar om att oljepriset påverkar produktionen. Jag sällar mig till det lägret... än så länge.
Du har rätt i att även oljepriset påverkar produktionen. Vid ett lågt oljepris så finns det en tendens att produktionen minskas samtidigt. Men det som talar för att Peak oil kommer förr eller senare är att vi gör av med 32Gb (gigabarrels) per år men vi hittar i snitt bara 4Gb.
Citera
2009-06-13, 19:05
Bannlyst
Citat:
Just bakterieteorin visar på att det vetenskapliga förhållningssättet: att i detta fallet totalförneka bakterier vilket gjorde till följd att upplysta förlossningsläkare vägrade tvätta händerna kan ha andra konsekvenser.

Svaret är nej. Det är ett av budorden som jag förnekar.

Det känns onödigt att diskutera såna här saker med en kille som helt verkar ha tappat kontroll med verkligenheten. Hjärntvättad är va du är, hjärntvättad.

Läs på din vetenskap, acceptera bevisade saker diskutera inte det. Du kan inte bara säg nej på en fråga som koldioxidutsläppen, har du en teori som visar annat får du fan beskriva den med.

Edit : Lite "trollkänsla" av denna killen faktiskt ( även fast jag HATAR att använda ordet troll).
Citera
2009-06-13, 19:59
Medlem
Citat:
Det är precis det det inte är. Det är liksom min poäng.

Nä, det vetenskapliga arbetssättet har ju inte visat sig vara effektivt. Trollar du eller?
Citera
2009-06-13, 22:08
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Klimatförändringar... Jo då, men knappast nån värmehöjning.

Tom klimatalarmisterna nr 1 erkänner att det är en EXTREMT kall sommarstart i år.
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=103&a=41977&l=sv

Kan vi sluta tjata om global uppvärmning nu?

Det Globala Klimatet är räddat! Klimatologen Ari.Gold har genom en veckas lågtryck statistiskt verifierat att Klimatet på Jorden är i fas!
Citera
2009-06-13, 23:00
Medlem
xCCCPxs avatar
Solen smälter polerna, Sverige på väg mot riktiga vintrar igen?

Såg en bra dokumentär som förklarade hur avancerat jordens undervattenströmmar fungerar. Iom smältande glaciärer och polarisarna, så påverkas havsflöden negativt då det kommer in för mycket sötvatten i systemet. Detta oroar forskarna, då de inte är säkra på hur vädret i de olika klimatzonerna kommer påverkas exakt. Vad de dock vet är att det inte går att bromsa den utvecklingen, då vi kommit till "point of no return".

De forskare som studerar solen har kommit fram till att den i genomsnitt har 11-årsperioder av s.k solcyklar. Där jordens temperatur har stor påverkan av antalet solfläckar och dess storlek, som finns på solens yta. När solen har en hög aktivitet av solfläckar, så påverkas också jordens klimat. Nästa solcykel är beräknat att nå sin kulmen år 2012.

Så just nu har vi upplevt det kyligaste starten av svensk sommar på 50 år. Dock så har det uppenbarligen varit kallare vid denna period tidigare i Sverige, så detta är inget extremt ovanligt att juni har en lägre temperatur än normalt. Dock så kan vi fortsätta att förvänta oss mera konstigt väder de kommande åren. Måste vara måttligt roligt att vara metrolog nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in