2009-06-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Vad han menar på är att oavsett vad som händer så kommer domedagsprofeterna aldrig ändra åsikt.

Det har blivit kallare de senaste 10 åren och ser ut att bli kallare i år igen. Det spelar ingen roll.

Arkeologiska fynd visar att det var betydligt varmare för 1000 år sedan: irrelevant.

Mer kolidioxid i atmosfären ger upphov till mer växtlighet: svar från profeterna - stoppa uppvärmningen (det har blivit kallare de senaste 10 åren) för att rädda människorna undan svält.

Vad skulle få dig att överge domedagsprofetiorna? Finns det något?

Trovärdiga länkar för dina påståenden är en bra början.
Citera
2009-06-13, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Öh, nej, eftersom man jämför medeltemperaturen över hela världen inte bara i lilla svedala, men fortsätt bränn i din WT-traktor så blir det nog bra.

Klimatförändringarna kommer inte enbart att innebära SOL OCH VÄRME utan tvärtom, mera regn och blöta för oss i norr.

Även annat. Exempelvis snö i Baghdad.

http://www.msnbc.msn.com/id/22608593/

Och naturligtvis.. i Kenya.

http://www.youtube.com/watch?v=HKUQ6fUDRWI

Den globala uppvärmningens vägar äro outgrundliga, eller hur, kära profeter?
Citera
2009-06-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NashuaMoment
Kan du lägga fram bevis för dess existens? Jag väntar med nöje..

Eftersom det man lägger fram avslås som "politisk propaganda av miljötalibaner" så orkar jag faktiskt inte leta upp länkar åt er. Det finns massor på nature/IPCC etc. om du är intresserad.
Citera
2009-06-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monoj
Trovärdiga länkar för dina påståenden är en bra början.

"Visa mig var i Nya testamentet det står att kristendomen inte är den sanna läran".

Googla. 1998 "temperature" "colder" är exempel på sökord.
Citera
2009-06-13, 16:14
Medlem
Citat:
"Visa mig var i Nya testamentet det står att kristendomen inte är den sanna läran".

Googla. 1998 "temperature" "colder" är exempel på sökord.

Det enda jag får upp är diverse bloggar. Jag eftersökte trovärdiga länkar. Du måste ju ha läst något väldigt övertygande eftersom du är så säker, jag läser gärna samma sak.
Citera
2009-06-13, 16:15
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citerar Gandalf Grå när baldrogen var i antågande; "run you fools"

Istiderna har dominerat under de sista 40 miljoner åren. Tidigare på dinosauriernas tid var det betydligt varmare på jorden. Istiderna vara i ca 100 000 år men däremellan har det varit värmeperioder på ca 10 000år.
Vi är i slutet av en sådan värmeperiod och istiden borde vara i annalkande, och den kommer fort. På bara 100 år kan det bli riktigt kallt och otrevligt i Skandinavien innan det blir riktigt jävligt då snön inte längre smälter under sommaren.

På nationalhistoriska riksmuseet finns en monter som avhandlar istiden och där det är alldeles tydligt att snart är det dags för en ny period då den isande kylan ska börja bygga upp ett nytt 2 kilometer tjockt istäcke över Stockholm. Montern är nedsläckt för att inte skapa ångest hos de skolbarn som frekventerar museet.

Invällarna har förhoppningsvis kvar sina gamla pass så de kan fly till Afrika och Arabien men var ska de svenskar som i dag är mycket unga ta vägen.
Citera
2009-06-13, 16:24
Medlem
Citat:
Det enda jag får upp är diverse bloggar. Jag eftersökte trovärdiga länkar. Du måste ju ha läst något väldigt övertygande eftersom du är så säker, jag läser gärna samma sak.

Läst något väldigt övertygande? Va? Om du lyckas hitta något enda ställe som påstår att det inte blivit kallare de senaste 10 åren så skulle jag bli chockad.

Du ser det du vill se va?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7329799.stm
Citera
2009-06-13, 16:25
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludd3emm
Om man med säkerhet vet att varenda oljedroppe på hela jorden kommer vara totalt förbrukad inom 50 år skulle detta vara en smart satsning. I takt med nya tekniker hittar man mer olja och kan inte med säkerhet säga att all olja tar slut om exakt 50 år. Det kan inte vara så att man vet att oljan som man känner till nu räcker i 50 år för hela världen, men man kan hitta mer? I sådana fall fäller Sverige krokben på sig själv när våra industrier är hälften så effektiva som de oljeberoende industrierna över världen.
Jag säger inte att man ska subventionera miljösatsande företag som kämpar för minskat oljeberoende.
Man ska likväl inte straffbeskatta de egna industrierna som är beroende av olja. De far det tillräckligt hett om öronen med stigande pris.

Däremot skulle det vara bra om det blev en svensk nisch att forska fram alternativa energikällor. Som det är en svensk nisch idag att sälja ved och (last)bilar, i dägge fallen är Sverige världsledande.
Sedan är jag för att bli oberoende av OPECtalibanerna och Ryssland.
Citera
2009-06-13, 16:27
Medlem
Citat:
Läst något väldigt övertygande? Va? Om du lyckas hitta något enda ställe som påstår att det inte blivit kallare de senaste 10 åren så skulle jag bli chockad.

Du ser det du vill se va?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7329799.stm

Läste du artikeln?
Citera
2009-06-13, 16:30
Medlem
Citat:
Läste du artikeln?

Ja. Det framgår tydligt att det blivit kallare de senaste tio åren.
Citera
2009-06-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ja. Det framgår tydligt att det blivit kallare de senaste tio åren.

Okej. Var i artikeln står det?
Citera
2009-06-13, 16:33
Medlem
Citat:
Okej. Var i artikeln står det?

Kom igen nu.

1998 påstår de vara det varmaste uppmätta året. 2008 blir kallare än föregående år. 2008-1998=10. 10 år.

Skärpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in