2010-11-10, 00:46
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
hur kommer det sig att förra vintern var jäävligt kall (kallast på fler decennier vill jag minnas) och denna vintern (vad som hittills förutspåtts) lär bli ännu kallare, medan vi samtidigt har global uppvärmning?

i mellanstadiet fick man lära sig att den globala uppvärmningen skulle leda till att golfströmmen ändras och därav skulle det bli istid här uppe, men det är väl knappast detta som sker??

är det så att snittemperaturen för hela året här i sverige har ökat trots att vintrarna varit kallare? eller är det så att snittökningen i temperatur beräknas för många år sammantaget? eller är det så att det beräknas över ett större antal länder och det då är så att vintern har varit betydligt mildare på andra ställen?

Du nämner den 'globala uppvärmningen'. Temperaturerna som avses är globala. När vi på norra halvklotet har vinter har de på södra halvklotet sommar. Temperaturer varierar även från timme till timme, dag till dag, månad till månad, år till år etc och de är ojämnt fördelade. På vissa platser blir det varmare, medan det blir kallare på andra platser och vintrarna kommer även framöver att variera i temperatur.

På samma sätt skulle man kunna hävda att den globala uppvärmningen är extra påtaglig detta år eftersom det var så extremt varmt i juli i år. Eller?
Senast redigerad av TroyMcLure 2010-11-10 kl. 00:48.
Citera
2010-11-10, 00:54
Medlem
Den globala uppvärmningen är ganska påkryddad tror jag
Citera
2010-11-10, 06:36
Medlem
Zelogaths avatar
Vet inte vilka som hävdar att denna vintern kommer bli ännu kallare, men jag betvivlar faktiskt detta.
Var det inte förra året som första snön kom jättetidigt?
Nu har det snöat ett par gånger och jag fryser ingenting (brukar inte frysa).
Förra vintern frös jag somfan dock.
Jag skulle tro att denna vintern kommer bli som 2008 ungefär, men jag bara gissar.

Angående globala uppvärmningen så är det som de andra säger, bara för att det är uppvärmning betyder det inte att Norrland tinar bort
Norra/södra halvklotet y'know
Citera
2010-11-11, 17:13
Medlem
Fangfaces avatar
Förra November var flera grader över det normala. Än så länge ligger temp. under eller mycket under det normala denna månaden.
Dock var Oktober kallare förra året.
Citera
2010-11-19, 14:23
Medlem
zizacons avatar
Är det inte rätt fånigt att folk tror att de helt plötsligt ska känna av den globala uppvärmningen. Så fort det är miljökatastrof, kall vinter eller varm sommar någonstans så är det växthuseffekten som slagit till medan det för ett par år sedan var en vanlig sommar, översvämning eller orkan.

Jag menar det är väl någon enstaka grad eller två det rör sig om på hundra års sikt.
Citera
2010-11-22, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Är det inte rätt fånigt att folk tror att de helt plötsligt ska känna av den globala uppvärmningen. Så fort det är miljökatastrof, kall vinter eller varm sommar någonstans så är det växthuseffekten som slagit till medan det för ett par år sedan var en vanlig sommar, översvämning eller orkan.

Jag menar det är väl någon enstaka grad eller två det rör sig om på hundra års sikt.

Det är kvinnor som hittar på sånt där trams.
Citera
2010-11-22, 19:09
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badNick
Den globala uppvärmningen är ganska påkryddad tror jag

Citat:
Ursprungligen postat av maiorquamvita
Det är kvinnor som hittar på sånt där trams.

Ni känns som mycket karaktäristiska för personer som inte "tror" på global uppvärmning.
Citera
2010-11-22, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Ni känns som mycket karaktäristiska för personer som inte "tror" på global uppvärmning.

Läste du ens det jag citerade? Jag anser det vara trams när folk här uppe i Norden påstår sig märka sån skillnad i klimatet, därmed inte sagt att jag avfärdar något klimathot.
Citera
2010-11-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt

Miljömuppar kan tydligen aldrig överbevisas. Per Holmberg säger i kvällstidningar att det ska bli kallare vintrar hos oss med den globala "uppvärmningen" och att det är det vi ser...Hur jävla dum får man bli? För några år sedan yrade han om att södra Sverige minsann sällan skulle få snö eller minusgrader men det skulle regna mer...Nu när verkligheten kommit ifatt flummaren så ändrar han sig..Idioti! Visar väl på vilken nivå IPCC och dess lakejer debatterar!
Citera
2010-11-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Miljömuppar kan tydligen aldrig överbevisas. Per Holmberg säger i kvällstidningar att det ska bli kallare vintrar hos oss med den globala "uppvärmningen" och att det är det vi ser...Hur jävla dum får man bli? För några år sedan yrade han om att södra Sverige minsann sällan skulle få snö eller minusgrader men det skulle regna mer...Nu när verkligheten kommit ifatt flummaren så ändrar han sig..Idioti! Visar väl på vilken nivå IPCC och dess lakejer debatterar!

Menar du den här artikeln?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8165206.ab

Hade du läst artikeln och inte bara anpassat den efter vad du tror att den skall handla om hade du märkt att Per inte nämner någonting om kallare vintrar vintrar. Istället är det, helt i enlighet med de fysiska lagarna så att när mer energi (varmare väder) finns tillgänglig i atmosfären bidrar även det till att oväder blir kraftigare och att vattenånga lättare avdunstar = Snöoväder.

Ingenstans nämner han någonting om att det skulle bli varmare. Sen tycker jag det är dags att lyfta ögonen. ATT det blivit varmare säger ju all vetenskap (ja, det råder konsensus), och enligt de modeller som finns att tillgå är människan en bidragande orsak.

Varför denna skepsism mot vetenskapen? Eller går ni inte till utbildade läkare heller, utan hänger ni på flashback för råd om hur man botar Cancer också?
Citera
2010-11-24, 13:26
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

Det är självklart att en vetenskapsman ändrar sina åsikter baserat på observationer av verkligheten, att personer som du tycker det är idioti visar att du helt saknar naturvetenskaplig förståelse och därför ej heller är lämplig att lyssna på när det kommer till naturvetenskap. Jag känner inte till några detaljer i fallet, men om det som du irriterar dig på är just att man ändrat åsikt så har du katastrofalt dålig koll.

Naturvetenskap bygger helt på att man ändrar åsikt, du verkar mer lämpad att bli religiös än vetenskapsman.
Citera
2010-11-25, 02:20
Medlem
ankademikers avatar
-raderat-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in