Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Att solaktivitet och klimat har en koppling är inte det jag ifrågasätter. Vad Kamelen14 påstår är att ökad solaktivitet de senare åren är visad och att denna orsakat klimatökningen under den senare hälften av 1900-talet. Detta undrar jag om Kamelen14 har täckning för. Friis-Christensen och Lassens arbete från 1991 hade fel i statistisk bearbetning som senare rättades till, det finns inget uppenbart samband mellan solaktivitet och klimat under den senare tiden. Flera arbeten (bl.a. Damon, P.E. and Laut, P. 2004. Pattern of strange errors plagues solar activity and terrestrial climatic data. EOS, Transactions, American Geophysical Union 85: 370, 374.) och statistik från observatorier har bekräftat detta. Nu är det också många som tittar på "The Great Global Swindle" och tar sin info därifrån, ett TV-program som förfalskade Friss-Chistensens arbete, så jag ville mest utröna om Kamelen14 byggde sina resonemang på en vetenskapligt inte helt sund partsinlaga.
Edit: "Arguing over the internet is like competing in the paralympics. Even if you win, you are still retarded".
Edit: "Arguing over the internet is like competing in the paralympics. Even if you win, you are still retarded".

Jag håller helt med dig om att många övertolkar eller drar förhastade slutsatser rörande solens klimatpåverkan. Det är ett väldigt komplext område (speciellt om någon har hållit med med magnetohydrodynamiken på solytan) och ordet aktivitet är ju också väldigt ospecificerat. Solfläckar är ju en sak, men sedan har man ju Gleissberg, van de Vries och en mängd andra cykler och aktiviter att hålla ordning på också. Fördröjningen på återkopplingen rör sig ju i storleksordningen något/några årtionden så man kan inte tolka in för mycket i några års avvikelser. Solens inverkan finns ju påvisat i detalj för de senaste 1150 åren (Ammann et al, 2006. Solar influence on climate during the past millennium: Results from transient simulations with the NCAR Climate System Model, PNAS, Vol. 104, Issue 10, Pages 3713-3718; Usokin et al., 2006. SOLAR ACTIVITY OVER THE LAST 1150 YEARS: DOES IT CORRELATE WITH CLIMATE, http://www.mps.mpg.de/dokumente/publikationen/solanki/c153.pdf)).
Helt sant att Friis-Christiansens arbete inte ger en perfekt överensstämmelse den senaste tiden, men det är det nog ingen seriös person som påstått heller. Deras studier visar ju bara att solen har en signifikant inverkan på klimatet, men säger ingenting om vad som är drivande eller vilka andra processer som också spelar in.
Senast redigerad av Quantilho 2009-07-22 kl. 16:13.
Senast redigerad av Quantilho 2009-07-22 kl. 16:13.