2009-09-07, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
men även om du finner lycka, varför liksom? Tycker du inte att livet saknar poäng trots att man är lycklig? Nu är jag själv inte särskilt lycklig men jag ser inte lyckan som någon bra mening till att finnas.

Däeför att om du uppnår det du finner viktigt kan du vara nöjd med dig själv, och därför lycklig. Utan några problem kan du slippa vara orolig/rädd för saker och ting och därför vara lycklig
Citera
2009-09-07, 00:52
Medlem
Ume87s avatar
42...

(Vadå, nån måste ju skriva det )
Citera
2009-09-07, 01:08
Medlem
Du jobbar nästan hela livet för att få ihop pengar så du kan skaffa dig och din familj ekonomisk trygghet osv osv, men varför gör man det i slutändan? du dör ju iaf. Det spelar ju ingen roll vad du lämnar efter dig när du dött, barn rikedomar etc etc blir ju värdelöst för dig om du dör. och varför ska du bry dig om dina barn och så när du har dött, (om man nu ens kan tänka efter man är död Du försvinner, du behöver inte bry dig om livet när du har dött. Så då är livet meningslöst.

Men å andra sidan så är livet vad man gör det till. man hittar sina guldkorn i vardagen och man får leva på minnena och längtan efter att kunna uppfylla sina drömmar..
Citera
2009-09-07, 01:12
Bannlyst
Meningen med livet torde vara att uppnå odödlighet. Än så länge är det, så vitt jag vet, ingen som lyckats med detta.
Citera
2009-09-07, 01:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tycker att Einstein har sagt det bra. Med denna förståelse av alltet, och att man inte är främmande för universum, så kan man sedan möta sin egen dödlighet. Hoppas jag.

""A human being is a part of a whole, called by us _universe_, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feelings as something separated from the rest... a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty."
Citera
2009-09-07, 01:23
Medlem
Äta bör man annars dör man. Äter gör man ändå dör man
Citera
2009-09-07, 02:08
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
""A human being is a part of a whole, called by us _universe_, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feelings as something separated from the rest... a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty."

Tack vare din avatar hade jag Johnny depp's "fear and loathing" röst som högläste ditt inlägg i mitt huvud. Det var rätt mäktigt.
Citera
2009-09-07, 02:11
Medlem
Enkelslipads avatar
"Det finns ingen mening med livet, endast en mening i livet" Det är du som skapar en mening genom det du gör och är...
Citera
2009-09-07, 02:39
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Då du redan verkar anse att livet har en tillräckligt bra mening, vad är meningen?

När du söker meningen med livet, syftar du då på vilken objektiv nytta eller funktion ditt liv har?

Varför söka en yttre, objektiv eller evig menings med sitt liv? Du lever inte i varken det yttre, objektiva eller eviga, så vad får dig att söka en mening av sådan natur?
Begränsa dig till världen du lever i, och svaret blir självklart.
Du upplever din mening i livet varje vaken sekund, och kanske ibland även i drömmen. Det jag talar om, är dock inte nödvändigtvis svaret på frågan, beroende på med vilken betydelse 'mening' och 'livet' syftar.
Men jag vill påstå att innehåller inte din subjektiva tillvaro svaret, är frågan felställd.
Citera
2009-09-07, 07:53
Medlem
adequates avatar
Två Meningen-med-livet-trådar sammanfogade i befintlig tråd.

/Mod
Citera
2009-09-07, 11:17
Medlem
Spookerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Jo men å andra sidan, varför vill man då sträva efter att bli det om man inte vill bli det egentligen? Det är som när man är liten så vill man ha en leksak, och när man då får den vill man ha två. När man har två vill man ha fyra, osv.

I stort sett ingen blir ekonomiskt oberoende till slut, så hur kan de veta att de inte vill bli det?

Jag menar bara att människor med det tänket aldrig blir lyckliga. Jag minns när jag var liten och redan då reflekterade över vad min farsa och hans bror snackade om. Båda tjänar bra med pengar, långt över genomsnittet, men ville bara ha mer. "Den här villan vi bor i, det är ju ingenting. Man skulle bo i den där herrgården som har en egen brygga och inte behöver dela med grannarna!". Om någon av dem skulle köpa herrgården, så skulle de inte vara nöjda ändå. Man kanske kan bo på hotell resten av livet? Eller man kanske kan köpa ett slott? Om de får slottet, och inget dyrare finns att köpa, så börjar de väl skjuta heroin.

Och förra året när jag var och tittade på en bekant som körde en EPT-turnering (poker) satt jag bredvid ett bord med några 20- till 25-åringar som alla redan var miljonärer. Ingen verkade vara det minsta lycklig. "Ja, herre gud.. fy fan man skulle ha en privat kock. Han den där snubben, vet ni det? Han har en sån hääääääär stor yacht!" När de, allihopa, säkert redan äger båtar som jag möjligtvis skulle kunna köpa lagom till pensionen om jag dessutom lånar pengar.

Ändå får jag känslan av att jag är mycket lyckligare när jag glider fram i en gammal eka och njuter av solen.
Senast redigerad av Spookers 2009-09-07 kl. 11:30.
Citera
2009-09-07, 11:22
Medlem
Spookerss avatar
Det är dock lite farligt att prata om sånt här, eftersom så många lever för att alltid ha det lite bättre. Genom att inte bry sig så förklarar man deras "valuta" värdelös och då får deras strävan ingen mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in