2009-09-06, 22:44
Medlem
Känns som att det är som folks strävan att bli t.ex. ekonomiskt oberoende. Vill man det?
Citera
2009-09-06, 22:46
Medlem
Spookerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Känns som att det är som folks strävan att bli t.ex. ekonomiskt oberoende. Vill man det?

Man vill sträva efter det, inte bli det.
Citera
2009-09-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spookers
Man vill sträva efter det, inte bli det.

Jo men å andra sidan, varför vill man då sträva efter att bli det om man inte vill bli det egentligen? Det är som när man är liten så vill man ha en leksak, och när man då får den vill man ha två. När man har två vill man ha fyra, osv.
Citera
2009-09-07, 00:16
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Jo men å andra sidan, varför vill man då sträva efter att bli det om man inte vill bli det egentligen? Det är som när man är liten så vill man ha en leksak, och när man då får den vill man ha två. När man har två vill man ha fyra, osv.

Precis. Själva strävan är målinriktad. Målet är att bli ekonomiskt oberoende. Det är meningslöst att säga att man vill sträva efter det för det är samma sak som att säga att man strävar efter att sträva.

Nej, man strävar efter något för att en strosföreställningar säger en att man kommer att bli lycklig. Någonting baserat på ens överlevnadsinstinkt möjligen och när man väl kommer till målet (inte den engentliga målet att bli lycklig men att bli oberoende) så inser man att ens trosföreställningar lurat en. Men jag tror att det kan behövas trots allt. Vägen till insikt är även erfarenhetsdriven.
Jösses, har man glömt kolla på "the Persuit of happiness" eller? JK
Citera
2009-09-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Precis. Själva strävan är målinriktad. Målet är att bli ekonomiskt oberoende. Det är meningslöst att säga att man vill sträva efter det för det är samma sak som att säga att man strävar efter att sträva.

Nej, man strävar efter något för att en strosföreställningar säger en att man kommer att bli lycklig. Någonting baserat på ens överlevnadsinstinkt möjligen och när man väl kommer till målet (inte den engentliga målet att bli lycklig men att bli oberoende) så inser man att ens trosföreställningar lurat en. Men jag tror att det kan behövas trots allt. Vägen till insikt är även erfarenhetsdriven.
Jösses, har man glömt kolla på "the Persuit of happiness" eller? JK

Jag skulle gissa på att anledningen till att man vill bli det är just för att det är bekvämt, och ingen gilar ju att jobba, eller hur? Men det är ju nästan alltid så (tror jag) att med ju mer pengar man har, desto fler problem får man.

Så pengar är inte samma sak som lycka, och det gör att bekvämlighet inte heller är samma sak som lycka.

Hm, varför kom jag in på lycka nu? Meningen med livet menar jag !
Citera
2009-09-07, 00:30
Medlem
snelhestens avatar
vad skulle en bra mening med livet kunna vara?

Hej hej.
Tanken har slagit mig flera gånger då jag tänkt på hur meningslöst livet är (ja jag har intressen osv men jag menar som helhet). Har ibland tänkt på vad som skulle kunna finnas där istället för meningslösheten men kan inte komma på något som är viktigt nog. Vad tycker ni andra?
Citera
2009-09-07, 00:32
Medlem
Musse.Chills avatar
Att ta hand om dem man älskar, familj och vänner. Den mening jag ser i alla fall.
Citera
2009-09-07, 00:32
Medlem
Att finna lycka. Men vad lycka är, ja det tror jag faktiskt är upp till en själv att svara på.
Citera
2009-09-07, 00:34
Medlem
Reoshis avatar
Livet är allt annat än meningslöst.
Citera
2009-09-07, 00:37
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Att finna lycka. Men vad lycka är, ja det tror jag faktiskt är upp till en själv att svara på.

men även om du finner lycka, varför liksom? Tycker du inte att livet saknar poäng trots att man är lycklig? Nu är jag själv inte särskilt lycklig men jag ser inte lyckan som någon bra mening till att finnas.
Citera
2009-09-07, 00:39
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Livet är allt annat än meningslöst.

Då du redan verkar anse att livet har en tillräckligt bra mening, vad är meningen?
Citera
2009-09-07, 00:41
Medlem
henkishs avatar
Jag tänkte svara nått bra först och skrev ganska långt men... aa ha kul helt enkelt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in