2009-03-22, 09:46
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Det låter relativt vettigt. En fråga man kan ställa sig då är "Vad är att-leva?". Tyvärr utan att få något mycket mer universellt svar än vad man får när man ställer frågan "Vad är meningen med livet?". Men det öppnar upp för distinktionen mellan att-leva och att-överleva. Att-överleva är att klara sig från dag till dag, att göra sitt jobb på rutin, utan något större krav på känsla eller inlevelse. Men att-leva handlar mer om att få göra det man vill och känner för. Som att åka jorden runt, röka en cigarett, älska i solnedgången, leka i sanden, vadsomhelst nästan. Och det får mig att tänka på vad 'dom gamla grekerna' skrev på gravstenen (kan vara en myt, men ändå värt att tänka på). Det enda dom tyckte var viktigt att skriva på gravstenen var huruvida personen hade levt med patos (passion, livsglädje) eller ej.

Det är nog en sund inställning, om man inte låter det gå till dionysiska överdrifter.

Enligt mig så är att-leva och att-överleva samma sak så länge man lever eller är död för det finns inget mellanting där.

Det spelar absolut ingen roll vad man gör i livet ändå så har det en mening och det är att leva alltså att organ som måste fungera för att kunna överleva fungerar som de ska.
Citera
2009-03-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Enligt mig så är att-leva och att-överleva samma sak så länge man lever eller är död för det finns inget mellanting där.

Det spelar absolut ingen roll vad man gör i livet ändå så har det en mening och det är att leva alltså att organ som måste fungera för att kunna överleva fungerar som de ska.
Att-överleva är att kämpa mot att-dö. Så meningen med livet är att döda döden, leva för evigt? Jag tror inte det håller logiskt. Om man inte dör så lever man inte. Att leva är att dö, oavsett hur långsamt. Vi gör ju det ändå, kämpar mot att-dö. Men det är absurt
Citera
2009-03-22, 16:44
Medlem
-FlashFront-s avatar
människan lever ju sällan i nuet vi ska ständigt greppa tag i våra framtids planer som oftast är antecknat i karlendern, meningen med själva livet är ju knappast kopierade karlendrar på hög så länge vi finns vid liv.
Citera
2009-03-22, 18:59
Medlem
adequates avatar
Diskussion om kristendom utbruten och skickad till Religion: https://www.flashback.org/showthread.php?t=876661

/Mod
Citera
2009-04-03, 10:12
Medlem
cannaBes avatar
Tänk om meningen med detta liv är att vi ska livet av oss?

Tänk om detta livet bara är ett test från den vi kallar Gud. Att dom som dör en vanlig död failar testet och således inte kommer till "andra sidan". Alla som däremot som tror att meningen med livet inte är i detta liv utan i ett nästa liv som man endast kan komma till via självmord. Tänk om alla som har tagit livet av sig bara sitter och hoppas att deras närstående också ska fatta snart att suicide is the way?

Jag är inte självmordsbenägen för fem öre men jag tycker ändå att det är kul att spekulera såhär. Ingen kan ju någonsin säga att det inte är sant på samma sätt som ingen kan bevisa motsatsen. Ibland kan jag tro att jag är speciell och kommer ha möjligheten att prata med de levande efter att jag dött, men bara om jag inte dör av ålder. Det låter kanske lite som en tvångstanke, men saken är att jag aldrig förstått detta med att leva när man inte kan ta han dom sig själv. Visst finns det dom som klarar sig väldigt länge som gamlingar på egen hand men jag vill ändå inte bli gammal och gaggig. Nej, jag har redan bestämt hur jag ska dö. När jag gjort allt jag vill i livet och klarat av det jag vill klara av, då ska jag göra en riktigt fin cocktail av alla droger jag då kan komma åt. Det måste ju bli kul, eller?
Citera
2009-04-03, 10:18
Medlem
skas avatar
vad räknar du som att ta livet av sig om man är rökare minskar man ju sitt liv ett par år eller om man inte äter rätt så vet man ju med att man kommer dö tidigare
Citera
2009-04-03, 10:21
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ska
vad räknar du som att ta livet av sig om man är rökare minskar man ju sitt liv ett par år eller om man inte äter rätt så vet man ju med att man kommer dö tidigare
Mja men jag tänker inte på långsiktiga oavsiktliga dödsfall. Jag tänker mer på såna som gör något med flit för att dom vill dö.
Citera
2009-04-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Tänk om detta livet bara är ett test från den vi kallar Gud. Att dom som dör en vanlig död failar testet och således inte kommer till "andra sidan". Alla som däremot som tror att meningen med livet inte är i detta liv utan i ett nästa liv som man endast kan komma till via självmord. Tänk om alla som har tagit livet av sig bara sitter och hoppas att deras närstående också ska fatta snart att suicide is the way?

Jag är inte självmordsbenägen för fem öre men jag tycker ändå att det är kul att spekulera såhär. Ingen kan ju någonsin säga att det inte är sant på samma sätt som ingen kan bevisa motsatsen. Ibland kan jag tro att jag är speciell och kommer ha möjligheten att prata med de levande efter att jag dött, men bara om jag inte dör av ålder. Det låter kanske lite som en tvångstanke, men saken är att jag aldrig förstått detta med att leva när man inte kan ta han dom sig själv. Visst finns det dom som klarar sig väldigt länge som gamlingar på egen hand men jag vill ändå inte bli gammal och gaggig. Nej, jag har redan bestämt hur jag ska dö. När jag gjort allt jag vill i livet och klarat av det jag vill klara av, då ska jag göra en riktigt fin cocktail av alla droger jag då kan komma åt. Det måste ju bli kul, eller?

Det hade ju varit en jävligt deprimerad skara människor där uppe bland molnen

Angående det sista du sa så håller jag med, finns ingen mening med att leva så länge som möjligt "bara för att leva". Men när man blir gammal finns det kanske saker som gör att man vill leva kvar så länge som möjligt. Uppleva ett av barnbarnens födelsedagar/konfirmation/studentfirande m.m. kan vara guld värt kan jag tänka mig.
Citera
2009-04-03, 10:27
Medlem
skas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Mja men jag tänker inte på långsiktiga oavsiktliga dödsfall. Jag tänker mer på såna som gör något med flit för att dom vill dö.

okej då tror jag att det blir en fet dos heroin på dödsbädden eller någon annan tyngre drog
Citera
2009-04-03, 10:32
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab0x
Det hade ju varit en jävligt deprimerad skara människor där uppe bland molnen

Angående det sista du sa så håller jag med, finns ingen mening med att leva så länge som möjligt "bara för att leva". Men när man blir gammal finns det kanske saker som gör att man vill leva kvar så länge som möjligt. Uppleva ett av barnbarnens födelsedagar/konfirmation/studentfirande m.m. kan vara guld värt kan jag tänka mig.
De är ju lyckliga för att ha kommit till en bättre plats än den de befann sig i på jorden,
Det finns alltid en mening att leva. Det är bara det att folk till viss mån verkar vilja ignorera denna och inte se en utväg från sin depression.

De som ligger inför döden och i sista stund ber om att få dö tycker jag inte hör in på cannaBe´s "lyckade tester", ska! ;p.
Citera
2009-04-03, 11:07
Bannlyst
Det är mycket möjligt att meningen med livet är just att ta sitt liv.
Ingen vet.
Men för att kanske få en hint om det så kan man kanske se till dem man vet tagit sitt liv och hur dens liv såg ut medan den levde och varför den tog sitt liv. Och samtidigt då också se till alla de här som fortsätter att leva vidare och då se till vilka liv de lever och även varför de lever i stället för att ta sina liv.
I övrigt tycker väl jag inte att man ska raljera över andras självmord och ha roligt åt alla dem som känt sig tvungna att välja denna utvägen Om inte annat så skall vi väl alla gå denna vägen så småningom.
Citera
2009-04-03, 11:55
Medlem
cannaBes avatar
Alltså jag säger inte att alla som mår dåligt ska ta livet av sig och jag säger inte att det är lösningen på hela världens problem. Det enda jag filosoferar över är ju "tänk om". Jag kommer må riktigt jävla dåligt om jag dör av ålderdom och då får reda på att jag var dum i huvudet som inte fattade att hela den här världen bara var en idyll, ett test av Gud att se vilka som verkligen tror på ett bättre liv. Hahah, alltså det låter bara sjukare och sjukare men nu är det så jag tänker ibland och jag kan inte sluta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in