Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-17, 14:00
  #5677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Förmodligen så har det en väldigt enkel vetenskaplig förklaring, vissa delar aktiveras i hjärnan när de egentligen borde vara inaktiverade under sömnen. Inte konstigt att det leder till märkliga upplevelser då.
Men ja, kommer dagen då jag lyckas resa mig och det känns helt verkligt så kommer jag absolut tro på att medvetandet inte är bundet till kroppen.
Ontopic är ändå att om detta med astral projektion händelsevis är sant så är det la i astraldimensionerna svaret om livets mening vilar.

Ja så är det högst sannolikt. Ja och det får vara nåt man sedan kan verifiera i vaket tillstånd.

Nja, det verkar inte som proffs-OBEarna blivit så hemskt mycket klokare vad gäller just syftet med livet.
Citera
2024-03-19, 03:26
  #5678
Medlem
Rent vetenskapligt och biologiskt är väl meningen med livet att sprida vidare sina gener.

Människans kognitiva förmågor har dock komplicerat det hela, att gå runt och begrunda sakernas tillstånd och filosofiska frågor kan väl anses vara ett kolossalt slöseri med tid, man kan gå hela livet och klura på det och diskutera med likasinnande men i slutändan så har man egentligen inte kommit närmare svaret. När man skaffat barn får man väl se till att fylla sin tillvaro med meningsfulla sysselsättningar för att fördriva tiden fram till sin död.
Citera
2024-03-20, 00:44
  #5679
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskorvbajs
Rent vetenskapligt och biologiskt är väl meningen med livet att sprida vidare sina gener.

Människans kognitiva förmågor har dock komplicerat det hela, att gå runt och begrunda sakernas tillstånd och filosofiska frågor kan väl anses vara ett kolossalt slöseri med tid, man kan gå hela livet och klura på det och diskutera med likasinnande men i slutändan så har man egentligen inte kommit närmare svaret. När man skaffat barn får man väl se till att fylla sin tillvaro med meningsfulla sysselsättningar för att fördriva tiden fram till sin död.

Helt osammanhängande och ansvarslöst. Det faktum att livet saknar inneboende värde innebär för människor med eftertanke och samvete att man frivilligt ska avstå från att skaffa barn.
Citera
2024-03-21, 20:13
  #5680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskorvbajs
Rent vetenskapligt och biologiskt är väl meningen med livet att sprida vidare sina gener.

Människans kognitiva förmågor har dock komplicerat det hela, att gå runt och begrunda sakernas tillstånd och filosofiska frågor kan väl anses vara ett kolossalt slöseri med tid, man kan gå hela livet och klura på det och diskutera med likasinnande men i slutändan så har man egentligen inte kommit närmare svaret. När man skaffat barn får man väl se till att fylla sin tillvaro med meningsfulla sysselsättningar för att fördriva tiden fram till sin död.

Japp alla celler går mot evig lights out.

Men generna 'lever vidare' 🙂
Citera
2024-03-22, 09:14
  #5681
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskorvbajs
Rent vetenskapligt och biologiskt är väl meningen med livet att sprida vidare sina gener.
Hmm… ja, jo. Man kan väl se det på det viset. Värt att nämna är däremot att för oss arter som korsar gener så halveras vårt bidrag varje generation. På grund av grupperingar i generna tar det inte så många generationer innan dina gener är bortglömda, mest troligt iallafall.

Man får nöja sig med fysisk kausalitet. Du kan ge upphov till massor av individer i framtiden, rent kausalt, även om du inte kommer vara släkt med dom i någon betydande genetisk bemärkelse. ^^

Citat:
Ursprungligen postat av Bajskorvbajs
Människans kognitiva förmågor har dock komplicerat det hela, att gå runt och begrunda sakernas tillstånd och filosofiska frågor kan väl anses vara ett kolossalt slöseri med tid, man kan gå hela livet och klura på det och diskutera med likasinnande men i slutändan så har man egentligen inte kommit närmare svaret. När man skaffat barn får man väl se till att fylla sin tillvaro med meningsfulla sysselsättningar för att fördriva tiden fram till sin död.
Det som många verkar få om bakfoten är tanken om att det finns nåt som är rätt eller fel. Det gör det inte. Så man får göra precis vad man känner för. Det betyder till exempel att allt är slöseri med tid till samma nivå. Om du tycker en sak är slöseri men inte en annan så betyder det att du begrundar sakers tillstånd och filosofiska frågor. :þ

(Att folk vill vara bittra och deppiga är märkligt från mitt perspektiv, men det är inget fel med det heller. Jag har provat det själv ett tag, men det var inte för mig så jag slutade med det.)

Väljer man ett bredare perspektiv istället för att fundera på genetisk eller fysisk nivå—någon slags mer holistisk nivå, typ varför medvetenhet är en grej—så är det svårt att sluta sig till nåt annat än att det finns bara för att uppleva saker.

På den nivån slipper man tänka på en massa komplikationer, och kan använda sig av sånt som är helt obestridligt, typ att upplevelser är det enda som finns helt garanterat.

Vissa filosofiska saker som folk kan tycka är märkliga faller på plats i den modellen. "Varför" händer en massa hemska saker? Ptja, världen (av upplevelser) hade varit fantastiskt mycket mindre om sånt inte kunde hända. Medvetandet är öppet för precis allting och alla begränsningar bara förminskar utan att ge en enda fördel.
Citera
2024-03-22, 15:28
  #5682
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Helt osammanhängande och ansvarslöst. Det faktum att livet saknar inneboende värde innebär för människor med eftertanke och samvete att man frivilligt ska avstå från att skaffa barn.

Ja att veta att man är här och lider av sina olika åkommor enbart för att människor är hjärtlösa och förståndshandikappade kan fan få ens blod att koka över. Är så helvetes less på alla NPC:s och deras tanklösa ondska. Inmendham har rätt när han påpekar att de inte bör tas hänsyn till eftersom de är gärningsmän oavsett om de råkar vara i majoritet. De måste stoppas på alla sätt möjliga av mer empatiskt utvecklade och sluta daltas med.
Citera
2024-03-22, 17:22
  #5683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Japp alla celler går mot evig lights out.

Men generna 'lever vidare' 🙂

Jag har ändrat mig helt, för det första så tror jag inte längre på ett efterliv. För det andra så skiter jag i om det finns eller inte, för det här helvetet har fått mig att tappa hoppet om en bättre tillvaro, det är inte rimligt att tro att det väntar något bättre, då skulle inte denna världen tillåtas existera alls.
Citera
2024-03-22, 17:50
  #5684
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag har ändrat mig helt, för det första så tror jag inte längre på ett efterliv. För det andra så skiter jag i om det finns eller inte, för det här helvetet har fått mig att tappa hoppet om en bättre tillvaro, det är inte rimligt att tro att det väntar något bättre, då skulle inte denna världen tillåtas existera alls.

Bra poäng. Bara en total psykopat kan tillåta denna värld att existera i ens ett ögonblick.
Citera
2024-03-22, 18:01
  #5685
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Bra poäng. Bara en total psykopat kan tillåta denna värld att existera i ens ett ögonblick.

Ja de religiösa och new age-arna är proffs på att ägna sig åt mental gymnastik och Stockholmssyndrom för att rättfärdiga lidandet. Det håller inte. Antingen är medvetandet skapat av hjärnan vilket är det mest troliga och önskvärda, i annat fall är gnostikerna och soul trap communityn på rätt spår. Och då är det illa.
__________________
Senast redigerad av Tandan 2024-03-22 kl. 18:04.
Citera
2024-03-22, 18:56
  #5686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag har ändrat mig helt, för det första så tror jag inte längre på ett efterliv. För det andra så skiter jag i om det finns eller inte, för det här helvetet har fått mig att tappa hoppet om en bättre tillvaro, det är inte rimligt att tro att det väntar något bättre, då skulle inte denna världen tillåtas existera alls.

Det är en stark vändning du har gjort där chefen det är bra jobbat! Nu väntar vi bara på att påven ska släppa sina vanföreställningar också 😂 Det hade varit modigt av honom.
Citera
2024-03-22, 19:13
  #5687
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är en stark vändning du har gjort där chefen det är bra jobbat! Nu väntar vi bara på att påven ska släppa sina vanföreställningar också 😂 Det hade varit modigt av honom.

Ja det lär vi hoppas på förgäves, dock är nog domedagen här snart. Det lär gå till en ofrånkomlig konfrontation förr eller senare mellan NATO och Ryssland. Så det kanske blir det som blir meningen med livet för oss som lever nu, att bevittna WW3. Kriga och tramsa är jag inte mycket för dock. Kör igång de stora fyrverkerierna direkt istället.
Citera
2024-03-22, 21:05
  #5688
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det lär vi hoppas på förgäves, dock är nog domedagen här snart. Det lär gå till en ofrånkomlig konfrontation förr eller senare mellan NATO och Ryssland. Så det kanske blir det som blir meningen med livet för oss som lever nu, att bevittna WW3. Kriga och tramsa är jag inte mycket för dock. Kör igång de stora fyrverkerierna direkt istället.

Ja att kriga verkar vara en del av meningen med livet för oss. Det har vi gjort i många år nu.

Det kanske bara är en liten överlevnadsfars som pågår här i rymden...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback