Citat:
Ursprungligen postat av
Tandan
Ja det är tyvärr en konsekvens av livets förjävlighet som jag känner mig mer eller mindre tvingad till mitt agerande, naturligtvis hade jag aldrig velat detta. Men nu är en gång livsvillkoren som dom är. Om människan bara kunde börja tänka rationellt så hade en väldig massa meningslöst lidande och sorg kunnat besparats oss. Fan va förbannad jag blir igen på att jag är i detta jävla fängelse helt i onödan.
Jag raderade ett av mina favoritdatorspel idag, nu känns mitt rum mindre som en spelhåla och mer som en fängelsecell. Det är ganska uppenbart att jag valt att leva i en simulation, helt enkelt på grund av bekvämlighet.
Jag kan tänka rationellt, men intrycken och känslorna kommer alltid finnas där. Vill man minska lidandet måste man ändra sina intryck, eliminera dem eller ändra känslorna man får av intrycken, som en psykolog sade på 50-talet. Lättare sagt än gjort.
Buddhister försöker eliminera intryck och ändra känslorna genom meditation. Jag och andra brukar ändra intrycken till de bättre, stänga av nyheterna för man hellre blundar. Att minska är lidande är meningsfullt i livet. Så min fråga till dig blir, vad gör du för att minska ditt lidande?