2024-01-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är kvinnornas fel. Dom gör oss snurriga i skallen. Vi filosofer borde försöka klara oss utan dessa konstverk. Bros before hoes.

Haha kvinnan är av satan. För mig går det fint numera. Har tröttnat på dom. Sex och förhållande är överskattat, mer krävande än njutningsfullt. Vill ha så lite kärlek i mitt liv som möjligt dessutom, kärleken är inte heller värd sitt pris i form av förkrossande skilsmässor av ena eller andra anledningen. Vill inte behöva dö ifrån någon jag älskar eller tvärtom. Men jag vet att jag är rätt extrem här, men valt att leva asketiskt. Jag hatar världen och livet, och tänker inte tillåta det att plåga mig mer än nödvändigt. Föredrar dessutom att dö ensam, helst i mitt hem, när det blir dags. Hellre det än ha folk som studerar en och gråter vid dödsbädden när man har fullt upp med att trilla av pinnen. haha
Citera
2024-02-01, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du verkar ta djupsömn för givet. För iaf mig är det inte så med sömn öht. Sover öht lite lite, och om jag har lite för mycket att tänka på så blir det lätt en sömnlös natt.

Själva resan är målet!

----
”I rörelse” av Karin Boye

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd --
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Karin tog en medveten överdos sömnpiller och satte sig sedan i en snödriva på kvällen en aprildag 1941...
Citera
2024-02-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Karin tog en medveten överdos sömnpiller och satte sig sedan i en snödriva på kvällen en aprildag 1941...

Ja så gick det för den livsbejakande romantiseringen. Hennes Nietzsche-beundran hade hon heller inte mycket hjälp av.
Citera
2024-02-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Haha kvinnan är av satan. För mig går det fint numera. Har tröttnat på dom. Sex och förhållande är överskattat, mer krävande än njutningsfullt. Vill ha så lite kärlek i mitt liv som möjligt dessutom, kärleken är inte heller värd sitt pris i form av förkrossande skilsmässor av ena eller andra anledningen. Vill inte behöva dö ifrån någon jag älskar eller tvärtom. Men jag vet att jag är rätt extrem här, men valt att leva asketiskt. Jag hatar världen och livet, och tänker inte tillåta det att plåga mig mer än nödvändigt. Föredrar dessutom att dö ensam, helst i mitt hem, när det blir dags. Hellre det än ha folk som studerar en och gråter vid dödsbädden när man har fullt upp med att trilla av pinnen. haha

Javisst ensam är stark 🙂 Håller med på dödsbädden måste det vara fördel att vara ensamvarg. Då kan man droga sig tillbaka till stenåldern med morfinet utan att behöva tänka på barnbarn eller andra hinder 😂
Citera
2024-02-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Javisst ensam är stark 🙂 Håller med på dödsbädden måste det vara fördel att vara ensamvarg. Då kan man droga sig tillbaka till stenåldern med morfinet utan att behöva tänka på barnbarn eller andra hinder 😂

Ja det är tyvärr en konsekvens av livets förjävlighet som jag känner mig mer eller mindre tvingad till mitt agerande, naturligtvis hade jag aldrig velat detta. Men nu är en gång livsvillkoren som dom är. Om människan bara kunde börja tänka rationellt så hade en väldig massa meningslöst lidande och sorg kunnat besparats oss. Fan va förbannad jag blir igen på att jag är i detta jävla fängelse helt i onödan.
Citera
2024-02-01, 19:23
Medlem
Citat:
Det är bara en myt att förhållanden är skit.
Om du uppträder mot en kvinna som du vill själv bli bemött så ordnar det sig.
Så enkelt är det....Ju mer energi du plöjer in. desto mer får du ut....
Citera
2024-02-01, 19:42
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ja det är tyvärr en konsekvens av livets förjävlighet som jag känner mig mer eller mindre tvingad till mitt agerande, naturligtvis hade jag aldrig velat detta. Men nu är en gång livsvillkoren som dom är. Om människan bara kunde börja tänka rationellt så hade en väldig massa meningslöst lidande och sorg kunnat besparats oss. Fan va förbannad jag blir igen på att jag är i detta jävla fängelse helt i onödan.
Jag raderade ett av mina favoritdatorspel idag, nu känns mitt rum mindre som en spelhåla och mer som en fängelsecell. Det är ganska uppenbart att jag valt att leva i en simulation, helt enkelt på grund av bekvämlighet.

Jag kan tänka rationellt, men intrycken och känslorna kommer alltid finnas där. Vill man minska lidandet måste man ändra sina intryck, eliminera dem eller ändra känslorna man får av intrycken, som en psykolog sade på 50-talet. Lättare sagt än gjort.

Buddhister försöker eliminera intryck och ändra känslorna genom meditation. Jag och andra brukar ändra intrycken till de bättre, stänga av nyheterna för man hellre blundar. Att minska är lidande är meningsfullt i livet. Så min fråga till dig blir, vad gör du för att minska ditt lidande?
Citera
2024-02-01, 19:51
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du verkar ta djupsömn för givet. För iaf mig är det inte så med sömn öht. Sover öht lite lite, och om jag har lite för mycket att tänka på så blir det lätt en sömnlös natt.

Själva resan är målet!

----
”I rörelse” av Karin Boye

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd --
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.
Jag tycker målet är målet och resan resan.

Det gäller att ha ett bekvämt mål för att orientera sig lite, begränsa valen och känna mening.
Resan ska också vara bekväm, allt ska vara bekvämt!
Varje dag ska vara ett ahhhhh
Citera
2024-02-01, 19:57
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Om man blandar ihop mål och resa så är det inte konstigt om man till slut hamnar i en snödriva.
Vanligtvis är ju resan genom snödrivorna för att nå målet.
Om man inte har ett mål så är det lätt att fastna i snödrivorna.
Citera
2024-02-02, 00:36
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Såg Jimmy Carr svara på den här frågan med 5 enkla ord:

"Enjoy the Passage of Time"
Citera
2024-02-02, 00:37
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:

Snödrivor i April i Stockholm?

Inte illa!
Citera
2024-02-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Uppfriskande att någon ser det från ett vettigt perspektiv.

Tänk vilket öde om hela existensen bara var som nåt spel. Gör "X, Y, Z" så vinner du, annars förlorar du!

Eller ännu värre, tänk "X, Y, Z" om verkligheten, annars har du fel. Att vara en slav i vad man gör hade varit nog illa, men slav i sina egna tankars avskildhet? Usch. ^^

Japp. Ett tillfälligt meningslöst liv helt utan krav 🙂 Bara "flocken" man får anpassa sig efter ibland.

Förr i tiden trodde ju människorna att dom behövde fjäska för gudarna för att få tillgång till paradiset.

Idag slipper vi det där dravlet som tur är. Vi är herrar över våra egna liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in