2023-12-19, 10:28
Bannlyst
Vi dör själsligt, medan vi ännu lever biologiskt. Den kloke Marc Antinatalist: https://m.youtube.com/watch?v=eXC1hsC6914
Citera
2023-12-19, 10:46
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det är ju en logisk omöjlighet, din lurefax. Att inte sörja att något som är underbart tar slut.

Ja om våra hjärnor vore kopplade helt annorlunda i så fall.

Eftersom det är omöjligt bör man såklart undvika att föra livet vidare till varje pris. Jag börjar nästan uppskatta de sämre aspekterna av mitt liv. Om allt vore perfekt skulle det vara en outhärdlig mardröm att behöva skiljas från allt.
Citera
2023-12-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Eftersom det är omöjligt bör man såklart undvika att föra livet vidare till varje pris. Jag börjar nästan uppskatta de sämre aspekterna av mitt liv. Om allt vore perfekt skulle det vara en outhärdlig mardröm att behöva skiljas från allt.

Ja det är därför det är så fruktansvärt när en riktigt ung människa, som kanske dittills haft ett bra liv och är full av drömmar om framtiden, tvingas dö i sjukdom eller olycka. Men det är såklart en risk föräldrarna är beredda att ta på någon annans bekostnad.
Citera
2023-12-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vi dör själsligt, medan vi ännu lever biologiskt. Den kloke Marc Antinatalist: https://m.youtube.com/watch?v=eXC1hsC6914

Han är riktigt bra, har lyssnat på många av hans inlägg.
Citera
2023-12-20, 06:15
Medlem
Förvånad över att den här tråden är så pass lång. Trodde inte övre medelklass och överklass just höll sig skrivandes på Flashback, mer än möjligen i droger- och datasubforumen.
Citera
2023-12-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Förvånad över att den här tråden är så pass lång. Trodde inte övre medelklass och överklass just höll sig skrivandes på Flashback, mer än möjligen i droger- och datasubforumen.

Jag är övre underklass!
Citera
2023-12-20, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Jag är övre underklass!
Och springer inte omkring och letar mening
Citera
2023-12-20, 21:59
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av The13
Jag är övre underklass!

Haha! Flashback är knappast något överklassfenomen.
Citera
2023-12-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Haha! Flashback är knappast något överklassfenomen.
Nä därför jag var fascinerad av trådens längd. Gjort klassresa uppåt som vuxen,här springer alla omkring som yra höns och söker mening. Där jag växte upp, och det var inte slummen, hörde jag det öht aldrig nämnas.
Citera
2023-12-20, 22:34
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Nä därför jag var fascinerad av trådens längd. Gjort klassresa uppåt som vuxen,här springer alla omkring som yra höns och söker mening. Där jag växte upp, och det var inte slummen, hörde jag det öht aldrig nämnas.

Överklassen brukar väl sällan fokusera på någonting utöver det materiella. Däremot händer det att underklassen tror på horoskop och spöken.
Citera
2023-12-21, 14:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hur definierar du dessa klasser? Jag är medelklass, möjligen övre, har iaf inga större bekymmer med pengar och köper och gör i stort sett precis vad jag vill. Som löneslav är man dock aldrig överklass.

Få se nu. Din logik är alltså att bara dessa klasser bekymrar sig om meningen med livet? Möjligt om man talar om mentalt friska människor... Tycker du att trådens "pessimister" verkar friska?
Citera
2023-12-21, 19:25
Medlem
Nästan så, att just det här, inte vara löneslav utan ”göra något med sitt liv”, vänster eller höger, kanske forska på humaniora eller starta eget, är lite definitionen på högreklass. Uppväxt bland folk där lönearbete med lön som prio 1 är ett misslyckande. Pierre Bourdieu beskriver det väl, med ”habitat” istället för klass, och ”socialt och kulturellt kapital” med högre prio än det ekonomiska.

Har man gjort klassresan, även om bilarna snarast är skraltigare i den nya miljön, är skillnaden nästan löjligt uppenbar. Språket, vad man upplevde som liten, visionerna, vart man reser, drömmarna, de sociala koderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in