Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-10, 03:47
  #3973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Varför är det självklart att vi vill finna en mening med vår existens? Jag håller inte alls med, det finns väl ingen som helst anledning att göra det egentligen? Vad vinner vi på det?

I någon mening begränsar vi det genom att använda språk för att kommunicera vad vi menar med "allt". På samma sätt som orden du skriver är en förenkling av det du tänker när du skriver. Kan du utveckla vad du menar med att en definition kräver att något begränsas?

Allt är de ting i universum som inte är ingenting.
Nej det finns ingen anledning att undra vad meningen med livet är, utom att självaste frågan kan få dig att se att den är fel.

För att definiera något måste du ha något som det inte är, därav en begränsning. Ljus kan bara defineras eftersom det också finns mörker, något mjukt kan bara defineras eftersom det finns något hårt, kommunismen kan bara defineras eftersom kapitalism finns. De är olikheten som gör det möjligt att defineras - precis som polerna på en magnet. Men att definera livet, att sätta någon mening i det, går då inte. Eftersom du är DET, med DET menar jag allting, hela upplevelsen. Du kan inte definera DET eftersom det kräver någoting som DET inte är, men DET är ju allt.
__________________
Senast redigerad av Alexander7938 2016-03-10 kl. 03:54.
Citera
2016-03-27, 19:06
  #3974
Medlem
Soxis avatar
Meningen är med livet är ...


Tittar vi på Darwins evolutionsteori ser vi att människan inte bara vill slippa dö. Hon vill också sträva till att nå något större för att slippa lida. Det faktum är generatorn bakom till varför vi överhuvudtaget gör någonting alls efter vi fått våra biologiska behov tillfreds. De som inte besegrar sin pina raserar.

Det här är en universal lag som man kan nyttjat till sin egen vinning. Du gör det genom att bygga upp en livslögn eller bubbla som är omöjlig att knacka sönder. Jag kan inte säga vad just din världsbild ska grundas på. Det väljer du själv, men du måste jobba med att bygga den. Din strävan ska ha ett syfte. När du väl gör det kommer du känna att det är du som äger din egen tillvaro och kan manipulera den. Det är där lyckan kommer in.

Det är stundtals väldigt tufft. Det kommer göra ont, skrämma dig, men när du väl börjat jobba på att besegra din egen rädsla kommer du få en känsla av makt och glädje. DU ÄGER VÄRLDEN!
Den äger inte dig. Se dig omkring. Allt de runt dig kan du utnyttja. Det tjänar ett syfte för dig.

Du har en säng som finns där för att göra din sömn så bekväm som möjligt. Människor runt dig som ska göra dig tillfreds. En fantastiskt natur som är din att leka runt i och beskåda. Det här kan du applicera på allt i din omgivning.

Gör världen dig illa? Bra!
Då signalerar den att du ska göra något annorlunda eller så vill den sätta dig på prov. Kom ihåg att det är du som äger världen. Inte tvärtom. Motgångar finns till för att du ska växa.

Diverse regler jag använder mig av:

- Gör något du tycker är läskigt varje dag

- Tänk positivt

- Överträffa dig själv

- Tro på dig själv

- Resonera rationellt med ditt känsloliv

-Visa dina medmänniskor ovillkorlig kärlek

Summa summarum är: Kartlägg en tillvaro där du har möjlighet att gång på gång slita sönder det som bekymrar dig.

Jag säger inte att det är fel att vara ledsen eller att lida. Det undkommer man aldrig, men du väljer själv hur du ska tackla det.

Använd det för att bygga på tillvaron. Om du känner efter så förstår du varför du mår dåligt. När du gör det rättar du till det på något eller annat sätt.
__________________
Senast redigerad av Soxi 2016-03-27 kl. 19:14.
Citera
2016-04-02, 03:40
  #3975
Medlem
arnold2k5s avatar
livets meningslöshet

Hej!
Finns förmodligen massor av trådar i stil med denna MEN av ren nyfikenhet vad får er att fortsätta med allt?

Lever själv med sambo, har ett jobb jag tycker är kul, mår bra allmänt och min familj mår bra MEN egentligen vad spelar det för roll? Vi kommer alla dö och på vilket det ändras något oavsett vad en kommer fram till?


Vad jag tror att jag vill säga: hur lever man ett bra liv när hela e s fritid handlar om att fly verkligheten eller låtsas som att allt är ok. .jag insåg vid 5 år ålder att livet är ändligt och de har sen dess bidragit till ångest som följt mig oavsett vad förutom hög på olika substanser
__________________
Senast redigerad av arnold2k5 2016-04-02 kl. 03:43.
Citera
2016-04-02, 03:44
  #3976
Medlem
technoisbests avatar
Det är bara ett problem för att du har valt att identifiera det som så.
Citera
2016-04-02, 03:46
  #3977
Avstängd
Mercifuls avatar
Tja det sägs att filosofin är ändstationen för dom som inte fattar något. Då är mysterien med andlighet och religion ett mycket intressantare alternativ (utmaning).
Citera
2016-04-02, 03:51
  #3978
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Hej!
Finns förmodligen massor av trådar i stil med denna MEN av ren nyfikenhet vad får er att fortsätta med allt?

Lever själv med sambo, har ett jobb jag tycker är kul, mår bra allmänt och min familj mår bra MEN egentligen vad spelar det för roll? Vi kommer alla dö och på vilket det ändras något oavsett vad en kommer fram till?


Vad jag tror att jag vill säga: hur lever man ett bra liv när hela e s fritid handlar om att fly verkligheten eller låtsas som att allt är ok. .jag insåg vid 5 år ålder att livet är ändligt och de har sen dess bidragit till ångest som följt mig oavsett vad förutom hög på olika substanser

Livet är inte mer än vad du gör det till. Om det är ett problem enligt DIG, så blir det ett problem. Livet är meningslöst om du hårdrar det. Men om du tänker att ditt liv ger mening åt andras liv så kanske det blir värt att leva? Hur du vill forma ditt liv är upp till dig, men det är helt klart att du kan påverka andra människors liv på ett positivt/negativt sätt. Vilket väljer du?
Citera
2016-04-02, 03:52
  #3979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Hej!
Finns förmodligen massor av trådar i stil med denna MEN av ren nyfikenhet vad får er att fortsätta med allt?

Lever själv med sambo, har ett jobb jag tycker är kul, mår bra allmänt och min familj mår bra MEN egentligen vad spelar det för roll? Vi kommer alla dö och på vilket det ändras något oavsett vad en kommer fram till?


Vad jag tror att jag vill säga: hur lever man ett bra liv när hela e s fritid handlar om att fly verkligheten eller låtsas som att allt är ok. .jag insåg vid 5 år ålder att livet är ändligt och de har sen dess bidragit till ångest som följt mig oavsett vad förutom hög på olika substanser

Livets mening, det är vad du funderar över. Jag är 100% övertygad om att den dagen jag dör, då kommer notan. Det är upp till mig hur hög den blir.
Citera
2016-04-02, 06:31
  #3980
Medlem
cacas avatar
Beror väl på vad man fyller sitt liv med om det är meningsfullt eller inte. Jag trivs med mitt iallafall!
Citera
2016-04-02, 07:05
  #3981
Medlem
Du är en del av en process som alltid pågått.
Du är en ändlig del av något oändligt.
Men endel av dig är och har alltid varit oändlig.
Citera
2016-04-02, 09:02
  #3982
Medlem
Att leva livet är själva meningen. That's it.

Det här med mening är något som överklass och övre akademisk medelklass har uppfunnit. Ungar som växt upp i släkter där livsnarrativet inte är "fixa ett jobb och klara dig", utan "vad vill du göra med ditt liv". Lire hårddraget skulle jag nog påstå att, om du tänker så här så har du nog ett ekonomiskt oberoende inom tre generationer bakåt, och det är de sysslolösa barnen till detta ekonomiska oberoende som skapad fenomenet i den släkten.
Citera
2016-04-02, 17:12
  #3983
Medlem
Captinheros avatar
Ja så är det din existens är meningslös och det du gör betyder inte ett skit om 50 eller 100 år. Du är bara en i mängden utan någon betydelse för universum jorden Sverige eller din stad. Du kommer dö och det är bara göra det bästa av din existens tills den dagen kommer.
Citera
2016-04-03, 00:17
  #3984
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
hur lever man ett bra liv när hela e s fritid handlar om att fly verkligheten eller låtsas som att allt är ok.

Livets meningsfullhet? Livet är fullt av mening. Liv existerar för evigt.
Om liv finns existerar det för evigt.
Varför skulle jag hjälpa någon som inte vill hjälpas?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback