Citat:
Ursprungligen postat av
Alexander7938
De absolut flesta i världen ser på sig själva som en person fast i en kropp i en främmande värld som endast finns under en kort stund [...]
Vilket vill säga att människan opererar utifrån en mental inbillning som hon tar för verklighet. Allt kretsande kring koncepten "jag", "mina" och "mitt" - ord som, i djupare mening, inte refererar till någon eller någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Allt är de ting i universum som inte är ingenting.
Utifrån ett perspektiv vida skilt från hur vi är vana att tänka, så är alla ting i universum just ingenting, eller
inga ting. Begreppen "ting" eller "sak" eller "objekt" beskriver en mänsklig tankelek och knyter inte an till varseblivningen eller världen som sådan.
Vi kan se att all uppdelning av universum i olika "objekt" är substanslös genom att reflektera över det faktum att inget objekt består av sig självt: varje "ting" består av andra "ting", skilda från det "ting" vi först åsyftade. En stol består utav beståndsdelar som av naturen är "icke-stol"; vilka är stolsben, sittdyna, ryggstöd etc. En människa består utav delar som är "icke-människa", vilka exempelvis skulle kunna vara våra olika kroppsdelar.
Bortom den mentala uppstyckningen av världen i ting (som inte består utav sig själva) vilar insikten att ingenting går att i reell mening separera från någonting annat.
Den person som funderar över en mening med livet kan istället rikta sin uppmärksamhet mot det faktum att det personen kallar "sig själv" eller "jag" enbart består utav element som vi kan kalla icke-jag eller icke-själv. Når denna insikt tillräckligt djupt faller alla funderingar bort, alla koncept ses som innehållslösa och hjärnan slutar arbeta utifrån modellen att det skulle finnas en identitet, ett jag, eller person som upplever livet - kvar blir medvetandet, tömt på alla anspråk av att vara ett "själv" som tar livet personligt eller som söker en mening med "sin" existens. Inom buddhismen kallat Nirvana. Vi kan även säga ett "fritt sinne" eller "slutet på allt lidande".