2011-03-18, 21:15
Medlem
Pinkmans avatar
Nihilister är vi allihopa och det vi brottas dagligen med är existentialismen. Att finna sin egen mening med livet.

"Meningen med livet" är bara ett verktyg.

Filosofi (menar inte alla dessa martyrer/-soferfödda) är väl i grund och botten ett begrepp för att återskapa en struktur och ett levnadssätt. Ur detta föddes moral och som således formade etiska riktlinjer. Etiken formade i samma veva olika ideologier (jepp). Förstå mig ärtt nu. Jag vet att filosofi inte handlar om ideologi.

Allt går i loop. Allt som politiker/mandat/majoritetskulturer förklarar/beskriver, är varken rätt eller orätt (det är här moral kommer in). Det är ett tomrum. Ungefär som tidens existens som förklaras i Donnie Darko (ja jag vet, kommersiellt jippo och irrelevant för diskussionen).

Vi lurar varandra dag ut och dag in. Hur vi ska leva livet är, tro det eller ej, en väldigt otydlig tråd att följa. För ingen vet vart våra åsikter kommer ifrån. För de har alltid funnits.

Nu kan det verka ganska vilseledande. Och då har jag på något lyckats. Gör inga misstag. Vi dör alla ensamma.
Senast redigerad av Pinkman 2011-03-18 kl. 21:21.
Citera
2011-03-19, 04:42
Medlem
Jag skulle säga att varje människa har olika meningar i livet, vissa har en större meningen än andra. Det vill säga att en människas mening kan vara skaffa barn leva ett Svensson Svensson liv, en annans kan vara att göra något för världen som en uppfinnare president osv. Man måste inse att alla har olika meningar med livet, ödet och meningen i livet går hand i hand. Min mening med livet skulle vara att få barn och leva ett skönt och lugnt liv och njuta av den tiden vi får tillbringa på denna världen.
Citera
2011-03-20, 00:19
Medlem
porterpottys avatar
jag tror det att meningen med livet är det du gör det till. meningen med just ditt liv kan endast du själv svara på.
Citera
2011-03-22, 01:16
Medlem
-Orko-s avatar
Tja, det här skulle kunna vara något jag själv skrivit. Mycket insiktsfullt och vackert och sådär härligt bekräftande deprimerande. Meningen med livet är verkligen ost.

Det jag dock inte får ihop är din rasistiska sida, jag får verkligen inte ihop det allt med den universella insikt du verkar ha uppnått. Vad är vitsen med att bevara vit hudfärg?

Detta lämpar sig bättre för diskussion över ett par öl, så PM:a om du är i krokarna!
Citera
2011-03-22, 01:29
Medlem
Pvt.Pyles avatar
Detta är väl vad varje vettig femtonåring kommer till insikt med också, så grattis!
Citera
2011-03-22, 17:38
Medlem
alternativt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkes
Mmm. Rätt!

Att man inte ballar ut totalt och börjar mörda människor hit och dit bekräftar hur oförtjänt stämpeln religionen har haft som moralens grundare och väktare. Omtanken hade nog blivit snäppet mer genuin om förutsättningen för den inte vore straff och belöning. Men generationsbyten kommer nog så småningom ta hand om det problemet.

Tror snarare det är självbevarelsedriften som lagt grund för det, om jag tar din kaka blir du ledsen och arg, om du blir ledsen och arg så blir gruppen också ledsen och arg.
Citera
2011-03-23, 15:02
Medlem
Enligt mig lever vi här för en förändring! Att öppna sitt sinne och se den verkliga världen än världen vi läser om i tidningar, tv och de politikerna säger..

Om vi fortsätter lyssna på våra ledare och deras lögner så kommer vi insjukna i en djupare sömn, kommer bara bli värre och värre!

Find the truth
Citera
2011-03-23, 16:05
Medlem
Förut har jag tänkt att man skapar sin egen mening. Nu tror jag mer så här, att det finns en slags inneboende mening i mer eller mindre allting, men att det handlar om att "öppna" sig för meningen, att göra sig mottaglig.

Lät det knäppt? Jag fick en stark upplevelse för ett tag sen iaf av att det ligger något i den tankegången, men nu när jag läser vad jag har skrivit så ser det lite konstigt ut ärligt talat.
Citera
2011-03-23, 16:34
Medlem
OrangeBolls avatar
Svaret på den frågan är enklare än vad du tror.

Mening med livet är att leva sen dö.
Citera
2011-03-23, 18:54
Medlem
RompeTodos avatar
Det finns ingen mening med livet.

Om man ser det från ett lite större perspektiv så finns det ingen mening.
Allt som har en mening är gynnsamnt för "någon" annan part i sammanhanget.
Vad är det som vi gör i livet som är "UNIVERSALT" gynnsamt? Ingenting alls.

Livet är till för att levas, inget annat. Vi kan inte påverka något universalt. Om vi utvecklas evolutionärt i 40miljarder år till, från och med nu, (bortsett från att solen slocknar etc) har vi då gjort någon skillnad?

Den "interna" meningen med livet skulle kunna vara att sprida vidare sin avkomma, bli framgångsrik och påverka miljön/tekniken för en bättre framtid, men universalt gynnsamt? Nej.

Det kan hända att jag får lite panikångest i vissa sammanhang (är jag ensam?) när man filosofierar i stora frågor. Men efter jag börjat tagit livet med en klackspark och insett att livet inte är något annat än en sjukdom så har jag lärt mig tacklat tankarna på ett bättre sätt.
Citera
2011-03-23, 21:46
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Meningen med livet är att dö.

Det är inte svårare än så. Kom ihåg: Livet är meningslöst.

MannenBakomDig
Citera
2011-03-23, 21:49
Medlem
versio-vulgatos avatar
The truth is out there - ja, ett litet naivt citat som arkiv x använde sig av. Tyckte det var kul att inte vara så seriös till att börja med.
Förmodligen har vi inte förmågan eller skall inte inneha kunskapen eller gnosis om livets mening. Låt säga att vi visste att det finns en existens efter döden, då skullle miljontals människor begå kollektivt självmord då många människor lever i extrem fattigdom, har ett livslångt fängelsestraff eller en allvarlig psykiatrisk störning som dagligen plågar dem. Å andra sidan, om vi hade visshet om att döden innebär slutet för kroppen och själen så skulle det innebära att människor kommer att hamna i allvarliga affekter, fruktan och förtvivlan.
Jag kan inte komma på mer argument för mysteriet med livets innebörd än de jag skrev som fösta inlägg i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in