2010-01-23, 00:42
Medlem
SpooN.s avatar
Så du tror på en determinerad värld? att varje orsak har en verkan. Då säger ju faktiskt kvant-fysiken imot.
Citera
2010-01-23, 00:44
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Så du tror på en determinerad värld? att varje orsak har en verkan. Då säger ju faktiskt kvant-fysiken imot.
Jag tror mer att man skapar sin egen verkan. I princip säger jag "jag hejar på den som vinner". Meningen med ditt liv är vad du gör det till, om du är en misslyckad jävel är ditt livs syfte att vara just misslyckad och ge plats åt andra. Alltså blir livet antingen att man accepterar en roll, eller försöker slå sig därifrån (och då är det ändå en roll man har)
Citera
2010-01-23, 00:44
Medlem
tjåppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Nej det bara toppar allt annat

Wihooow! Jag tror jag kommer leva lycklig i alla mina dagar.

Edit:
Citat:
Jag tror mer att man skapar sin egen verkan. I princip säger jag "jag hejar på den som vinner". Meningen med ditt liv är vad du gör det till, om du är en misslyckad jävel är ditt livs syfte att vara just misslyckad och ge plats åt andra. Alltså blir livet antingen att man accepterar en roll, eller försöker slå sig därifrån (och då är det ändå en roll man har)

Alltså som om allt är förutbestämt?
Citera
2010-01-23, 00:46
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Fråga: Är meningen med livet upp till var och en att finna?[/b]

svarar du ja på den frågan kan du omöjligtvis ge oss ett svar som talar om hur vi ska finna vår mening med livet. vilket du försöker göra.

svarar du nej på den frågan, kan du knappast ge oss ett svar som handlar om att vi själv ska hitta vår mening med livet, vilket du gör.
Citera
2010-01-23, 00:49
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjåppe
Wihooow! Jag tror jag kommer leva lycklig i alla mina dagar.

Edit:

Alltså som om allt är förutbestämt?
Paradoxalt nog skulle jag säga att allt BLIR förutbestämt. Eller rättare sagt att oavsett vad fan vi gör så fortsätter hamsterhjulet snurra. Jag tror att hela grejen blir att göra något med sitt liv, oavsett om det är att kolla tv (ta del av andras kreativa verk) eller bli en fantastisk gourmet. Allting fyller ett syfte, mer eller mindre.

Edit: Jag säger ju att meningen är upp till var och en att finna, men med hänsyn till förverkligande och tid. Det blir en walkthrough till meningen med livet eftersom nästan alla ordinära teorier faller inom mina ramar.
Citera
2010-01-23, 02:23
Medlem
MegaBrains avatar
Citat:
Paradoxalt nog skulle jag säga att allt BLIR förutbestämt. Eller rättare sagt att oavsett vad fan vi gör så fortsätter hamsterhjulet snurra. Jag tror att hela grejen blir att göra något med sitt liv, oavsett om det är att kolla tv (ta del av andras kreativa verk) eller bli en fantastisk gourmet. Allting fyller ett syfte, mer eller mindre.

Edit: Jag säger ju att meningen är upp till var och en att finna, men med hänsyn till förverkligande och tid. Det blir en walkthrough till meningen med livet eftersom nästan alla ordinära teorier faller inom mina ramar.
Tja, om man tänker på till exempel en dramaserie på TV:n så spelar skådespelarna alla sorters folk, inklusive "losers", eftersom de är viktiga för storyn. Det är alltid människor med problem som framställs i kulturen för det är de som betyder något. En problemfri person har liksom inget att ta tag i. I verkliga livet är det ofta att man bortser från att ens "roll" är det som är meningen med ens tillvaro. En skådespelare som porträtterar en misslyckad person, blir ju knappast mindre respekterad som skådespelare bara för att denne valde en sådan roll, men i skådespelet så blir han ju så klart mindre respekterad.
Citera
2010-01-23, 02:41
Medlem
Det du skriver som en fråga är i själva verket ett påstående. Utifrån det försöker du argumentera för hur vi bör leva. Det finns dock inget som säger att det ursprungliga påståendet är sant, därför finns det heller inget som säger att slutsatserna är dom rätta.

Om du dessutom säger att världen i slutändan blir deterministisk så lär ju inte dina tips göra så stor skillnad, men om allting faktiskt är en produkt av kausalitet så antar jag att du var tvungen att posta tråden här.

Menar inte att låta skeptisk, jag tror dom flesta mår bättre av att göra som du skriver. Att du skulle ha "knäckt" meningen med livet har jag dock lite svårt att se
Citera
2010-01-23, 06:13
Medlem
jagtarenpajs avatar
Vad är det som säger att "livet" måste ha en mening?

Vad är det som säger att "livet" ska definieras på ett annat sätt än t.ex. en enkel kemisk reaktion eller bara en vindpust, då alla dessa uppstår och tynar bort enligt naturens lagar.

Enligt min mening är "livet" en långvarig kemisk process som därmed varken har mening eller syfte likt kondensation varken har mening eller syfte utan beror enbart på universums "lagar".
Citera
2010-01-23, 12:38
Medlem
adagios avatar
Meningen med livet är att (över)leva. Simple as that!
Finns ingen större bakomliggande tanke, men om man nu vill "göra sig" en egen mening - får man väl göra det. Men det är så jag tror.
Citera
2010-01-24, 03:51
Medlem
Villevissens avatar
Jag anser livets mening vara skillnaden mellan att vara självmedveten och att vara omedveten. Om man är omedveten saknar allt värde, om du är medveten skapar du relativa värden som egentligen skulle vara värdelösa utan medvetande. Alltså blir livets mening att finnas till helt enkelt.
Citera
2010-01-24, 11:23
Medlem
WhoFortyTwos avatar
bara jag som alltid tänker, men öh, det är 42 så håll käften?

nej men meningen, enligt mig finns det ingen mening utom den du skapar för dig själv. du har skapat en mening som går ut på att du själv skapar meningen... vilket är lite udda men så klart kan du inte ha fel eftersom det stämmer för dig...

för mig däremot, finns det ingen direkt mening med livet, vi människor gör saker med en mening, tillex vi gör en hammare för att kunna hamra spikar. men så funkar inte resten av universum, universum har ingen mening och det har inte vi heller vi bara finns utan någon som helst anledning eller mening.

fast visst man skulle ochså kunna säga att meningen med livet är att överleva... vilket är lite sorgligt för alla failar ju då xD
Citera
2010-01-24, 13:22
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Meningen med livet är individuellt, min mening kan vara helt meningslös för någon annan och så vidare.
Hur stor mening med livet har en som är självmordsbenägen gentemot en som älskar livet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in