2011-03-24, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Meningen med livet är att dö.

Det är inte svårare än så. Kom ihåg: Livet är meningslöst.

MannenBakomDig

enligt min mamma är meningen med livet sökandet...

tolka det hur du vill, det fick jag göra

jag tolkar det så att sökandet efter meningen är meningen. vi kan inte få nog av liv därför söker vi.

gillar Buddhas filosofi en del.
Citera
2011-03-24, 08:14
Medlem
Thaths avatar
Har fått veta fler gånger att meningen med livet är "42". Varför det är 42 har jag dock no clue om
Citera
2011-03-24, 10:34
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paymaster
enligt min mamma är meningen med livet sökandet...

tolka det hur du vill, det fick jag göra

jag tolkar det så att sökandet efter meningen är meningen. vi kan inte få nog av liv därför söker vi.

gillar Buddhas filosofi en del.

Din mamma är naiv och du likaså. Patetiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av Thath
Har fått veta fler gånger att meningen med livet är "42". Varför det är 42 har jag dock no clue om

Du har inte testat denna sidan då? www.google.se

MannenBakomDig
Citera
2011-04-04, 19:05
Medlem
Det är med blandade känslor man läser svaren här. Självklart finns det ingen egentlig mening eftersom det är något hjärnan har rationaliserat ihop, det enda jag finner jobbigt är tanken på att aldrig någonsin (förmodligen) få existera igen om ett par år vilket är den mest deprimerande tanke man kan känna.

Är dock av uppfattningen att vara deprimerad eller ledsen bara är slöseri på sin korta värdefulla tid, man ska alltid göra det man känner för och försöka ha så roligt som möjligt tills det är kört.
Citera
2011-04-04, 19:11
Medlem
Se det som ett TV-spel, du ska bli så framgånsrik som möjligt.
Citera
2011-04-04, 20:03
Medlem
Ziegelmanns avatar
Egentligen så är det ju ganska skönt att livet inte har någon mening, för då finns det ju samtidigt inga krav.
Citera
2011-04-05, 14:14
Medlem
När jag inte stångas blodig av existentiell ångest så svarar jag
kärlek, vänner, mat, musik och cannabis
Citera
2011-04-05, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brainspotter
När jag inte stångas blodig av existentiell ångest så svarar jag
kärlek, vänner, mat, musik och cannabis

Tänk att ett så enkelt inlägg kan vara det bästa i tråden.
Citera
2011-04-05, 22:08
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inbillad
Jag tror att de flesta icke-religiösa människor är överens om att det inte finns någon förutbestämd mening med ditt liv. Du uppkom av en rad sannerligen osannolika händelser och hur länge du lever eller vad du gör medan du lever spelar ingen roll när du väl är död. Visst kan man argumentera för att man vill göra något sorts avtryck att lämna till eftervärlden, men den eventuella tillfredsställelsen detta ger kan du endast utnytja medan du är vid liv och är ovidkommande när du är borta.

Om nu ingenting vi gör har något bestående värde, vad är det då som driver oss människor att leva vidare? Vad är det som driver oss till produktivitet och vilja att handla om vi inte har en fast grund att utgå ifrån? Är det rena instinkter som driver oss framåt, eller har vi på ett medvetet plan några rationella grunder för att fortsätta leva?

Vi människor tror sig veta mer än vi egentligen gör. Vi gör oss till, likt en clown som underhåller barn; allt vi gör, här och nu är till ingen nytta om vi EJ sätter ett avtryck av vårt levnadsmönster. Om man blir ihågkommen som Sveriges värsta seriemördare, då har man planterat sin säd och indirekt då har lämnat ett avtryck i historieböckerna. detta påverkar inte dödens tickande klocka, som säger att DU kommer att dö, vare sig du vill, eller inte.

Men genom att lämna ett avtryck av sig själv i historiens hiarikiska "ödesmark"; gör det lättare för en själv att, istället för rädlsan att dö, bli ett med döden och glädjas av att man skall lämna detta helvetes jordeliv med ett leende på läpparna...
Citera
2011-04-06, 11:34
Medlem
VenomXs avatar
Ja jag skulle vilja säga att det är instinkter som styr detta, överlevnadsinstinkten är ju väldigt stark så delvis håller man sig väl vid liv just för att undvika att dö, vilket känns som ett misslyckande och ett anti-mål.

Sen är ju hjärnans främsta uppgift problemlösning, och man fyller ju alltid sin vardag med en massa små eller stora mål som man försöker uppnå så det är väl mycket de små grejorna som får en att knalla vidare. Så länge man har saker att göra, eller som man är nyfiken på, så har man väl inte riktigt tid att bara lägga sig ner och avlida eftersom hjärnan upplever att den fortfarande har en massa grejor kvar på skrivbordet att jobba med och hitta lösningar på innan den kan ta semester.

Hur hanterar jag meningslösheten? Inte alls, eftersom jag aldrig har känt nåt behov av nån högre "mening med livet". Jag klarar mig så bra med bara mina egna små mål och meningar i vardagen, de räcker gott och väl för att ge mig en lagom stor anledning att fortsätta traska vidare

Sen har väl insikten om vad livet egentligen är och just avsaknaden av en egentlig mening också minskat stressen att prestera och åstadkomma något i livet ganska rejält. Inte för att jag inte är framgångsrik till någon viss grad men jag känner ingen direkt press på mig att behöva vara det. Jag har heller inte nån särskilt stor drift att försöka komma in i historieböckerna för om det jag gör i livet "echoes in eternity" eller inte kommer jag att skita blankt i när jag väl knallat hädan, därför saknar det mening.

Har heller inget jag känner att jag absolut måste göra eller uppleva och ingen rädsla för döden överhuvudtaget så om jag skulle få beskedet att jag kommer att dö om en vecka så skulle jag mest bara ta emot det med ett "jahopp" och fortsätta leva ungefär som jag gör nu. Just den känslan har jag väl antagligen främst insikten om livets meningslöshet att tacka för, så jag ser det egentligen inte som något negativt att "hantera" utan mest som något positivt och befriande.
Citera
2011-04-06, 11:49
Medlem
Herrtrosas avatar
Hur många väljer att hantera meningslösheten står väl ganska klar. Jobba, jobba, jobba och jobba till man slutligen når pension - för dessa arma själar hoppas jag innerligt att de är troende, för inte fan går man frivilligt med på att slösa bort sitt liv på detta? Någonstans måste man väl tro på oändligt med liv efter detta, menar jag.
Citera
2011-04-06, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Hur många väljer att hantera meningslösheten står väl ganska klar. Jobba, jobba, jobba och jobba till man slutligen når pension - för dessa arma själar hoppas jag innerligt att de är troende, för inte fan går man frivilligt med på att slösa bort sitt liv på detta? Någonstans måste man väl tro på oändligt med liv efter detta, menar jag.

Filosofer jobbar inte sa strunt i vad andra haller pa med och inse fakta: varlden bestar av slavar och herrar: filosofen ar bortom det dar struntet och sysslar med viktigare saker: studier t ex.
Eller?

Kolla dom dar manniskorna! Dom flesta ar slavar under forestallningarna; ex. "Nar jag gar i pension ska det bli sa skont, fram till dess jobbar jag som tusan och ar bra". Hojden av idioti far man leta efter. En person som jobbar, har pengar, upplever absolut noll, tro mig.

Just nu befinner jag mig pank och lycklig pa ett stalle som inga pengar kan kopa, har sol varje dag, uppe pa en kulle med Barcelona under mig, sover som vanligt utomhus, ater frukter och skrattar at alla turister....hahaha...filosofens vedergallning ar det totala hanet, eller hur.

Tanker inte skriva mer pa ett tag pa flashback eftersom mina inlagg alltid lockar till sig "etablissemangets farskallar" vilket trottar ut mig.
Senast redigerad av Tinman 2011-04-06 kl. 13:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in