2013-12-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är det ordet "premisser" du inte förstår? Eller konceptet "objektivitet"?

Du får gärna förklara vad du menar med orden.
Citera
2013-12-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Bevisa Gud så kan vi snacka.

OnT: Meningen med livet anser jag vara bland annat att sätta sitt spår i historien. Att inte bli bortglömd eller försvinna från historien, utan leva kvar via något man utfört och/eller via sina barn.

Du kan be till Gud genom att säga " Gud, om du finns så bevisa detta för mig"

Anser du att meningen med livet är något som människan hittar på? Jag anser att människan har en mening utanför mänskligheten. Alltså, Gud som skapat oss vet syftet och målet i våra liv. Det behövs syfte och mål för att få en mening i livet. Om det inte syfte och mål från skaparen, utan bara ett påhittat från människan, hur trovärdigt blir detta?

Om inte Gud finns med en objektiv mening i livet, så skulle en person kunna hitta på en mening i livet att säga att hans mening i livet är att använda våld till varje människa och barn för att de ska lida. Anser du att detta är rätt?
Citera
2013-12-15, 13:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Meningen med livet handlar om att lära känna Gud/Jesus Kristus och har gemenskap med honom.

Före vi utvecklar detta: Är det en subjektiv eller postulerat objektiv kommentar?
Citera
2013-12-15, 13:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om inte Gud finns med en objektiv mening i livet, så skulle en person kunna hitta på en mening i livet att säga att hans mening i livet är att använda våld till varje människa och barn för att de ska lida. Anser du att detta är rätt?

Vilket faktisk är hur en del abrahamister beskrivar 'gud' ..... våldsbenägen, sadistisk och sociopatisk.
Citera
2013-12-15, 15:10
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosey
Låter som ett rätt standard svar utifrån våran tidsålder. Så du menar att målet med livet är samma som målet i vårt västerländska samhälle, att jaga status? Låter oerhört ångestladdat.
Att prata om meningen med livet implicerar väl att det finns någonting utanför vårt universum? Hur skulle annars en "mening" kunna finnas med livet? Är denna "mening" inprogrammerad i universums lagar på något sätt?
Nej, det implicerar inte att det finns någonting utanför vårat universum. Hur skulle det ens kunna vara möjligt?

Med andra ord strävar västerländska samhället efter meningen med livet? Ser inget fel med det.
Citera
2013-12-15, 15:25
Medlem
BEings avatar
Syftet skapar du själv här och nu.
Citera
2013-12-15, 16:04
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Du kan be till Gud genom att säga " Gud, om du finns så bevisa detta för mig"

Citat:
Anser du att meningen med livet är något som människan hittar på? Jag anser att människan har en mening utanför mänskligheten. Alltså, Gud som skapat oss vet syftet och målet i våra liv. Det behövs syfte och mål för att få en mening i livet. Om det inte syfte och mål från skaparen, utan bara ett påhittat från människan, hur trovärdigt blir detta?

Varför skulle det ens finnas en mening? Allt pekar på att vi är helt obetydliga i universum. En liten jordklump bland miljarder andra jordklumpar cirkulerandes runt brinnande stjärnor.

Citat:

Nej, och det är därför sådana som är för våld ska bekämpas.
Citera
2013-12-15, 17:45
Medlem
mooseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nej, det implicerar inte att det finns någonting utanför vårat universum. Hur skulle det ens kunna vara möjligt?

Med andra ord strävar västerländska samhället efter meningen med livet? Ser inget fel med det.

Det är fullt möjligt.
Det jag menar är att man kan fråga sig vem/vad är det som styr vad som är meningen med livet?
Citera
2013-12-15, 18:04
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosey
Det är fullt möjligt.
Det jag menar är att man kan fråga sig vem/vad är det som styr vad som är meningen med livet?
Det är väl upp till varje enskild person att bedöma?
Citera
2013-12-15, 18:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du får gärna förklara vad du menar med orden.

Google is your friend.

"Premisser", "parametrar" och "objektivitet" borde vara en del av varje apologets terminologi (tillsammans med 1-2 dussin andra 'fina ord').
Citera
2013-12-19, 19:32
Medlem
findusens avatar
att finna sig själv, njuta i fulla drag av den man är. och låta sina ageranden komma ifrån den person man nu funnit!
Citera
2013-12-19, 19:45
Bannlyst
Att finna harmoni med sin omgivning skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in