2008-01-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inbillad
För att överleva ser jag till att äta 2-3 ggr per dag. Detta gör jag rent instinktivt för att hungerkänslorna överväldigar mig om jag uppehåller alltför länge från oralt intag av energitillskott. Jag kan visserligen stundtals uppskatta smaken av maten, men kan inte säga att den bereder mig någon direkt glädje och ätandet är inget jag går och suktar efter utan ser mer som en nödvändig process för att upprätthålla homeostas i kroppen, vilket jag bitvis misslyckats med eftersom jag senaste månaden gått ner 7 kilo.

Utöver födointag behöver jag inte göra mycket för att överleva, men då jag har 24 timmar att disponera per dygn ser jag ändå till att fylla tillvaron med diverse aktiviteter. Jag går och lägger mig 00:00-01:00, ligger vaken 4-5 timmar per natt och försöker sova, sover sammanhängande 2-3 timmar. Vaknar någon gång vid sjutiden. Därefter ligger jag kvar i sängen halvsovandes, sjunker stundtals ner i drömmar och går upp omkring två. Jag intar frukost, gör en sudoku för att fördriva tiden. Därefter lägger jag mig på sängen igen alternativt läser en bok med existentiell eller psykologisk grund. Ibland sätter jag mig också vid datorn. Någonstans hoppas jag finna något som skulle kunna motivera mig att leva vidare. Läsandet och liggandet skiftar jag mellan fram till sextiden då jag äter middag. Därefter sätter jag mig vid tv:n eller går ut på en lång promenad i mörkret. Vid tolv går jag och lägger mig och ytterligare ett dygn har passerat i mitt meningslösa liv.

Just nu är jag hemma hos mina föräldrar, och har faktiskt vågat berätta för dem hur jag mår. Detta har inte gjort mig det minsta lyckligare. Det är som att den blotta närvaron av andra människor i mitt liv ger mig obehag. Närheten som många anser bereda dem lycka känner jag inte av. Trots att jag befinner mig mitt i ett samtal med någon känner jag mig totalt isolerad och ju mer andra personer vet om mig, desto större blir känslan av alienation. Min uppenbara oförmåga att känna närhet kontrasteras starkt av den enda drivkraft jag har kvar i mitt liv, den sexuella. Anledningen till att jag ännu inte tagit mitt liv är att jag fortfarande har en naiv tilltro till någon form av frigörelse i samlaget.

Jag har därför utarbetat en plan, en väldigt hemlig plan. Jag planerar att inom en månads tid uppsöka en prostituerad och utvärdera besöket. Ger det mig glädje lever jag vidare, om inte så har jag ett antal olika självmordsanternativ jag funderar över. Jag har dock lovat mig själv att leva vidare ett par månader, har jag inte märkt av någon förändring med skiftande ljusförhållanden, mediciner eller någon glädje i samlaget är jag beredd att ta risken att gå miste om "allt det goda i livet".

Att jag skriver här på flashback är en del i mitt existentiella sökande. Även om jag känner mig förbannat ensam så letar jag efter andra som tacklats med samma problem, och hittat en lösning. Jag inser att det är naivt att söka efter en sådan universallösning men jag är beredd att leva några månader i naivitet innan jag slutgiltigt bestämmer mig för självmordets rationella utväg.

Res någonstans!
Ta ett skit jobb i tre-fyra månader och sen dra till nån annan kontinent i ett halv år eller flytta dit för alltid.
Det som på ett sätt är bra är att du inte verkar bry dig så mycket om du skulle dö eller inte (har själv kännt så, skulle vilja känna mer så nu också)
Det är bra för att då skulle du ju kunna göra VAD DU VILL!!!!
Det finns i strort sett inga begränsningar!
Citera
2008-01-01, 17:24
Medlem
Haisulis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inbillad
Om nu ingenting vi gör har något bestående värde, vad är det då som driver oss människor att leva vidare? Vad är det som driver oss till produktivitet och vilja att handla om vi inte har en fast grund att utgå ifrån? Är det rena instinkter som driver oss framåt, eller har vi på ett medvetet plan några rationella grunder för att fortsätta leva?

Bara för att livet inte har någon mening ser jag det inte som en anledning att inte vilja leva. Jag försöker få ut det mesta av tiden jag har här på jorden, och har väl lyckats sådär hittills.
Jag försöker undvika att tänka alltför mycket på existentiella frågor, eftersom jag inte kommer fram till någonting, men jag har en förmåga att analysera och tänka igenom allting, då det slutar med att jag spenderar kvällarna med sådana tankar ändå.

Ibland, när jag mår dåligt, kan jag undra över varför jag fortsätter leva om jag inte har nån glädje av det öht. Då övertygar jag mig om att "efter regn kommer sol", och det stämmer ju. Efter en depressiva tider jag ju alltid återhämtat mig, när botten är nådd kan man bara ta sig uppåt.

Att folk begår självmord kan jag förstå, men det är inget jag själv skulle kunna tänka mig att göra. Alla kommer ändå att dö till slut, och då spelar det ingen roll om man levt ett lyckligt eller ett bedrövligt liv. Ett dåligt liv ser jag bara som ett misslyckat försök, och det spelar ändå ingen roll efter att man kolat.

Jag antar att det som driver mig är min vilja att bättra mig, och mitt hopp om att morgondagen för något bättre med sig. Sätter även upp mål och planerar roliga saker; om man har något att se fram emot finns det ju en anledning att leva vidare. Blicka framåt!
Den som är fast i ett liv som känns repetitivt och meningslöst, borde i min åsikt i alla fall försöka ta sig ur det. Gör något avvikande, res, gå på fest, vad som helst. Försök att hitta något med en mening för dig Sätt upp mål, ha något att se fram emot. Försök! Vad har man att förlora? Livet har ingen mening, och då kan man lika gärna njuta av det. Vi kommer alla ändå att gå döden till mötes.
Citera
2008-01-02, 16:16
Medlem
Inbillads avatar
Många tips kretsar kring att sluta ifrågasätta sin existens, sluta grubbla kring livet och ge sig ut och uppleva glädjen och allt det underbara i världen. Är det så ni uppfattar tillvaron? Som en kaka man kan plocka russinen ur om man känner för det. Hur jag än letar hittar jag inte dessa russin. En mörk grå sörja omger mig upp till knähöjd och jag sjunker långsamt djupare. Kvicksand skulle jag nog bäst beskriva livet som och ingenstans hittar jag några fasta hållpunkter. Visst klarar jag att ligga kvar helt stilla, inte kämpa emot, men varje försök att ta sig upp gör bara att jag sugs neråt.

Ifrågasättandet av livet är långt djupare än enbart existentiella tankar. Hela mitt väsen utstrålar en obestridlig vilja att ge upp. Tankar, känslor, kroppsförnimmelser och erfarenheter talar samma tydliga språk - det är ingen idé, livet är lidande. Jag har levt ett liv och tacklat tillvarons problem bra, men livet har inte berett mig glädje. Verklighetsflykt och bortkopplande av medvetandet upphäver för stunden meningslösheten, kanske är det ett sätt att hanka sig fram, men eskapismen är bara möjlig så länge maskineriet är väloljat och kroppen och medvetandet ej gör sig påminda. Kanske kan jag ge lite konkreta exempel då dessa åsikter är ganska abstrakta.

Jag började få problem med magen för några månader sedan. Jag försökte upprätthålla status quo ändå och fortsatte gå på föreläsningar, träffa människor och upprätthålla mina aktiviteter. Problemen blev jävligare och jävligare och tillslut krampade magen så fruktansvärt att jag var tvungen att ligga på sängen två timmar efter varje föreläsning för att uthärda smärtan. Sista seminariet jag gick på var jag tvungen att rusa till toaletten två gånger på en halvtimme för att sedan avbryta med totalkollapsad mage i flera dagar efteråt.

Jag var och gymmade för någon vecka sedan. Under senaste månaderna har jag kännt mig kraftigt illamående efter passen som jag normalt kan känna viss avslappnad njutning av efteråt men jag valde ändå att återgå till träningen för att hålla kroppen i form. Trots ett lugnt träningspass blev jag tvungen att springa till toan och tokspy efter passet.

Varje liten anstränging, såväl fysisk som psykisk är påfrestande, utmattande och ibland direkt obehaglig. Self destruct mode initialised. Varje försök att aktivera mig besvaras av en motreaktion (Newtons lag om att varje kraft har en lika stor motriktad antagonist) och det ända jag får ut av mitt experimenterande är lidande, bakslag och mer belägg för den numera ganska omfattande bevisbördan gentemot livet.
Citera
2008-01-02, 17:38
Medlem
Vad jag gör i mitt liv anser jag vara mer eller mindre meningslöst. Jag ser människan som art och det primitiva samhälle som skapats av oss mer objektivt, jag står utanför och ser meningslösheten och dumheten. Ser stressen över jobben vi har där allt ska vara gjort igår, ser människors värderingar av utbildning, arbete, inkomst och materiella tillgångar där dessa utgör livets mål. Framförallt ser jag hur människor världen över tar sig rätten att döma andra, se ner på andra och ifrågasätta andras livsval men aldrig ser skyldigheten i att ifrågasätta sig själv.

Men det finns ett mål jag har i livet som ger det mening, det är att jag som person vill utvecklas, jag ifrågasätter mina egna åsikter, värderingar, tankar och känslor. Jag nöjer mig inte med att känna något utan jag vill veta varför och vad denna känsla bottnar i och skapar tankelekar och funderar tills jag är nöjd. Jag anser det vara min skyldighet som människa. Mitt mål i livet är att bli mer förstående, mindre fördömande, att längre och djupare hela tiden utveckla mitt medvetande och inte bara vara. Utmana mitt medvetande och utsätta psyket för prövningar för att själv bli starkare och samtidigt mer ödmjuk, lidande är lärande och ska välkomnas. Ett konstant lärande och arbetande med mig själv tills dagen jag dör. Min mening!

Idag är jag 22 och jag har haft denna syn, livsmening sedan jag var ~13.
Citera
2008-01-02, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Res någonstans!
Ta ett skit jobb i tre-fyra månader och sen dra till nån annan kontinent i ett halv år eller flytta dit för alltid.
Det som på ett sätt är bra är att du inte verkar bry dig så mycket om du skulle dö eller inte (har själv kännt så, skulle vilja känna mer så nu också)
Det är bra för att då skulle du ju kunna göra VAD DU VILL!!!!
Det finns i strort sett inga begränsningar!

Vad gjorde du för att komma ur dessa tankar?
Citera
2008-01-02, 19:51
Medlem
Bastumannens avatar
Jag accepterar att livet är meningslöst med ett stoiskt lugn istället...

Inget att "hantera" egentligen, ser inte hur man skulle kunna få stopp på celldöden direkt.
Citera
2008-01-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarpeDiemFC
Vad gjorde du för att komma ur dessa tankar?

... Ingenting faktiskt, har fortfarande lite sånna tankar men av mildare slag.
Bryr mig inte direkt om jag lever eller dör, men helst skulle jag vilja åstakomma mina mål i livet först.
Citera
2008-01-02, 22:58
Bannlyst
Citat:
... Ingenting faktiskt, har fortfarande lite sånna tankar men av mildare slag.
Bryr mig inte direkt om jag lever eller dör, men helst skulle jag vilja åstakomma mina mål i livet först.

Och vad är det för mål?

Endast nyfiken skulle vara intressant med lite inspiration.
Citera
2008-01-02, 23:12
Medlem
mr_zipoxs avatar
Jag var urtråkad så jag började dra mig i snabeln, allt kändes underbart bra tills sekunden efter utlösandet då jag hade en otäck känsla av död.
Jag torkade upp min sädesuttömning och spolade ner den i toaletten.
Vad var det jag kände?
Var det ett uppvaknande ifrån en underbar dröm eller var det känslan och förståelsen av min egen död.
Var det kanske förvirringen av dina två val.
Du kan Döda vad du skapar eller tvingas härska över det.
Vad man en väljer så blir känslan alltid det samma.
Total avsmak av ditt val och total olycka.

Trots allt känner jag mig väldigt lycklig. Eftersom jag börjar förstå vilka ventiler man ska lätta på när trycket är för högt.
Citera
2008-01-02, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarpeDiemFC
Och vad är det för mål?

Endast nyfiken skulle vara intressant med lite inspiration.

....hm...
Lite privat
Men på ett ungefär flytta till usa och börja jobba där

...Och dra till australien om ett år ungefär och vara där i typ ett halvår.
Citera
2008-01-02, 23:23
Bannlyst
Citat:
....hm...
Lite privat
Men på ett ungefär flytta till usa och börja jobba där

...Och dra till australien om ett år ungefär och vara där i typ ett halvår.

Okej, har även jag funderat på att det skulle vara kul att flytta till något varmare land. Dock är jag rädd för att man kommer få något "skit" jobb och det skulle ju förstöra allt.
Citera
2008-01-02, 23:34
Medlem
Troaës avatar
Jag hanterar det genom att bara leva och softa. Finns ingen anledning att stressa eller tänka på varför livet skulle vara meningslöst när man kan sätta på http://youtube.com/watch?v=LcsvJvLMzyA , rulla en jolle, luta sig tillbaka och bara njutaaaa!

Ni som inte förstått meningslösheten med livet är oförmögna att leva - i sin rätta bemärkelse, alltså.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in