2009-08-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Kommer rättegången vara öppen för nära anhöriga?

Koppla på hjärnan....
Citera
2009-08-12, 21:33
Medlem
Eyecandyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Kommer rättegången vara öppen för nära anhöriga?

Nej bara för allmänheten

Får TL och TV ta emot besök från familj och (eventuella) vänner eller är dom fortfarande isolerade?
Citera
2009-08-12, 21:38
Medlem
Gräddhyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humor-me
http://inus.blogg.se/

Har för mig att hon skrev något om det hela, men jag kan ha missuppfattat, med all info man har läst om allt.

Om hon skrev något om detta, så ska det stå längre bak i bloggen, innan Therese blev mördad har jag för mig.

åh läsa den där va lite jobbigt... fyfan..
Citera
2009-08-12, 21:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Vid sidan av uppsåt gäller även oaktsamhet vid anstiftan (stämpling)

Brottsbalken

Citat:
23 kap. Om försök, förberedelse, stämpling och medverkan till brott

4 § Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.
Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.
Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen.
Vad som sägs i denna paragraf skall inte gälla, om något annat följer av vad för särskilda fall är föreskrivet. Lag (1994:458).

Oavsett om Tove haft uppsåt eller ej att påverka Tim att döda Tess har hon åtminstone av oaktsamhet, genom alla SMSen, pushat honom att göra det.

Den där texten vågar jag mig inte på att tolka utan experthjälp. Gäller oaktsamheten verkligen uppsåtet vid anstiftan eller gäller den likgiltighet och oaktsamhet gällande de handlingar den uppsåtliga anstiftan orsakar?

För fortfarande så låter det inte logiskt att man kan anstifta något som man inte är medveten om att man har anstiftat. Själva brottet anstiftan måste väl ändå definieras som "en handling i syfte att"?

Åklagaren måste väl ändå bevisa att Tove ville att Therese skulle dö, vilket han antagligen kommer att kunna göra tillräckligt med stöd av sms:n, men åklagaren måste dock kunna visa att syftet var att offret skulle dö? Eller att syftet var att offret skulle utsättas för sådant våld att likgiltighet eller oaktsamhet kan komma i fråga?
Citera
2009-08-12, 21:58
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
"Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anstiftan

Oaktsamhet är tydligen ett begrepp också, exakt vad det innebär vet jag inte.
Edit: var lite sent ute
Citera
2009-08-12, 22:04
Medlem
vomitoriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiosa
Är ju många fler än jag som uttalar sig tvärsäkert här. Varför får inte jag göra det då? (Jag menar egentligen: det ska du skita i, om jag uttalar mig tvärsäkert.)

Ta det lugnt. Du får väl uttala dig om vad du vill i tråden, dock tycker jag det börjar bli lite irriterande hur du gång efter annan formulerar dig som att du VET saker som du egentligen inte har en susning om. (Tims farsa, medelklassens förmåga att uppfostra barn, vilka straff TV & TL kommer att bli tilldömda etc.)
Citera
2009-08-12, 22:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Nej, jag tror jag ger upp. Förstår inte ditt resonemang. Det spelar ingen större roll vad Tove sagt under förhöret. Det är hennes sms som är bevisningen + vad Tim säger under rättegången. Det kommer att vara bevisningen mot henne.

Om hon ändrar sin utsaga i rättegången emot det hon sagt innan, kan det ligga henne till last, att hon inte bedöms som trovärdig. Fattar du då?

Åklagaren kommer att pressa henne på det hon sagt i förhör, kan hon då ge en förklaring som är trovärdig bedömar jag hennes chanser till att gå fri är bättre.

Nån annan som kan hjälpa mig förklara hur jag menar för curiosa?
Citera
2009-08-12, 22:08
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Vid sidan av uppsåt gäller även oaktsamhet vid anstiftan (stämpling)

Brottsbalken

Oavsett om Tove haft uppsåt eller ej att påverka Tim att döda Tess har hon åtminstone av oaktsamhet, genom alla SMSen, pushat honom att göra det.
Vi kan försöka bena ut detta en gång för alla kanske då det tycks ha diskuterats en hel del i tråden.

Det finns uppsåtliga brott (dvs det krävs uppsåt till effekten, i detta fall döden, för att man ska kunna dömas för mord). Orsakar man annan persons död genom oaktsamhet kan vållande till annans död bli aktuellt, men aldrig mord eller dråp eftersom dessa brott kräver uppsåt.

Det anses (enligt doktrinens analyser av domstolars resonemang) finnas tre olika uppsåtsformer: direkt uppsåt, indirekt uppsåt och likgiltighetsuppsåt. Likgiltighet (i juridisk mening) ska alltså INTE förväxlas med oaktsamhet (även om de ibland ligger väldigt nära varandra).

Man kan inte dömas för anstiftan till ett uppsåtligt brott genom oaktsamhet. Uppsåt behövs då i alla leden, dvs alla som döms till ansvar måste bevisas ha haft direkt, indirekt eller likgiltighetsuppsåt till brottet objektiva rekvisit.

Alltså måste, precis som HusvagnSvensson skrivit, åklagaren bevisa att TL uppsåtligen förmått TV att bringa livsanden ur TJR. Oaktsamhet duger inte.

Beviskraven är högt ställda och det är inte alls omöjligt att åtalet mot TL ogillas, även om jag inte tror det personligen.
Senast redigerad av slabadan 2009-08-12 kl. 22:11.
Citera
2009-08-12, 22:08
Medlem
sannes avatar
Citat:
Nej, jag tror jag ger upp. Förstår inte ditt resonemang. Det spelar ingen större roll vad Tove sagt under förhöret. Det är hennes sms som är bevisningen + vad Tim säger under rättegången. Det kommer att vara bevisningen mot henne.

Hennes eget vittnesmål är nog en viktig del också. Det tycker inte du?

Kanske därför du inte förstår hur jag menar?
Citera
2009-08-12, 22:12
Medlem
Sitter och ser folk som tar lätt på Toves SMS, antingen är ni sjukt dåliga på att se psykologin* bakom hennes handlande eller så ställer ni er bakom Tove av andra skäl..

Tove borde få vård samt. fängelse. Allt bottnar ju i princip i en riktigt dålig självkänsla..
Citera
2009-08-12, 22:15
Medlem
sannes avatar

Har du tid att delge oss din tanke bakom att du inte trot att åtalet kommer ogillas emot TL?
Vad baserar du det på? Förhör? SMS? Vittnesuppgifter?
Jag är intresserad av att höra hur du uppfattar hur de kan tänkas pröva och resonera kring uppsåtet i det här fallet?
Citera
2009-08-12, 22:16
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hennes eget vittnesmål är nog en viktig del också. Det tycker inte du?

Kanske därför du inte förstår hur jag menar?

Du menar alltså att om hon har en bra förklaring till varför hon ändrar (angående det hon sa i förhöret till vad hon säger i rättssalen) sig så kanske hon kan frias?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in