Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Vi måste ju förstå att domstolen aldrig kommer in i en åtalads innersta tankar. Här sitter en lagfaren ordförande och tre icke lagfarna domare, s.k. nämndemän, och ska avgöra en mängd frågor, varav den ena är om åklagaren kan anses ha styrkt att Tove Lind anstiftat Tim Vrågård att ta livet av Theres Johansson Rojo. Vad har domstolen för verktyg för att avgöra en så oerhört viktig fråga? Ja eftersom de aldrig kan VETA, får de givetvis bedöma saken utifrån sina egna erfarenheter och någon form av objektiv moral. Ingen enkel uppgift givetvis, men de måste under alla omständigheter döma utifrån lagtexten, och inte sin egenmoral. Som domare (lagfaren eller ej) MÅSTE man lägga sin egen moral åt sidan i vissa lägen och se objektivt på vad som framkommit i målet. Man kan inte tycka synd om någon eller tycka att något är fel utan att kunna argumentera för detta med stöd av gällande rätt, dvs man kan göra olika bedömningar av vad som ÄR gällande rätt i relation till det enskilda fallet, men man kan ALDRIG åberopa den egna moralen som måttstock på hur man ska döma i det enskilda fallet.
Det är ofrånkomligt att subjektiva uppfattningar spelar in ganska mycket i juridiska beslut, även om professionella människor inom rättsväsendet vill låtsas som om det spelar mindre roll än det gör. Det är förstås inget fel med att ha ett ideal av objektivitet.
Jag har försökt att ha ett sådant objektivt perspektiv, men ändå försökt utgå från det som talar till Linds försvar. Det finns skäl att ifrågasätta om hon verkligen hade uppsåt att anstifta ett mord. Det finns skäl att ifrågasätta om hon har ett skyldigt sinne. Det finns skäl att ifrågasätta om anstiftan till mord verkligen kan anses vara ett brott som inte innebär ett specifikt planerande av ett önskat resultat, för om det är det, då får den tolkningen återverkningar på hur man tolkar anstiftande när det gäller exempelvis HMF och terroristlagstiftning.
När jag har försökt läsa på om hur man ser på de här brotten i USA, så hittade jag diskussioner - som jag tyvärr inte kan ge källan till - som gav vid handen att antalet domar mot olika typer av förberedande brott har visat en brant ökning under senare år. Det döms fler människor idag för medhjälp, assistans och planerande av brott än tidigare. Åklagarna har fått större möjligheter att sätta fast folk för
conspiracy, viilket i mycket har med kampen mot organiserad brottslighet att göra. Tekniken har också gett ökade möjligheter döma de olika inblandade i brott, vilket säkert är bra, men också är en fråga om integritet och yttrandefrihet.
Trenden är hur som helst klar och kanske visar den också på människors högst subjektiva känsla av att den verkliga brottlingen inte är den som utför brottet, utan konspiratören som står bakom i de dunkla skuggorna.
Sådana trender tillhör också objektiva fakta, men är naturligtvis inte direkt synliga i ett enskilt mål.