Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
@PCuri
I mitt tycke blandar du tre vitt skilda analytiska objekt:
1) Likgiltighetsuppsåt (har inget straffvärde i sig vilket du hävdar)
2) Handlingen med straffvärde (mord, smitta någon med HIV osv)
3) De psykiska tillstånd som Tim och Tove befann sig i och hur deras relation egentligen såg ut.
För 1 tar rätten ställning i enlighet med bl.a. det rättsfall som du och Hamilkar citerat. Observera att likgiltighetsuppsåt alltså inte har något straffvärde överhuvud taget. I uppsåtet utgår man också från vad personen borde ha förstått - dvs psykisk sjukdom o.dyl. tas inte in i beräkningen utan det är något för en rättspsykiatrisk utredning att ta ställning till och som kan leda till att personen i fråga tilldöms vård.
För 2 är din referens helt felaktig då rätten i samma rättsfall också försökte ta ställning till vad det innebär att smitta/riskera att smitta någon med HIV. Det är en passus som inte har något med Theres död att göra. Om Tove lever upp till kraven för likgiltighetsuppsåt, uppmanade Tim att mörda Therese och Tim mördade Therese är kedjan klar för rubriceringen anstiftan till mord.
För 3 tycker jag förvisso att resonemang kan vara av intresse - med avseende på både Tim och Tove - eftersom det är ett så unikt rättsfall att många av oss klivar oss i huvudet och undrar vad som egentligen drev dem till det. Däremot för kedjan ovan har det mycket litet värde och relevans - den knivskarpa skiljelinjen handlar mer om hur samhället skall döma dem (psyk eller fängelse) än hur beviskedjan påverkas.
I mitt tycke blandar du tre vitt skilda analytiska objekt:
1) Likgiltighetsuppsåt (har inget straffvärde i sig vilket du hävdar)
2) Handlingen med straffvärde (mord, smitta någon med HIV osv)
3) De psykiska tillstånd som Tim och Tove befann sig i och hur deras relation egentligen såg ut.
För 1 tar rätten ställning i enlighet med bl.a. det rättsfall som du och Hamilkar citerat. Observera att likgiltighetsuppsåt alltså inte har något straffvärde överhuvud taget. I uppsåtet utgår man också från vad personen borde ha förstått - dvs psykisk sjukdom o.dyl. tas inte in i beräkningen utan det är något för en rättspsykiatrisk utredning att ta ställning till och som kan leda till att personen i fråga tilldöms vård.
För 2 är din referens helt felaktig då rätten i samma rättsfall också försökte ta ställning till vad det innebär att smitta/riskera att smitta någon med HIV. Det är en passus som inte har något med Theres död att göra. Om Tove lever upp till kraven för likgiltighetsuppsåt, uppmanade Tim att mörda Therese och Tim mördade Therese är kedjan klar för rubriceringen anstiftan till mord.
För 3 tycker jag förvisso att resonemang kan vara av intresse - med avseende på både Tim och Tove - eftersom det är ett så unikt rättsfall att många av oss klivar oss i huvudet och undrar vad som egentligen drev dem till det. Däremot för kedjan ovan har det mycket litet värde och relevans - den knivskarpa skiljelinjen handlar mer om hur samhället skall döma dem (psyk eller fängelse) än hur beviskedjan påverkas.
Ditt inlägg påminner om en del andra där man försökt blanda bort korten. Generellt sett är mitt intryck att anti-Tove-inläggen ofta i likhet med ditt innehåller en del fula knep som att man försöker pådyvla motdebattören saker vederbörande sagt eller posta nonsens-påståenden avsedda för läsare som inte orkat ta sig igenom jobbigare texter man länkat till eller citerat.
Jag noterar att uttryckssätt som "analytiska objekt" kan ge även riktig goja ett vederhäftigt intryck. Hoppas att andra imponeras lika litet som mig.
Jag får väl beta av punkterna 1-3 ovan då trots att jag egentligen tänkt göra annat.
1. Jag har naturligtvis inte hävdat att likgiltighetsuppsåt har ett straffvärde i sig lika litet som varianten direkt uppsåt. Naturligtvis blir det tämligen absurt. (Vi talade här alltså om anstiftan till mord med likgiltighetsuppsåt för den som inte minns detta.)
2. På något sätt försöker du låta som om du framför något väldigt vettigt och relavant här och att jag på något sätt inte vet vad jag talar om. Men kanske är det bara så att du är jävligt dum? Tvivlar dock på detta. Nåja, vad det handlar om är i korthet att HD i NJA 2004, s 171, lade ribban tämligen högt för att likgiltighetsuppsåt skulle föreligga om risken för effekten (HIV-smitta i HD-avgörandet, mord i detta fall) borde te sig liten ur den åtalades perspektiv. Bara det faktum att Tove föreföll förvånad när hon fick reda på mordet borde kunna tas som intäkt för att hon ansett att risken för ett mord var liten. Till detta skall man tydligen också lägga andra faktorer som den åtalades "intresse i gärningen". Att Tove var litet sur över att Therese hade blivit mer populär än henne framstår nog som ganska tunt, speciellt då Tove nu skaffat nya vänner. Och eftersom hon uppenbarligen var rätt trött på Tim och t o m föreslog S. Forsberg (som hon starkt ogillade) som ny flickvän så framstår det som väldigt krystat hävda "intresse i gärningen" med hänvisning till svartsjuka.
3. Vad du eventuellt kan mena med punkt 3 vet jag inte. Du kan kanske utveckla den punkten så får jag svara senare. Hoppas dock att jag slipper detta.
Noterar f ö att det är rätt lika stil på väldigt många av de anti-Tove-inlägg som postats sedan FUP:en offentliggjordes. Var det någon som kände sig sårad av innehållet i denna? Eller är det fråga om tillfälligheter, månne?