2009-08-09, 11:15
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nu har det spekulerats ngt halvdussin gånger om att Tove i sin anstiftan skulle ha likgiltighetsuppsåt. Finns det ngn juridisk kunnig i denna fråga? Kan man öht kombinera dessa två?

Jag vet inte jag.

Men anstiftan är något som sker före ett brott begås, likgilitheten kan visa sig efter, och för att komplicera det hela även före. Likgiltighet och att samtidigt anstifta verkar dock vara en motsägelsefullhet.

Fast å andra sidan kan väl en person pendla mellan två känslor, som likgiltighet och en lust att uppmana någon annan till att begå ett brott.
Citera
2009-08-09, 11:15
Medlem
Mortsbo Slims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Förhörsledarna vet från Gordon att Gordon och Tove har någon slags relation även om de inte är tillsammans. De vet också att Gordon sagt att han egentligen tror att Tove vill ha Tim(istället för Gordon) även om Tove inte visar det utåt.

Kanske, men jag tror också att Gordon försöker tona ner det. T.ex för Toves "bästa väninna" Olivia så verkar det snarare framstå som att de redan är ett par, men att de inte vill gå ut med det av hänsyn till Tim. Dock måste jag säga att Olivia verkar oerhört clueless om det mesta för att säga sig vara så nära Tove. Men det är kanske inte så konstigt, ingen tycks riktigt känna Tove?
Citera
2009-08-09, 11:19
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vi kan alltså bevittna ett ganska omfattande arbete i media med att dels försöka återställa ordningen, där kvinnor alltid är offer och inte kan ställas till ansvar för något ( vilket konstigt nog är en 'feministisk' synvinkel! ), dels i den mån man gör eftergifter och inser att det kan finnas en kvinna som har gjort något dumt, behandlar detta som en märklig anomali, en sensation bland människans mest olösta mysterier a la myten om atlantis.

Där håller jag med dig, att media och andra försöker återställa en konstruerad (köns)ordning i många fall. Såklart att människor alltid skall ta ansvar för sina handlingar oavsett vilket kön de tillhör. Men att ta ansvar verkar vara en sällsynt egenskap hos människor ö.h.t.
Citera
2009-08-09, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsbo Slim
Kanske, men jag tror också att Gordon försöker tona ner det. T.ex för Toves "bästa väninna" Olivia så verkar det snarare framstå som att de redan är ett par, men att de inte vill gå ut med det av hänsyn till Tim. Dock måste jag säga att Olivia verkar oerhört clueless om det mesta för att säga sig vara så nära Tove. Men det är kanske inte så konstigt, ingen tycks riktigt känna Tove?

Ja Olivia verkar inte ha känt Tove speciellt länge och det var faktiskt fösta gången Tove hade varit hemma hos Olivia just den kvällen Tess blev mördad.
Jag tror Olivia fick höra Toves "sanning", dvs det som Tove ville att hon skulle veta.
Citera
2009-08-09, 11:20
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Hur många i den åldern vet att det finns något som heter "anstiftan till mord"?
Jag skulle tro att de flesta är helt okunniga om detta.
Frågan är då - ska hon ändå bli tvungen att ta konsekvenserna av vad hon har varit med om att åstadkomma?

Som jag ser det så måste hon det. Även om man inte kan lagen så bra vid den åldern så borde man rimligen veta vad som kan hända när man bär sig åt som hon har gjort.

Jag har under mina år på forumet propagerat för att grundläggande rättkunskap ska införas i högstadiet. Okunskapen är skrämmande. Man behöver inte gå till grövre brott som anstiftan utan titta på tonåringars - och yngre barns - konversationer på nätet. De slänger sig inte sällan med jag ska döda dig! - utan att ha en blekaste om vad olaga hot innebär.

Främst är det naturligtvis vårdnadshavarnas ansvar att informera, men när så många föräldrar brister torde skolan ta ett ansvar.
Citera
2009-08-09, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3
Bara något jag tänkte på..men kanske bara är jag som tycker det

Sen undrar jag över promillehalt när det gäller alkohol, TV har tex i förhör sagt att therese var "väldigt väldigt" full på mordkvällen & knappt kunde stå rakt & att hon snubblade när hon gick osv. Det står att Therese hade 1,02 i promillehalt, jag har ingen aning om hur mycket det egentligen är, alltså HUR full är man då? Vet ju att man dör någonstans runt 4? & att man bör vara medvetslös vid 3-4 eller något sånt? Men hur mycket är 1,02? Snubblar man verkligen runt & knappt kan stå?

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2310

0,5-1,5 promille: Pratighet, eufori, förlångsammat tal, förlångsammade reaktionsreflexer.

Betänk även att hon var 15 år, för folk i den åldern är "lullig" typ "aspackad".
Citera
2009-08-09, 11:53
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag har under mina år på forumet propagerat för att grundläggande rättkunskap ska införas i högstadiet. Okunskapen är skrämmande. Man behöver inte gå till grövre brott som anstiftan utan titta på tonåringars - och yngre barns - konversationer på nätet. De slänger sig inte sällan med jag ska döda dig! - utan att ha en blekaste om vad olaga hot innebär.

Främst är det naturligtvis vårdnadshavarnas ansvar att informera, men när så många föräldrar brister torde skolan ta ett ansvar.
Du har så rätt, Tuesday, angående okunskap hos ungdomar, och inte bara när det gäller rättskunskap.
Kunskaperna om samhället överhuvudtaget är snudd på obefintliga. I första hand är det förstås föräldrarna som ska lära sina barn hur det går till, men tyvärr finns det stor okunskap även hos många föräldrar.

Alla kan inte veta allt, men ibland stöter man på så häpnadsväckande dumma påståenden att de inte ens går att bemöta.

För att återknyta till det här aktuella fallet, så skulle man egentligen kunna dela upp Tovefrågan i två punkter.
  • Visste hon att det fanns något som hette "anstiftan till mord" och att det var åtalbart?
  • Insåg hon vad som höll på att ske?
Som jag ser det kan det vara så att hon var ovetande om första punkten, men hon kan inte ha varit det om den andra.
Därigenom är det rätt att ställa henne till ansvar.
Citera
2009-08-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Jag vet inte jag.

Men anstiftan är något som sker före ett brott begås, likgilitheten kan visa sig efter, och för att komplicera det hela även före. Likgiltighet och att samtidigt anstifta verkar dock vara en motsägelsefullhet.

Fast å andra sidan kan väl en person pendla mellan två känslor, som likgiltighet och en lust att uppmana någon annan till att begå ett brott.

Om likgiltighetsuppsåt är tillämpligt på ett fall som detta så handlar det i så fall om TL:s likgiltighet för att TV skulle ta hennes instruktioner på allvar. Hon kan hävda i rättegången att det hela bara var ett spel och att hon inte ville se TJR död, men om åklagaren kan visa att hon förstod att det fanns en risk att hennes agerande skulle få TV att utföra mordet - och visade sig likgiltig inför detta faktum genom att inte försöka avstyra det hela - så skulle jag tro att det är tillräckligt för en fällande dom.
Citera
2009-08-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3
Sen undrar jag över promillehalt när det gäller alkohol, TV har tex i förhör sagt att therese var "väldigt väldigt" full på mordkvällen & knappt kunde stå rakt & att hon snubblade när hon gick osv. Det står att Therese hade 1,02 i promillehalt, jag har ingen aning om hur mycket det egentligen är, alltså HUR full är man då? Vet ju att man dör någonstans runt 4? & att man bör vara medvetslös vid 3-4 eller något sånt? Men hur mycket är 1,02? Snubblar man verkligen runt & knappt kan stå?

För att göra det enklare: En normalviktig man (75kg) som hyggligt snabbt drar i sig en flaska vin får ca 0,9 promille i blodet. 1,02 är ca en flaska vin plus ett glas till i hygglig takt. Jag vet inte om du är man/kvinna men för mig innebär det att jag är ganska packad.
Citera
2009-08-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Jag läste FUP igår kväll och min spontana tanke är att Tove visste precis vad hon pysslade med.
Hon ville att Tess skulle dö. Hon hade antagligen stört sig på henne tidigare med tanke på Tess ökade popularitet och hennes förhållande till Gordon som Tove hade som backup pojkvän.
När Tim hade varit otrogen den 3e gången emot Tove brast det tror jag. Hennes ego fick sig en rejäl törn och hon var ju en liten polis, en moralisk person som lekte mamma åt hennes kompisar. Hon insåg att det var omöjligt att vara tillsammans med Tim med och vem vände hon sig till jo, Gordon som då var tillsammans med Tess.
Hon blev tillsammans med Tim ytterliggare en gång och hade inte varit tillsammans länge förrän detta på Valborg hände mellan Tim & Tess.
Han och Tess kysstes och då utvecklade Tove ett hat emot henne.
Hon klarade inte av att se Tess. Hon ville att hon skulle dö.
Gordon ville bli tillsammans med Tess igen. Det berättade Tess bästa kompis i förhör. De hade t.om pratat om detta samma kväll Tess blev mördad så hon ville att Tess skulle försvinna, dö.
Hon utnyttjade Tim för sin egen vinning skull och hade honom precis där hon ville. Det första hon sa när hon blev intagen i förhör var att Tim hade hotat henne och sagt att hon skulle få betala.
Tycker hon verkar vara sjukt beräknade.

Har också nyss läst klart hela FUP och fick precis samma tanke som dig där. Hoppas också Polisen går på samma spår. Jag tror nämligen att det är exakt så det hela har gått till.
Citera
2009-08-09, 12:03
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maggiethecat

Förresten hade rollerna varit ombytta hade dådet aldrig utförts, eftersom Tim skulle ha blivit polisanmäld efter att han skallade Tove. Det enda skälet till att Tove inte blev polisanmäld är att hon är tjej.

Egentligen borde jag inte ge mig in i den här debatten, eller tråden, eftersom jag inte kommer att ha tid att följa upp, men...

Jag är inte alls så säker på det. Skolan är inte sällan en egen värld, ett eget samhälle. Man har sina egna regler. Det är långt ifrån första gången som en rektor struntar i att polisanmäla brott på skolan, och det handlar om både tjejer och killar. I synnerhet idag när konkurrens och skolpeng har blivit så viktiga (generellt) och skolor hellre tystar ned händelser än riskerar uppmärksamhet och dåligt rykte som kan få elever/föräldrar att flytta barnen till en annan skola.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1665739/vi-valde-att-ta-kontakt-med-foraldrarna
Citera
2009-08-09, 12:16
Medlem
Plastk0tt3s avatar
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1664784/jag-sms-ar-dig-nar-det-ar-gjort

I artikeln så står det "De två misstänkta 16-åringarnas 697 samtal, SMS och försök att ringa varandra.
115 chattsamtal där planerna ska ha vuxit fram mellan 16-åringarna."

Samtalen & Smsen var ju borttagna ur fup:en när den släpptes, men 115 chattsamtal?! Antar att dom menar Msn? Såg att det fanns några stycken chatter med i fup:en, mellan tl & tv samt mellan tv & gordon..Men 115 stycken? vart finns dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in