Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag har under mina år på forumet propagerat för att grundläggande rättkunskap ska införas i högstadiet. Okunskapen är skrämmande. Man behöver inte gå till grövre brott som anstiftan utan titta på tonåringars - och yngre barns - konversationer på nätet. De slänger sig inte sällan med jag ska döda dig! - utan att ha en blekaste om vad olaga hot innebär.
Främst är det naturligtvis vårdnadshavarnas ansvar att informera, men när så många föräldrar brister torde skolan ta ett ansvar.
Du har så rätt, Tuesday, angående okunskap hos ungdomar, och inte bara när det gäller rättskunskap.
Kunskaperna om
samhället överhuvudtaget är snudd på obefintliga. I första hand är det förstås föräldrarna som ska lära sina barn hur det går till, men tyvärr finns det stor okunskap även hos många föräldrar.
Alla kan inte veta allt, men ibland stöter man på så häpnadsväckande dumma påståenden att de inte ens går att bemöta.
För att återknyta till det här aktuella fallet, så skulle man egentligen kunna dela upp Tovefrågan i två punkter.
- Visste hon att det fanns något som hette "anstiftan till mord" och att det var åtalbart?
- Insåg hon vad som höll på att ske?
Som jag ser det kan det vara så att hon var ovetande om första punkten, men hon kan inte ha varit det om den andra.
Därigenom är det rätt att ställa henne till ansvar.