2009-06-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Om du sätter en köttbulle i halsen och dör av att du inte får nån luft på grund av det. Har du då blivit strypt?
Det står ju:

Citat:
Therese, 15, kvävdes till döds
och
Citat:
Under de inledande förhören har de misstänkta lämnat uppgifter som styrkte utredarnas första misstankar: att Therese Johansson Rojo mördades genom strypning.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1607760/therese-15-kvavdes-till-dods

Jag blir lite konfunderad här.
Citera
2009-06-15, 23:34
Medlem
NBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backstage-Pass
Fråga: Tror du att Therese hade velat att hennes vänner / syskon skulle sitta hemma och gråta? Hennes motto i livet var "Lev Livet Fullt Ut" och jag tror nog att hon även ansåg att hennes närmaste skulle fortsätta med det om hon nu snabbt försvann..

Nu var det väl visserligen exakt det jag skrev i MITT inlägg?
Det var Larra som tyckte det var opassande att gå på bal tre dagar senare.
Citera
2009-06-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladgrodan
Jag tycker att alla på tråden glömmer tjejen som förmodligen har hjärntvättat sin kille. Ni kommer väl ihåg Forsmo som dömdes för att ha hjärntvättat barnflickan. Hon är kanske den som är mest skyldig...
Höga betyg men känslomässigt störd - är känslolivet bortkopplat egentligen på henne. Psykopat kanske. Hörde att kille inte fick umgås med kompisar mm. Det klassiska för en psykopat - att stänga av partnern från alla kontakter och omvärlden.
Eller ett klassiskt beteende för en tonårig tjej som är kär?
Citera
2009-06-15, 23:36
Medlem
Citat:
Jag tycker att alla på tråden glömmer tjejen som förmodligen har hjärntvättat sin kille. Ni kommer väl ihåg Forsmo som dömdes för att ha hjärntvättat barnflickan. Hon är kanske den som är mest skyldig...
Höga betyg men känslomässigt störd - är känslolivet bortkopplat egentligen på henne. Psykopat kanske. Hörde att kille inte fick umgås med kompisar mm. Det klassiska för en psykopat - att stänga av partnern från alla kontakter och omvärlden.

Ingen har glömt henne men det är mindre fokus på henne just nu än tidigare. Hon var sjukt överrepresenterad här tidigare. Folk har ändrat fokus från att vara hobbypsykolog för att istället prata om den förmodade våldsverkaren och hur flickan dog.
Citera
2009-06-15, 23:37
Medlem
cheeffs avatar
Ja så läser man vad tidningarna säger men känns som man inte får nått bra svar iaf. Död genom kvävning och yttre våld. Ok ganska luddigt hur det igentligen gick till men läser man sedan hela artikeln så står det:

Citat:
Under de inledande förhören har de misstänkta lämnat uppgifter som styrkte utredarnas första misstankar: att Therese Johansson Rojo mördades genom strypning.

Gick dom inte ut ganska tidigt och dementerade att strypning skulle vara dödsorsaken? Eller var det nått taktiskt "move" från dom?

Edit: Ser även att Jernskan uppmärksammade detta.
Citera
Medlem
Kissanheikas avatar
Citat:

Nja, tror inte många har glömt det. I tråden finns mycket funderingar över TL:s (tjejens) skuld i det hela.
Citera
Medlem
NBGs avatar
Citat:
Hörde att kille inte fick umgås med kompisar mm.

Det där stämmer inte.
Citera
2009-06-15, 23:39
Medlem
larra123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NBG
Vad är det för struntprat? Att försöka leva vidare ett så normalt liv som möjligt är det bästa sättet att hantera sånt här. Vad hade du gjort? Suttit hemma och deppat ihop? Att leva vidare är ett sätt att hedra Tess. Hon hade själv inte viljat att Fel*cia, Em*a, In* och E*in skulle suttit hemma och deppat på deras bal och avslutning.

Påstår du att Tess bror är en dålig bror med tanke på att han firade sin skolavslutning med sina vänner? Bättre stöd för att kunna gå vidare med sitt liv kan man ju inte få.

Vem är det som skriver struntprat egentligen? Jag har fan aldrig sagt att Therese bror är en dålig bror???? Och det är upp till honom att göra vad han vill. Men jag skrev att jag aldrig skulle klara av att gå på bal eller nåt liknande om min bästa vän hade dött. Jag hade inte hittat orken, men men. Vi alla är olika, vi tolkar allt på olika sätt, dessutom så har jag redan svarat på det här.
Citera
2009-06-15, 23:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupine
Ang fetmarkerat. Snälla ni, tro inte allt vad tidningar skriver. Även om det står "Åklagaren säjer" är det ändå tidningens tolkning av vad som sagt. Bara för att det står i tidningen är det ingen sanning. Sanningen kommer fram då förundersökningen är klar.
Det kan så vara. Men vi får inte dra iväg hur långt som helst i önsketänkandets riktning. Åklagaren har funnit tillräckligt mycket substans i SMS:en och eventuella medgivanden - observera att det talas om att båda de misstänkta medverkar i utredningen nu - för att ta till den ytterligt ovanlig åtgärden att häkta en sextonårig flicka för anstiftan till brott. Eftersom man drar sig för att häkta så unga personer, finns det alltså en starkare misstankegrad än vad det skulle behöva föreligga för en vuxen förövare. Och denna åklagarens åtgärd är faktisk och bevislig, och kan inte på minsta sätt bortförklaras med att media dramatiserar.

Jag vill sedan påpeka en sak till. Den tes du driver är att TV är knäpp och förövare, och att TL är normal och helt oskyldig. Den helknäppe TV har, i kraft av sin knäpphet, tolkat SMS från TL som att han faktiskt skulle döda TJR, trots att hon inte alls hade den avsikten med dessa SMS, utan bara var en vanlig dramatiserande tonåring.

Det är möjligt att ett resonemang av den typen kommer att kunna fria TL från juridiskt ansvar - det beror på hurpass inkriminerande SMS:en är, och vad hon har erkänt och kommer att erkänna i förhör. Men de kommer aldrig att kunna frita henne från ett betydande mått av moralisk skuld. Hon hade varit tillsammans med TV i typ två år. Om det nu är så att han är ett aspergerknäppskaft som tar allt bokstavligt måste hon ha insett detta på de två årens relation med honom. Och om hon hade insett detta, då visste hon också att han var en person man absolut inte fick skicka ett tvåsiffrigt antal SMS under minst en veckas tid om att han skulle döda en annan människa. Hon måste, också i allra oskyldigaste fall, ha vetat att man i hög grad lekte med elden om man gjorde som hon gjorde.

Frikänd eller ej, under alla förhållanden har TL således ett betydande moraliskt ansvar för Tess' död. Det finns tyvärr inga som helst vägar runt den insikten.
Citera
2009-06-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernskan
Eller ett klassiskt beteende för en tonårig tjej som är kär?

vaddå klassiskt beteende???? Som beteendevetare så anser jag ändå inte att beteendet är normalt från hennes sida.
Citera
2009-06-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaneboy
måste bara spinna vidare på detta om att vara körd, om det nu var meningen att TJR skulle överlev och inte avlida är det då inte otroligt korkat gjort ändå av TV att ge sig på henne eftersom dem kände varandra ganska väl så hade hon ju inte haft några större problem med att avslöja vem det var och så vidare och då hade han ju varit körd ändå, detta kanske också kan tyda på att det inte var meningen TJR skulle överleva eftersom det då inte fanns en chans att TJR skulle kunna vittna mot TV

a precis, Om man misshandlar en tjej vet man att alla kommer hata en. Så han dödade henne så att ingen skulle få reda på de!
Citera
2009-06-16, 00:01
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheeff
Ja så läser man vad tidningarna säger men känns som man inte får nått bra svar iaf. Död genom kvävning och yttre våld. Ok ganska luddigt hur det igentligen gick till men läser man sedan hela artikeln så står det:

Gick dom inte ut ganska tidigt och dementerade att strypning skulle vara dödsorsaken? Eller var det nått taktiskt "move" från dom?

Edit: Ser även att Jernskan uppmärksammade detta.

Hm, vet inte om expressen har fått det lite om bakfoten. För du har rätt att de dementerade att hon skulle ha blivit strypt. Det står inget på http://www.dn.se om strypning. Bara att dödsorsaken är kvävning och yttre våld.
Om det nu inte är strypning så finns det en hel del udda scenarion som kan ha utspelat sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in