2009-08-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazyfox
Say what?
Hade varit bra att veta när man var 16 att man bara skulle fått 4 år för mord.

Problemet idag är att många unga känner till detta och därför inte bryr sig nämnvärt om vad dom gör. Det finns dessutom en mycket större medvetenhet om att man inte ens behöver ställas till svars för det man gör innan man fyllt 15 år, speciellt bland folk med föräldrar med föräldrar från utlandet.

När jag läste på universitetet intervjuade jag en del poliser som sa att man ofta hade med 14åringar (eller ännu yngre) vid brott och att dessa sedan tog på sig skulden just för att de visste att de inte var straffmyndiga.
Citera
2009-08-07, 19:18
Medlem
sugafts avatar
tycker vi sätter henne i en jordkällare och ger killen vård... hon verkar ju helrubbad och sånna kan vi inte ha lösa på gatorna!
Citera
2009-08-07, 19:19
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Bra fråga!

Alltså, vem fan har sagt att Tove blivit gravid? Det var en person som skrev utan att ange källa. Har inte läst det i tråden innan, mer än spekulationer.
Citera
2009-08-07, 19:21
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Alltså, vem fan har sagt att Tove blivit gravid? Det var en person som skrev utan att ange källa. Har inte läst det i tråden innan, mer än spekulationer.
Den personen som skrev det nu, har tydligen FUP:en och sammanfattade kort vad hon läst i den
Citera
2009-08-07, 19:22
Medlem
Dihlens avatar
Stod i FUP.
Citera
2009-08-07, 19:23
Medlem
Frubeates avatar
14 års fängelse?

Läste i dag att en ny lag gör at personer i Sverige under 21 år kan få upp til 14 års fängelse (lag från 1 juli 2009 tror jag), max.
Kan 16-åringarna få så många år?
Citera
2009-08-07, 19:25
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NintendoDS
Ja. Mot sin vilja på Toves order.
Skärp dig. Tim har naturligtvis inte gjort något "mot sin vilja". Han valde helt själv att bli mördare. Ingen annan har tagit det beslutet åt honom. Hans flickvän har skickat en massa SMS till honom, men han valde själv, helt själv, att mörda Therese.

Tim kunde naturligtvis ha valt att ignorera SMSen från hans älskling Tove. Svårt? Visst. Men att döda någon är betydligt svårare. Trots detta valde han alltså att mörda en annan människa.

Visst är Tove än otäck människa och visst ska hon ha ett kännbart straff. Men hennes brott är att ha skickat uppviglande SMS - glöm inte det. Tims brott är att ha mördat. Tim är en mördare. Tim har valt att bli en mördare. Hans egna val, hans ansvar.
Citera
2009-08-07, 19:26
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dihlen
Stod i FUP.

Är det så? Isåfall ber jag om ursäkt. Trodde det var någon som beslutat sig för att sprida dumma rykten. Nu får jag skämmas.
Citera
2009-08-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Läste i dag att en ny lag gör at personer i Sverige under 21 år kan få upp til 14 års fängelse (lag från 1 juli 2009 tror jag), max.
En förutsättning för det är nog att man har fyllt 18 år.
Citera
2009-08-07, 19:30
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
En förutsättning för det är nog att man har fyllt 18 år.

Okej, tack.
Räknade nog med att det var så, men man kunde ju hoppas...
Eller vad tycker ni, ska 16-åringarna få 14 år bakom murarna?
Citera
2009-08-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate

Rent tekniskt ja då lagen är luddig, men främst torde det röra sig om åldersgruppen 18-21 år.
Citera
2009-08-07, 19:34
Medlem
Ett-Nolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ltesh
Skärp dig. Tim har naturligtvis inte gjort något "mot sin vilja". Han valde helt själv att bli mördare. Ingen annan har tagit det beslutet åt honom. Hans flickvän har skickat en massa SMS till honom, men han valde själv, helt själv, att mörda Therese.

Tim kunde naturligtvis ha valt att ignorera SMSen från hans älskling Tove. Svårt? Visst. Men att döda någon är betydligt svårare. Trots detta valde han alltså att mörda en annan människa.

Visst är Tove än otäck människa och visst ska hon ha ett kännbart straff. Men hennes brott är att ha skickat uppviglande SMS - glöm inte det. Tims brott är att ha mördat. Tim är en mördare. Tim har valt att bli en mördare. Hans egna val, hans ansvar.

Hoppas han mår så dåligt att han hänger sig.
Alla tjänar på det, t.o.m. din egen familj även om dom säger annorlunda, så häng dig Tim, häng dig för allas bästa din jävla mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in