Har varit med om mängder av måsattacker, och alla har varit i samband med att det funnits måsungar i närheten. Det dom gör, är mest att dom sätter fart mot dig från en högre höjd, för att sedan väja 2-3-4 meter ifrån dig. Skrämseltaktik.
Det var visserligen några gånger dom kom ruskigt nära, men aldrig träff.
Men vadå, det låter som om du undrar varför dom inte dödade dig bara för att dom kanske skulle kunna? Senast jag kollade var svenska fiskmåsar inga människoätare.
Har varit med om mängder av måsattacker, och alla har varit i samband med att det funnits måsungar i närheten. Det dom gör, är mest att dom sätter fart mot dig från en högre höjd, för att sedan väja 2-3-4 meter ifrån dig. Skrämseltaktik.
Det var visserligen några gånger dom kom ruskigt nära, men aldrig träff.
Men vadå, det låter som om du undrar varför dom inte dödade dig bara för att dom kanske skulle kunna? Senast jag kollade var svenska fiskmåsar inga människoätare.
haha nej, förstår att dom inte har människor som föda jag menade bara mer allmänt, om måsarna såg mig som ett hot så kunde dom ju attackerat mig om dom ville för o skrämma iväg mig, för dom va 30. jag va ensamn. jag va i underläge
haha nej, förstår att dom inte har människor som föda jag menade bara mer allmänt, om måsarna såg mig som ett hot så kunde dom ju attackerat mig om dom ville för o skrämma iväg mig, för dom va 30. jag va ensamn. jag va i underläge
En havstrut väger under två kilo, och det är Sveriges största måsfågel. Alltså skulle måsarna inte ens vägt lika mycket som du, och du tror du är i underläge? Lägg till det deras ömtåliga vingben och annat... de skulle inte ha en chans, och det vet de instinktivt. Mig veterligen finns det inte ett enda fall där en frisk människa attackerats och dödats av måsar. Det finns några fall där spädbarn rövats bort av örnar, men de är något större, och även de fick kämpa som fan med spädbarnet.
En havstrut väger under två kilo, och det är Sveriges största måsfågel. Alltså skulle måsarna inte ens vägt lika mycket som du, och du tror du är i underläge? Lägg till det deras ömtåliga vingben och annat... de skulle inte ha en chans, och det vet de instinktivt. Mig veterligen finns det inte ett enda fall där en frisk människa attackerats och dödats av måsar. Det finns några fall där spädbarn rövats bort av örnar, men de är något större, och även de fick kämpa som fan med spädbarnet.
Tärnor, som möjligen kan förväxlas med måsar, kan göra närgångna flygattacker i syfte att skrämmas om någon vistas nära bo/ungar. Ofta lyckas de nog med dagens lite hispigt urbaniserade människor.
Vi har massor av måsar och tärnor trots vi inte bor direkt vid havet. Dom håller till på hustaken framför allt. Det beror nog mest på att dom dagligen matas med flertal kassar dagsgammalt bröd från någon butik el bageri.
De är till stort obehag då de nu är hundratals i flock. Dom känner igen dom som matar dom och man märker när det är "matdags".
Vi har en innätad balkong för vår katt. Katten sitter vid räcket och dom skrämmer henne genom attacker mot henne. Även om katter gillar fåglar så är dessa för mycket för henne.
Om man sedan går ut vintertid och hänger upp mat till småfåglarna kan man också bli "anfallen" av dom - dock så vill dom inte gå ner där det är buskar utan vill ha öppen yta att lyfta från.
Men dom är fascinerande att titta på. Har kollat med kikare och det sitter någon på alla hustak i omgivningen. När en ser att mat är på väg så kommer alla andra från olika håll - dom verkar hålla kontakt med varandra.
De har ingen flockinstinkt utan angriper dig individuellt om du är för nära boet med ungar eller dör ungarna gömmer sig. Har de bara ägg angriper de inte. De vet att du är större och låter bli att komma för nära.
Tärnor, som möjligen kan förväxlas med måsar, kan göra närgångna flygattacker i syfte att skrämmas om någon vistas nära bo/ungar. Ofta lyckas de nog med dagens lite hispigt urbaniserade människor.
Tärnor och skräntärnor kan hacka pelita huvudet alltså så det blör! Måsarna dyker bara kommer inte så nära.
Nu under sommarhalvåret så har mitt närområde nästan invaderats av fiskmåsar. De skränar och lever runt så in i helvete, och det är inte ovanligt att jag vaknar klockan 3 på morgonen av oljudet.
För er som tycker att fiskmåsar är ett pittoreskt inslag i vardagen, kan jag säga: Bo en vecka i min lägenhet och ni överväger att emigrera.
Nu till frågeställningen då:
När sover fiskmåsar? Eftersom de verkar låta sent på kvällen OCH tidigt som fan på morgonen, så borde de sova under dagen eller?
På hustaken runt omkring mitt hus så sitter de och vrålar till varandra, precis som att de markerar revir eller något. Det är ett sådant överjävligt gapande att man tror inte det är sant.
Vissa av måsarna ser lite annorlunda ut än de andra, och låter även annorlunda. Är det stor skillnad mellan hanar och honor när det gäller fiskmåsar?
Den ena sorten tenderar att ligga på små högar av skräp som de byggt ovanpå taken.
En bor på min skorsten t ex, och har som morgonrutin att gapa ner i skorstenen så när jag står vid köksfläkten på morgonen för att starta kaffebryggaren så är det som att få en båttuta i örat.
Jag har googlat lite på vad det finns för motskydd att använda sig av. Det som verkar vanligast är ultraljud eller bulvaner i form av en fet rovfågel.
Då området är relativt stort så kommer inte ljudgrejen att fungera, och jag vet inte heller hur andra djur i närområdet skulle ställa sig till den lösningen. T ex hundar, katter och andra varelser som kanske kan uppfatta ljudet som jobbigt.
Den andra lösningen är inte heller speciellt hållbar. Att klättra upp på taket och spika fast en 15 kg tung rovfågel i plast. Vet inte ens hur jag tar mig upp på taket heller, och hyresvärden är nog inte intresserad av att ha en galjonsfigur på byggnaden i form av en kondor.
Jag har kontaktat miljöförvaltningen i min kommun, men ej fått svar.
Är det någon som kan hjälpa mig att få bukt på problemet?
Jag vill veta när de jävlarna sover så att jag kan störa deras dygnsrytm tills de flyttar någon annanstans.
EDIT: Gjorde en liten ljudinspelning från mitt sovrumsfönster. Ett litet smakprov på hur de låter. Just nu är det bara 3 stycken som sitter och gapar, de andra är väl ute och flyger efter mat eller något.
Det bor mängder med sådana här också, vilka lever på hustaken. Vad för måsar/trutar det är vet jag inte, men dom låter exakt likadant.
Har man öppet fönstret under natten så blir man väckt av dessa kräk under gryning, alltså när det börjar ljusna på natten, och har man fönstret stängt under natten så blir det varmt ala bastu.
Flyttar dock strax, d.v.s. jag slipper detta problem snart.
Senast redigerad av Minuten 2011-06-28 kl. 06:39.
Stäng fönstret och sov med hörselproppar. Eller ännu roligare, köp ett luftgevär med drag i!
Har ingen lust att åka i fängelse för brott mot jaktlagen/fara för allmänheten.
Stängt fönster och hörselproppar är inget alternativ heller långsiktigt. Vill att de flyttar härifrån, och det är det jag vill ha tips om hur man fixar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!