2009-06-07, 12:29
Medlem
kaffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BkKB
Nej, jag läste det i tidningen för x antal år sedan (tror jag)

Jag tror att fiskmåsarna är så jobbiga för att de ser människor som ett hot mot deras ungar. Som att någon människa skulle vilja ta i dom där äckliga hårbollarna.
Citera
2009-06-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
Nej det finns inte.

Måsar är rätt tysta och lugna. Antar att det som alla i tråden talar om är gråtrutar, en jälva skrikig och jobbig fågel.

http://www.bioresurs.uu.se/myller/st..._grasmatta.jpg

http://www.vgof.se/Galleri05/Varlden...galleri597.jpg

Enklaste sättet att minska stammen är att sticka hål på äggen.

skrattmåsar...
Citera
2009-06-07, 13:21
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
Nej det finns inte.

Måsar är rätt tysta och lugna. Antar att det som alla i tråden talar om är gråtrutar, en jälva skrikig och jobbig fågel.

http://www.bioresurs.uu.se/myller/st..._grasmatta.jpg

http://www.vgof.se/Galleri05/Varlden...galleri597.jpg

Enklaste sättet att minska stammen är att sticka hål på äggen.

Talar inte om Gråtrutar, helt vanliga måsar:
http://www.rogerbook.com/Fiskmas.jpg

Gråtrutar finns det gott om på öland, dom härjar ordentligt på campingar...
Citera
2009-06-07, 13:23
Bannlyst
Jag hade oturen att bli skiten rakt i pannan av en fiskmås när jag låg och solade i den sköna solen häromveckan.
Citera
2009-06-07, 19:26
Medlem
ryttiputts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sölve
Jag hade oturen att bli skiten rakt i pannan av en fiskmås när jag låg och solade i den sköna solen häromveckan.

Hohoho tur att jag inte var där, hade definitivt skrattat sönder mig!

Angående om det är fisk- eller skrattmåsar så tror jag att det är väl båda delar? Inne i städerna är det ju stora problem med måsar, mitt eget område i GBG är förskonat ifrån måsar för det mesta, vissa kvällar kommer det ett gäng och skriker lite. Men däremot där grabben min bor, i Boskapsgården, är de ganska fruktansvärda, tjuter hela nätterna och flyger mot en i flock för att vända en meter ifrån ansiktet - hela tiden gormandes.. När de har ungar vågar man knappt gå ut!

Läste i någon annan tråd att reliefer av ugglor skulle funka för att skrämma bort dem, har dock ingen aning.
Citera
2009-06-08, 11:01
Medlem
kaffis avatar
Skulle gå hem från kompis igår och blir direkt attackerad av en mås. Dyker mot mig,skriker och försöker prickskjuta mig med skit.

Kan man inte göra något åt det här? Någon slags parkförvaltare eller liknande borde väl kunna få tillstånd att avrätta dom.
Citera
2009-06-08, 11:36
Medlem
Sossefarans avatar
Som någon skrev tidigare så är nog det enda man kan göra att göra hål i äggen. Fast då ska man ju komma åt eländet också.

Var själv med om en rätt kul grej förra veckan.

Gick i de centrala delarna i en mindre svensk stad. Rundar ett hörn och plötsligt hör jag ett "dunk" bakom mig. Jag vänder mig om och vad ligger det där om inte en måsunge som skakar i dödsryckningar! Naturligtvis fylls jag av en svårbeskrivlig glädje som höll sig resten av dagen.

Normalt har jag inget emot fåglar, och om det inte hade varit en ur måssläktet hade jag fyllts av medlidande. Men råkade det vara en av dessa smådjävlar som avled framför mina ögon, och då kan man inte göra annat än att njuta.
Citera
2009-07-01, 21:06
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Konstaterade att på Stockholms stads hemsida kan man "Felanmäla" vid problem med "skadedjur". Har själv problem med måsdjävlar som väsnas hela natten. Tror nog jag i första hand försöker få tag på ett vapen för att skjuta av dom själv!
Senast redigerad av GAMLE SVARTEN 2009-07-01 kl. 21:08.
Citera
2009-07-02, 13:14
Medlem
The1&onlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Konstaterade att på Stockholms stads hemsida kan man "Felanmäla" vid problem med "skadedjur". Har själv problem med måsdjävlar som väsnas hela natten. Tror nog jag i första hand försöker få tag på ett vapen för att skjuta av dom själv!

Jag har själv vanligt luftgevär och kan låna tävlingsluft gevär för mer prec. men det är svårt att vara "stealthy" med ett sådant, inte så mörkt på kvällarna och var ifrån kan skjuta utan att inte synas tro, synd man inte har en taklägenhet.
Blir till att testa små bröd bitar+sprit+små tandpetare. (brödet fastnar i halsen och dom blir dyngraka och dör)

EDIT: när det kommer till att jag själv ska få en bra natts sömn så är jag varken human eller djurvän längre
Senast redigerad av The1&only 2009-07-02 kl. 13:16.
Citera
2011-03-21, 11:33
Bannlyst
mås attack

Hej.

om det är nån som är expert på djur här.

jag va nere idag vid havet där jag bor, jag va helt ensamn och det va säkert 20-30 måsar som flög runt och simmade i vattnet.

men dom attackerade inte mig, dom 20-30 måsarna hade lätt kunnat attackera mig om dom hade viljat och dödat mig typ men dom gjorde inget alls.

är fåglar normalt rädda för människor? jag har läst att dom kan attackera om man kommer för nära deras ungar dock.
Citera
2011-03-21, 11:39
Medlem
IdrottsGuruns avatar
Dom har inte fått ungar än, brukar ske i April/Maj
Då blir dom över-agressiva och dyker mot Dej om du kommer inom 100 meter där dom har sina ungar
Citera
2011-03-21, 11:42
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawbee
Hej.

om det är nån som är expert på djur här.

jag va nere idag vid havet där jag bor, jag va helt ensamn och det va säkert 20-30 måsar som flög runt och simmade i vattnet.

men dom attackerade inte mig, dom 20-30 måsarna hade lätt kunnat attackera mig om dom hade viljat och dödat mig typ men dom gjorde inget alls.

är fåglar normalt rädda för människor? jag har läst att dom kan attackera om man kommer för nära deras ungar dock.

Nej, 30 måsar hade inte kunnat döda dig, och de har ingen glädje i att göra det. Ett djur i din storlek tillhör inte deras bytesdjur. Måsar äter småfisk, insekter, och små fåglar och däggdjur, saker de enkelt kan plocka i sig. De är allätare, så as går ner också, men inte fan ger de sig på stora bytesdjur? Skulle så vara fallet skulle de vara omöjligt att arbeta på en soptipp, där hundratals måsar uppehåller sig.

Jo, kommer du för nära deras bo KAN de göra dykattacker på dig. De kommer INTE stanna kvar och klösa på dig, och det är långt från alla måsar som vågar ens göra en störtdykning förbi dig, än mindre smälla till.

Vad lever du i för värld? Sett för mycket film?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in