Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Även om jag tycker att Cissi generaliserar en hel del så har hon ändå en poäng. För en herrans massa år sedan träffade jag en polsk kvinna. Hon bodde i Sverige och var gift med en svensk man. Hon tyckte att svenskar kunde vara snåla och en av anledningarna var just de olika kulturerna. Hon menade att i Polen spelade det ingen roll om man var fattig. Det stod alltid mat på spisen och puttrade (långkok på råvaror typ) och kom det någon så bjöd man alltid på mat. Ingen skulle gå hungrig. Hon menade att så är inte vi svenskar. Jag förstår vad Cissi menar.
Sedan kan man såklart inte generalisera. Men alla har vi väl bekanta som när vi går på restaurang så skramlar man för att betala notan gemensamt och vissa ger dricks och den tionde räknar hur mycket det är kvar att betala och lägger det trots att det kanske bara är hälften av vad han ätit och druckit för. Exemplet med övernattningen som Cissi berättade om var dock helt horribelt och jag hoppas det inte är alltför vanligt. Jag skulle aldrig ta betalt för att någon gammal vän vill bo hos mig en natt. Det vore trevligt bara och då vill jag ju bjuda. Men okej, hade någon bett mig swisha 460 spänn för mat och husrum så hade jag skickat 500 kronor med texten "behåll växeln" för att aldrig någonsin höra av mig till snåljåparna mer.
En sak som man kan ge Cissi är att hon är bra på att fånga tankar som andra har. Problemet är att hon alltid binder dessa tankar till sig själv vilket skapar problem för henne längre ned på vägen, som t. ex. när hon beklagade sig över snåla Södermalmare som försökte snuva hemhjälp på pengar, bara för att själv ha försökt göra samma sak.
Det skulle inte förvåna mig om hon själv betett sig snålt i dessa sammanhang hon drar upp eller ens om den där historian om personen som bad att få 460 spänn handlar om henne själv...