Citat:
Ursprungligen postat av
ArturoBandini
Utövar man ett yrke har man rätt att kalla sig för dess titel, hur dum i huvudet man än är. En skådespelare som inte har gått scenskolan är fortfarande en skådespelare om han/hon arbetar som det.
Nja, så är det ju inte. Det gäller inte skyddade titlar.
Här är några:
Citat:
Advokat (ledamot av Sveriges advokatsamfund).
Apotekare
Arbetsterapeut
Audionom
Auktoriserad revisor
Auktoriserad tolk
Auktoriserad translator
Barnmorska
Biomedicinsk analytiker
Brandman
Dietist
Godkänd revisor
kiropraktor
Lots
Läkare
Logoped
Naprapat
Mäklare
Officer
Optiker
Ordningsvakt
Ortopedingenjör
Polis
Psykolog
Psykoterapeut
Receptarie
Räddningsledare (inom räddningstjänsten)
Röntgensjuksköterska
Sjukgymnast
Sjukhusfysiker
Sjuksköterska
Sjökapten
Skyddsvakt
Språkkonsult
Tulltjänsteman
Tandhygienist
Tandläkare
Trafiklärare
Trafikinspektör
Väktare
Veterinär
Däremot har du rätt i fallet om journalist. En sak som är intressant är detta:
"Falska" presskort [redigera]
På vissa oseriösa nätsidor säljs så kallade presskort utan att några kontroller görs för att verifiera att beställaren är verksam som journalist. Eftersom journalist inte är en skyddad titel, som till exempel läkare, kan vem som helst tillverka kort försedda med ordet press. Dessa är dock aldrig SIS-märkta - som seriösa presskort är - och därför inte allmänt godtagbara. Även om korten i sig inte är olagliga kan den som använder ett sådant kort för att skaffa sig fördelar utan att vara journalist göra sig skyldig till bedrägligt beteende (Brottsbalken 9 kap. 2 §).[6]
från:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Presskort
Då är frågan om inte Cissi kan påtås skaffa sig fördelar genom titeln journalist (vilket hon inte kan anses vara efter några absurt dåliga kolumner i Metro). Jag greppar efter halmstrån här, vilket är lätt när det gäller Cissi Wallin. Jag vet att jag bara borde tycka synd om henne. Snart kommer hon gråta ut i media om sin "depression" eller IBS eller vafan som helst. Det fullkomligt lyser: "jag mår dåligt" i ögonen på henne.
Men hon är så absurt jävla oförmögen till ödmjukhet att jag inte klarar av det utan övergår i direkt förakt.