2013-06-21, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inventor
Cissi Wallin medgav häromdagen att hon inte är utbildad journalist utan bara ägnar sig åt det/utövar yrket, nåt åt det hållet. Ändå får hon SvD att påskina detta:

http://penntricket.se/

"Journalisten Cissi Wallin..."

Då undrar jag följande i min stilla ensamhet. Jag är inte utbildad läkare. Om min granne råkar ut för ex.vis ett hjärtstopp och jag hjälper till genom HLR, då kan jag alltså utge mig för att vara läkare... :-)

När jag tänker efter så är jag nog landets enda långtradarchaufför med enbart B-körkort!
(Fick prova någon km för 20 år sen av en åkeriägare)

Jag kan även titulera mig elektriker, målare, snickare, VVS'are, mäklare...
(Sålde själv gamla huset som vi renoverade)

Cissi Wallin har verkligen på ett begripligt sätt förklarat hur det fungerar med utbildningars nödvändighet för dito titlar.
Citera
2013-06-25, 14:55
Medlem
Oh my Gud, vilken psykisk labil människa Cissi Wallin är. Om inte Aschberg fanns med på kanalen skulle den ha muppstämpel till 100%. Programledarna med Cissi i topp är lika hopplösa som sina inringare. God tvåa är den forcerande Eva Rusz som borde lära sig varför man har fått 2 öron och en mun. Efter så många skolor och examen borde det stått i någon bok att man låter folk tala till punkt utan att själv avbryta och köra över personen.

Om samma idioter till programledare ska fortsätta i höst vet vi i vilken turordning stammisarna ringer och säger samma saker som dom gjort tidigare. Varför då undrar du? Jo, för att det är samma djävla ämnen som går runt hela tiden. Om någon läst Metro så är temat samma hela dagen
och så ringer Jarri, Ingegerd, SvennePelle, HistorieLennart, BlindPatrik, BögMartin, Uffe, Inger, ja, listan blir lång.

Jag hoppas att Wallin blir på smällen och håller sig långt borta från kanalen tills ungen börjar gymnasiet. Lider redan då jag tänker på att tvingas lyssna på hysterikan i höst då jag jobbar.
Senast redigerad av gurkelurkan 2013-06-25 kl. 15:00.
Citera
2013-06-26, 11:18
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Utövar man ett yrke har man rätt att kalla sig för dess titel, hur dum i huvudet man än är. En skådespelare som inte har gått scenskolan är fortfarande en skådespelare om han/hon arbetar som det.

Nja, så är det ju inte. Det gäller inte skyddade titlar.
Här är några:

Citat:
Advokat (ledamot av Sveriges advokatsamfund).
Apotekare
Arbetsterapeut
Audionom
Auktoriserad revisor
Auktoriserad tolk
Auktoriserad translator
Barnmorska
Biomedicinsk analytiker
Brandman
Dietist
Godkänd revisor
kiropraktor
Lots
Läkare
Logoped
Naprapat
Mäklare
Officer
Optiker
Ordningsvakt
Ortopedingenjör
Polis
Psykolog
Psykoterapeut
Receptarie
Räddningsledare (inom räddningstjänsten)
Röntgensjuksköterska
Sjukgymnast
Sjukhusfysiker
Sjuksköterska
Sjökapten
Skyddsvakt
Språkkonsult
Tulltjänsteman
Tandhygienist
Tandläkare
Trafiklärare
Trafikinspektör
Väktare
Veterinär

Däremot har du rätt i fallet om journalist. En sak som är intressant är detta:

"Falska" presskort [redigera]

På vissa oseriösa nätsidor säljs så kallade presskort utan att några kontroller görs för att verifiera att beställaren är verksam som journalist. Eftersom journalist inte är en skyddad titel, som till exempel läkare, kan vem som helst tillverka kort försedda med ordet press. Dessa är dock aldrig SIS-märkta - som seriösa presskort är - och därför inte allmänt godtagbara. Även om korten i sig inte är olagliga kan den som använder ett sådant kort för att skaffa sig fördelar utan att vara journalist göra sig skyldig till bedrägligt beteende (Brottsbalken 9 kap. 2 §).[6]

från:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Presskort

Då är frågan om inte Cissi kan påtås skaffa sig fördelar genom titeln journalist (vilket hon inte kan anses vara efter några absurt dåliga kolumner i Metro). Jag greppar efter halmstrån här, vilket är lätt när det gäller Cissi Wallin. Jag vet att jag bara borde tycka synd om henne. Snart kommer hon gråta ut i media om sin "depression" eller IBS eller vafan som helst. Det fullkomligt lyser: "jag mår dåligt" i ögonen på henne.

Men hon är så absurt jävla oförmögen till ödmjukhet att jag inte klarar av det utan övergår i direkt förakt.
Citera
2013-06-26, 12:05
Medlem
Det jag inte tål med Cissi Wallin bortsett från hennes oförmåga att ta kritik, är hennes dubbelmoral. Å ena sidan klagar hon på att kvinnor förtrycks, å andra sidan startar hon själv ett produktionsbolag där man bara ska anställa kvinnor. Om nu könet är så oväsentligt, varför fokuserar hon på så mycket själv på kön? Det stör mig också att hon definierar feminism på ett väldigt smalt sätt som passar henne och avfärdar allt annat som icke-feminism och kvinnohat. Bara för att man inte håller med henne behöver man inte vara emot kvinnors rättigheter. Hon gör sig själv till offer för ett förtryck mot kvinnor när det kanske också kan ligga i henne själv. Hon klagade på att hon inte fick bli en kvinnlig "Filip & Fredrik", i stället för att inse att hon kanske inte är så pass intressant eller duktig att folk skulle vilja se ett sådant program med henne. Jag har sett henne i några program tyvärr och jag har enbart tyckt att det varit pinsamt.

Cissi Wallin är inte den enda bland feministtalibanerna på twitter som har samma inställning. Det är gott om dem och om de tror att de förbättrar kvinnors situation tror jag snarare på motsatsen. Deras rättshaveristiska inställning och i vissa fall manshatiska inställning gör mer skada än nytta. Och nu är jag ändå kvinna själv, men de står för en feminism som jag inte kan ställa upp på.
Senast redigerad av susanlynette 2013-06-26 kl. 12:10.
Citera
2013-06-29, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det jag inte tål med Cissi Wallin bortsett från hennes oförmåga att ta kritik, är hennes dubbelmoral.

Hehe, lyssnade på Cissi igår då hon pratade om härskartekniker. Hon berättade som vanligt att hon är en person som säger vad hon tycker samt är konfrontativ. Hon berättade även att hon har en manlig kompis som vid något tillfälle påtalat att hon sysslade med härskarteknik.

Gillade verkligen Cissis reaktion som hon också stolt basunerade ut. "Att anklaga någon för att utöva härskartekniker är en härskarteknik". Denna kvinna är verkligen bra märklig...
Citera
2013-06-29, 19:26
Medlem
Såg rubriken "jag trodde att jag var alkoholist" som hastigst igår, någon som har läst?
Citera
2013-06-29, 19:47
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Gillade verkligen Cissis reaktion som hon också stolt basunerade ut. "Att anklaga någon för att utöva härskartekniker är en härskarteknik".

Utom när hon/feminister gör det.
Citera
2013-06-29, 20:54
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Gillade verkligen Cissis reaktion som hon också stolt basunerade ut. "Att anklaga någon för att utöva härskartekniker är en härskarteknik". Denna kvinna är verkligen bra märklig...

Att över huvud taget ifrågasätta Cissi är nog en härskarteknik i hennes värld...
Citera
2013-06-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Utom när hon/feminister gör det.

Har inget emot feminister och ser mig själv som sådan... Är dock osäker på om jag ser Cissi Wallin som feminist. Känns som att hon mer snackar utan att reflektera och då gärna om sådant hon kan tjäna poänger på. Måste säga att hennes tyckande minimeras de gånger hon t.ex har Lady Dahmer med sig i studion.
Senast redigerad av Magban 2013-06-29 kl. 21:50.
Citera
2013-06-30, 09:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Har inget emot feminister och ser mig själv som sådan... Är dock osäker på om jag ser Cissi Wallin som feminist. Känns som att hon mer snackar utan att reflektera och då gärna om sådant hon kan tjäna poänger på. Måste säga att hennes tyckande minimeras de gånger hon t.ex har Lady Dahmer med sig i studion.

Feminismens huvudfåra är kvinnors rättigheter och mäns skyldigheter.

Ju mer en feminist betonar kvinnors rättigheter eller mäns skyldigheter, desto större är hens chans att få medhåll och uppmuntra, och slippa mothugg och att bli ignorerad.

Ju mer en feminist betonar kvinnors skyldigheter eller mäns rättigheter, desto större är hens chans att få mothugg eller att bli ignorerad.

Om du kritiserar Wallin bland feminister, så tillhör du definitivt inte feminismens huvudfåra, och du har fått känna på hur det känns att bli kritiserad och ignorerad av de egna.
Citera
2013-07-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Feminismens huvudfåra är kvinnors rättigheter och mäns skyldigheter.

Nja.... Är hyfsat bildad i ämnet och har tillräckligt med bollplank för att självsäkert säga att du har fel.
Citera
2013-07-01, 19:57
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:

Lady Dahmer är ju samma slags idiotfeminist som svenska medier svämmar över av. Feminister är ju en perifer sak i mer seriösa länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in