2021-04-27, 15:54
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steff60
Datorn har antagligen alla codecs som krävs för att spela upp filen direkt därav laggar det inget när du kör via vlc. Det skall inte dra särskilt mycket resurser att göra det. Att cpu går upp till 50% låter skumt men det kanske är för att den har ett par år på nacken.

Nu till playstation, det saknar antagligen codecs som filen använder sig av. Så din dator behöver "on-the-fly" transcodea video, ljud och undertexter till ett format playstation kan spela upp. Detta antar jag din hårdvara är för dålig för. Playstation är heller inte optimalt för att spela upp filer, plex appen på ps5 stödjer tydligen inte ens direct play.

Ge lite mer info om filen du försöker spela upp t ex
Kod:
The.Walking.Dead.S10E22.Heres.Negan.1080p.AMZN.WEBRip.DDP5.1.x264-CasStudio

Starta plex på ditt playstation. Gå in i settings och sätt video quality till maximum/original. Se även om du kan hitta nåt alternativ för "direct stream" och aktivera det.

edit: Läste om ditt inlägg, missade "problemet" med chrome. Det är samma här, codecs som ej supporteras av webbläsare. Så din dator måste transcodea om till format chrome kan spela upp. Om du installerar plex media player så lär du kunna spela upp filen utan lagg då den kommer använda sig av direct play.

Om du har plex pass, testa slå på "hardware-accelerated streaming" så grafikkortet används. Personligen hade jag först försökt med 1080p, fungerar det på ps5 utan lagg? Är du super intresserad av att få 4k att fungera så hade jag fimpat playstation direkt och köpt en nvidia shield.

Kan även lägga till att PLEX har problem med HEVC samt x265 vilket många 4k använder sig av vilket gör att plex måste recoda allt vad man än har för spelare på andra sidan nästan.
Citera
2021-04-27, 21:35
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Kan även lägga till att PLEX har problem med HEVC samt x265 vilket många 4k använder sig av vilket gör att plex måste recoda allt vad man än har för spelare på andra sidan nästan.

Verkligen inte, kör med min tvs app och nvidia shield pro 2019, transcodar typ aldrig, kör direkt h265 material.
Citera
2021-04-27, 23:36
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Verkligen inte, kör med min tvs app och nvidia shield pro 2019, transcodar typ aldrig, kör direkt h265 material.

Fungerar alldeles utmärkt här också
Citera
2021-04-28, 08:29
Moderator
memymos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av L1mer
Fungerar alldeles utmärkt här också

Jävligt skumt. För min server går bananas när jag kör dom 2 typerna av codecs
Citera
2021-04-28, 09:20
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Jävligt skumt. För min server går bananas när jag kör dom 2 typerna av codecs

Spelar klienten upp filerna direkt då? Måste ju vara den som väljer att transcodea. Undertexter har ofta problem med detta. Tautulli kan visa extra information.
Citera
2021-04-28, 10:06
Moderator
memymos avatar
Citat:
Spelar klienten upp filerna direkt då? Måste ju vara den som väljer att transcodea. Undertexter har ofta problem med detta. Tautulli kan visa extra information.

Ska undersöka detta.
Citera
2021-04-29, 13:22
Medlem
steff60s avatar
Citat:

Min bekanta som kör nvidia shield har inte några bekymmer att köra igång x264 eller x265. Båda formaten rullar på bra i 4k på shielden. Som andra redan kommenterat är det undertexter som ställer till det just med 4k verkar det som.
Citera
2021-05-05, 19:50
Medlem
Flurps avatar
Nån som fått Plex att funka i bilen med Android auto? Jag får det funka med musik men inte nån video.
Citera
2021-05-27, 18:43
Medlem
Asmodeusvults avatar
Har en gammal Synology som efter många år som trotjänare ska få gå i graven.

Tänkte byta ut den mot en ny av samma märke, vilket ger två frågor.

Hur klonar jag enklast min gamla installation och startar upp den på min nya maskin?

Vilken Synology är bäst i dag? (Vill att den ska vara snabb, klara av diverse format och upplösningar samt gärna tyst och ca 60 TB).
Citera
2021-07-25, 09:39
Medlem
SlappTjackBalles avatar
La precis in en serie men den syns inte när jag ska kolla. det är AVI format. Tips på hur det ska lösas?
Citera
2024-08-15, 00:18
Medlem
Storstadskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Ah Plex
Har lärt mig rätt mycket om hur Plex fungerar senaste 8 månaderna. Så har folk problem är det bara att fråga på, MEN inte förens ni har sett den här filmen! http://www.ilove.nu/mactv/mactv-1-plex
Den går igenom grunderna och hjälper dom flesta som inte riktigt hajar hur det fungerar!
Själv använder jag det uteslutande till film och tv-serier. Musikdelen har jag inte riktigt fastnat för, tycker det är mycket förvirrande så det får gå via Frontrow.
Jag packar inte upp filerna alls, om det inte behövs. Filmerna måste heta likanande: filmnamn.CD1.xvid-grupp.avi och filmnamn.CD2.xvid-grupp.avi
om dom är uppdelade i två filer. Heter dom filmnamn.CDA.xvid-grupp.avi filmnamn.CDB.xvid-grupp.avi eller något annat skumt uppfattar inte plex det som en film tyvärr. Oftast behöver man packa upp dom helt och hållet om det inte fungerar riktigt, eller så får man döpa om 40 rar-filer :P
Har skrivit om detta tidigare men det tåls att ta upp i den här tråden direkt
Jag har plex, men nu fungerar den inte på min nya surfplatta? Vad är det som är fel? Tacksam för hjälp.
Citera
2024-12-30, 17:23
Medlem
På plex när jag kollar film/serie så hoppar inte min DALI SUB E-12 F Subbas igång. Någon som vet vrf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in