Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-03, 09:47
  #733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KitabAlAzif
Absolut, du har rätt, det kan finnas mer faktorer att ha i åtanke.

Jag blev tipsad om Emby häromdagen, har du testat det?

Jag kör Emby och har gjort det 2 år nu. Emby är enligt mig riktigt bra och inte lika "stängt" som Plex. Emby är även bättre på att matcha filmer och tv-serier från IMDB och tvdb. Men om du ska streama till t.ex. webbläsaren som inte kan spela upp alla format så kommer datorn få jobba ifall du inte konverterat filmerna innan. Hela mitt bibliotek är konverterat till x264 och AAC för ljud. Det enda som krävs av servern i det läget är bandbredd om du kör i original kvalitet. Så fort servern måste transcoda så kommer cpun belastas hårt och därmed kommer fläkten låta
Citera
2018-02-03, 16:15
  #734
Medlem
swimp78s avatar
Efter att ha prövat och förkastat plex som oanvändbart (sirapssegt o buggigt) testade jag Infuse
Snabbt och bra.

Det är dock en bugg till infuse som gör att vissa nedladdade mediafiler raderas från ena datorn (min sambos mac). Det är nån bugg. Typ om man ser en film, så står det plötsligt error. Sen kollar man på datorn och så är den 0 kb stor. Det vågar vi inte riskera händer då och då. Ibland har man ju nån nerladdad film som är svår att få tag på.

Finns det nåt annan app till Apple tv som likt infuse kan visa upp innehålet på delade mappar utan att man behöver köra en serverprogramvara på datorn?
Citera
2018-02-04, 00:15
  #735
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Efter att ha prövat och förkastat plex som oanvändbart (sirapssegt o buggigt) testade jag Infuse
Snabbt och bra.

Det är dock en bugg till infuse som gör att vissa nedladdade mediafiler raderas från ena datorn (min sambos mac). Det är nån bugg. Typ om man ser en film, så står det plötsligt error. Sen kollar man på datorn och så är den 0 kb stor. Det vågar vi inte riskera händer då och då. Ibland har man ju nån nerladdad film som är svår att få tag på.

Finns det nåt annan app till Apple tv som likt infuse kan visa upp innehålet på delade mappar utan att man behöver köra en serverprogramvara på datorn?

VLC finns för ATV, som alternativ till Infuse.

Undrar varför ni upplever Plex som segt och buggigt, har kört det i flera år nu på min Mac Mini med Plex-appen på ATV, Padda och dator och det funkar hur bra som helst. Kör trådlöst över en Airport Extreme med 100 Mbit fiber.
Citera
2018-02-04, 09:38
  #736
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Undrar varför ni upplever Plex som segt och buggigt, har kört det i flera år nu på min Mac Mini med Plex-appen på ATV, Padda och dator och det funkar hur bra som helst. Kör trådlöst över en Airport Extreme med 100 Mbit fiber.
Måste hålla med kör Plex server på en Synology NAS och klienter på mobil, dator, padda och Samsung Smart Tv och det fungerar perfekt. Det enda jag märkt är att undertexterna någon gång kan vara osynkade på datorn om man använder Chrome men använder man Edge så fungerar dom alltid. Kör blandat både trådat och wifi.

Även Plex kanaler som SVT Play och TV4 Play och Viasat Play funkar kanon.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-02-04 kl. 09:41.
Citera
2018-02-04, 10:34
  #737
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
VLC finns för ATV, som alternativ till Infuse.

Undrar varför ni upplever Plex som segt och buggigt, har kört det i flera år nu på min Mac Mini med Plex-appen på ATV, Padda och dator och det funkar hur bra som helst. Kör trådlöst över en Airport Extreme med 100 Mbit fiber.

Jag vet inte varför det är segt och buggigt. Jag har en ny apple tv 4k , min sambo en hyfsat ny macbook och jag en HP laptop av medelmåttig kvalitet. Jag upplevde att det fick långsamt både från min pc och min sambos mac. Det kan ju hända att problemet ligger på apple tvn?

T ex. tar det 30-50 sekunder innan en film startar, det buffrar så länge. Sen tar det kanske 30 sekunders buffrande när man skulle gå ut ur filmen och till menyn. Plus att den hade problem att spela mkv med fristående undertexter från pc-servern.
Citera
2018-02-04, 12:37
  #738
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag vet inte varför det är segt och buggigt. Jag har en ny apple tv 4k , min sambo en hyfsat ny macbook och jag en HP laptop av medelmåttig kvalitet. Jag upplevde att det fick långsamt både från min pc och min sambos mac. Det kan ju hända att problemet ligger på apple tvn?

T ex. tar det 30-50 sekunder innan en film startar, det buffrar så länge. Sen tar det kanske 30 sekunders buffrande när man skulle gå ut ur filmen och till menyn. Plus att den hade problem att spela mkv med fristående undertexter från pc-servern.

Jag har en Apple TV 4 (inte k) och jag stremar plex till den dagligen ifrån min Synology nas, och det flyter på riktigt bra.

Hade lite problem över de trådlösa nätet förut men bytte upp mig till en bättre router så fungerade det bra.

Varför vissa ser att CPU användningen går upp och att datorn börjar låta mer är för att datorn behöver konvertera filerna för att enheten du försöker spela upp filmen på inte stödjer formatet som filmen är i.

Jag har stött på problemet att min nas inte orkar konvertera filerna tillräckligt snabbt bara en gång. Då installerade jag Plex på min PC och lät den tugga igenom filerna, tog någon dag eller två (10 säsonger av en TV serie), sen så var det bara att slänga in på nasen och det har fungerat smärtfritt sedan dess.
Citera
2018-02-04, 17:03
  #739
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Jag har en Apple TV 4 (inte k) och jag stremar plex till den dagligen ifrån min Synology nas, och det flyter på riktigt bra.

Hade lite problem över de trådlösa nätet förut men bytte upp mig till en bättre router så fungerade det bra.

Varför vissa ser att CPU användningen går upp och att datorn börjar låta mer är för att datorn behöver konvertera filerna för att enheten du försöker spela upp filmen på inte stödjer formatet som filmen är i.

Jag har stött på problemet att min nas inte orkar konvertera filerna tillräckligt snabbt bara en gång. Då installerade jag Plex på min PC och lät den tugga igenom filerna, tog någon dag eller två (10 säsonger av en TV serie), sen så var det bara att slänga in på nasen och det har fungerat smärtfritt sedan dess.

Vad är det för format som det måste konvertera till för att spela på apple tvn då? Nästan allt jag spelar är mkv-filer?

När jag använde infuse så hade jag ju inte ens nån server på datorn utan delade bara ut mappen. Det var nästan det snabbaste alternativet av såväl Emby som Plex. Där märkt jag inte av någon buffring alls, det gick omedelbart. Tyvärr bara att Infuse har en bugg som raderar filer på macen.
Citera
2018-02-04, 18:05
  #740
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Vad är det för format som det måste konvertera till för att spela på apple tvn då? Nästan allt jag spelar är mkv-filer?

När jag använde infuse så hade jag ju inte ens nån server på datorn utan delade bara ut mappen. Det var nästan det snabbaste alternativet av såväl Emby som Plex. Där märkt jag inte av någon buffring alls, det gick omedelbart. Tyvärr bara att Infuse har en bugg som raderar filer på macen.

Är det en bekräftad bugg eller en teori? Det låter väldigt konstigt isf. Visserligen har Infuse en funktion för att filhantera inifrån appen, men det är ju inte vad du har drabbats av. Har du kollat på Firecores forum?
Citera
2018-02-04, 18:06
  #741
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Vad är det för format som det måste konvertera till för att spela på apple tvn då? Nästan allt jag spelar är mkv-filer?

När jag använde infuse så hade jag ju inte ens nån server på datorn utan delade bara ut mappen. Det var nästan det snabbaste alternativet av såväl Emby som Plex. Där märkt jag inte av någon buffring alls, det gick omedelbart. Tyvärr bara att Infuse har en bugg som raderar filer på macen.

Det är lite konstigt.
Kollade nu eftersom jag av någon anledning har kvar både original filerna och dom plex optimerade.
Originalet var i mkv och plex konverterade dom till mp4.

Men det mesta andra som jag brukar spela på plex är just mkv filer.
Kanske bara inte plex som orkade med för att just dessa var i 1080p och jag i övrigt brukar dra ner allt i 720p.

Men kollade även en del filmer om jag brukar ladda ner i 1080, och dom var också i 1080p och dom har inte varit något problem med. Kan inte minnas om jag kollat just dom filmerna på min Apple TV eller på min dator.

Ovannämnda serien i orginalformatet vet jag gick att spela i webbläsaren på min dator men inte på min Apple TV.
Citera
2018-02-04, 21:36
  #742
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitabAlAzif
Är det en bekräftad bugg eller en teori? Det låter väldigt konstigt isf. Visserligen har Infuse en funktion för att filhantera inifrån appen, men det är ju inte vad du har drabbats av. Har du kollat på Firecores forum?

Ja det finns en lång tråd om det på deras supportforum

https://firecore.com/forum/topic/19008
Citera
2018-02-04, 22:23
  #743
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ja det finns en lång tråd om det på deras supportforum

https://firecore.com/forum/topic/19008

79 inlägg, kanske dags för Firecore, eller Appple, iofs, att göra nåt.

Hoppas det löser sig för dig.
Citera
2018-02-04, 23:07
  #744
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitabAlAzif
79 inlägg, kanske dags för Firecore, eller Appple, iofs, att göra nåt.

Hoppas det löser sig för dig.

Tack.

Ja, Emby verkar funka bra för mig än så länge i alla fall, så det blir väl det jag kör på tills vidare
Dock är jag inte förtjust i tanken på att behöva köra en serverprogramvara som ska hålla koll på ett bibliotek osv på datorn. Det känns som ett onödigt steg mellan det jag vill , dvs streama tv och film med subtitles på apple tvn. Hade jag likt min sambo haft en mac hade jag ju bara kunnat köra Beamer direkt till boxen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback