2011-04-02, 21:08
Medlem
Astrofaess avatar
Har sett karln ett par gnger live och tycker fortfarande att han gr ett bra jobb p scenen. Dremot vet jag inte om skivorna har varit ngot att hnga i granen de senaste decennierna. Det knns som att 70tals-hitsen gr hem bst live, liksom givna "Poison". Intresset fr det senare materialet verkar vara mycket litet.
Citera
2011-04-03, 02:50
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Jag lyssnar just nu p Billion Dollar Babies, som mste vara ett av de finaste hrdrocksalbumen ngonsin. Alla ltar r bra, och srskilt mot slutet med Generation Landslide, Sick Things och I Love the Dead. Kanonalbum! Att Donovan dessutom r med p titelspret, gr ju inte skivan smre.

Billion Dollar Babies kan vara Alice Coopers bsta album. Oavsett hur mnga album Alice Cooper kommer gra r det precis som med nstan alla andra rock band. Det r en viss era som satt dem p kartan och det kommer alltid vara de mest knda albumen (dribland Billion Dollar Babies) med originalgruppen som kommer locka fans och f med bandet i musikhistorien.

Citat:
Ursprungligen postat av Astrofaes
Har sett karln ett par gnger live och tycker fortfarande att han gr ett bra jobb p scenen. Dremot vet jag inte om skivorna har varit ngot att hnga i granen de senaste decennierna. Det knns som att 70tals-hitsen gr hem bst live, liksom givna "Poison". Intresset fr det senare materialet verkar vara mycket litet.

Det stmmer nog, men Alice Cooper har nd slppt en hel drs med album.. "Brutal Planet", "Dragontown", "The Eyes of Alice Cooper", "Dirty Diamonds" och "Along Came A Spider". Skulle verkligen skivbolagen stdja alla dessa album om de inte slde ngot? Alice Cooper r skert en rik man, men r han s rik att han kan fortstta lgga ner all denna tid p ngot som inte ger ngon utdelning?

Personligen ogillar jag albumens generella "nu-rock" knsla och produktion. Det tillsammans med Alice Cooper sregna texter och musik gr skert att mnga inte orkar ge albumen tid. Men gr man det mrker man att albumen faktist inte r s pjkiga och faktist innehller en del guldkorn

Along Came A Spider kan vara skivan, fr mig, som knns mest hemma bland de nya.
Citera
2011-04-03, 15:18
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Billion Dollar Babies kan vara Alice Coopers bsta album. Oavsett hur mnga album Alice Cooper kommer gra r det precis som med nstan alla andra rock band. Det r en viss era som satt dem p kartan och det kommer alltid vara de mest knda albumen (dribland Billion Dollar Babies) med originalgruppen som kommer locka fans och f med bandet i musikhistorien.
Ett av de bsta i alla fall. Jag har svrt att bestmma mig, fr ven Love It to Death, Killer och School's Out r fantastiska.
Citera
2011-04-03, 20:51
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Jag lyssnar just nu p Billion Dollar Babies, som mste vara ett av de finaste hrdrocksalbumen ngonsin. Alla ltar r bra, och srskilt mot slutet med Generation Landslide, Sick Things och I Love the Dead. Kanonalbum! Att Donovan dessutom r med p titelspret, gr ju inte skivan smre.
Sjlv tycker jag ppningen med "Hello Hooray" och "Raped & Freezin" r helt knckande dr den sistnmnda r en av deras bsta ltar som det knappt aldrig talas om. Vi fr hitta ngon som upplever mittendelen av plattan som bttre n bst s har vi i stort sett hela biten tckt (ungefr som plattan i sig tcker nstan alla typer av rockmusik)
Citera
2011-04-03, 21:21
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Sjlv tycker jag ppningen med "Hello Hooray" och "Raped & Freezin" r helt knckande dr den sistnmnda r en av deras bsta ltar som det knappt aldrig talas om. Vi fr hitta ngon som upplever mittendelen av plattan som bttre n bst s har vi i stort sett hela biten tckt (ungefr som plattan i sig tcker nstan alla typer av rockmusik)
ppningen r briljant likvl, liksom mittendelen. Jag hade aldrig anat, innan jag kpte albumen Love It to Death, Killer, School's Out och Billion Dollar Babies, att Alice Cooper var ett spass bra band. Visst hade jag hrt titelspret p School's Out tidigare, och ven No More Mr. Nice Guy, men min bild hade nog grumlats av den, enligt mig, usla och snderspelade Poison. Jag r glad att jag vgade ppna mitt sinne och vidga mina vyer. Alice Cooper (70-talsversionen) r djvulskt bra!
Citera
2011-04-03, 21:58
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
ppningen r briljant likvl, liksom mittendelen. Jag hade aldrig anat, innan jag kpte albumen Love It to Death, Killer, School's Out och Billion Dollar Babies, att Alice Cooper var ett spass bra band. Visst hade jag hrt titelspret p School's Out tidigare, och ven No More Mr. Nice Guy, men min bild hade nog grumlats av den, enligt mig, usla och snderspelade Poison. Jag r glad att jag vgade ppna mitt sinne och vidga mina vyer. Alice Cooper (70-talsversionen) r djvulskt bra!
Jag upptckte dem via "Under My Wheels" som i sin tur ledde till "Greatest Hits"-plattan och den spnner som vi vet, precis som "BDB", ver rtt mnga stilar av rock. Jag har fr mig att jag varit inne och nosat p dem tidigare under ngon Bob Ezrin-upptcktsfrd som jag som gammal Kiss-fanatiker gav mig ut p men jag mste ha trffat p fel ltar eftersom jag inte fastnade d.

Ibland r det lustiga vgar man tar fr att hitta guldkorn. Kiss-Ezrin-Lou Reed-Velvet Underground eller Glenn Frey-Eagles-Poco-Buffalo Springfield-Neil Young r kanske inte de vanligaste stten att hitta giganter.

Jag har fr mig att jag faktiskt tyckte att "Poison" var en av de bttre hr(d)rocksltarna nr den kom men det sger frmodligen mer om vrig hr(d)rock 1989 som inte var ngot hjdar(h)r precis (inte fr musik ht s hr p rak arm).

Idag gillar jag inte "Poison" alls och jag tycker konstigt nog att "Under My Wheels" tillhr de smre spren p "GH"-plattan och mina egna favoriter hittas utanfr den skivan. Det r vl bara "Teenage Lament" som fortfarande tillhr topp-5 dr man ven hittar den av dig tidigare nmnda "Generation Landslide" men priset som gruppen AC:s toppspr gr till "Ballad of Dwight Fry" som r allt som Alice Cooper egentligen handlade om. Text om sjukdom och galenskap, akustiska gitarrer, elektriska gitarrer, olika rstlgen av Alice och framfr allt en melodisk refrng om exploderande hjrnkontor. Men sen r man mjukis ocks.
Citera
2011-04-03, 23:08
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Jag upptckte dem via "Under My Wheels" som i sin tur ledde till "Greatest Hits"-plattan och den spnner som vi vet, precis som "BDB", ver rtt mnga stilar av rock. Jag har fr mig att jag varit inne och nosat p dem tidigare under ngon Bob Ezrin-upptcktsfrd som jag som gammal Kiss-fanatiker gav mig ut p men jag mste ha trffat p fel ltar eftersom jag inte fastnade d.

Ibland r det lustiga vgar man tar fr att hitta guldkorn. Kiss-Ezrin-Lou Reed-Velvet Underground eller Glenn Frey-Eagles-Poco-Buffalo Springfield-Neil Young r kanske inte de vanligaste stten att hitta giganter.

Jag har fr mig att jag faktiskt tyckte att "Poison" var en av de bttre hr(d)rocksltarna nr den kom men det sger frmodligen mer om vrig hr(d)rock 1989 som inte var ngot hjdar(h)r precis (inte fr musik ht s hr p rak arm).

Idag gillar jag inte "Poison" alls och jag tycker konstigt nog att "Under My Wheels" tillhr de smre spren p "GH"-plattan och mina egna favoriter hittas utanfr den skivan. Det r vl bara "Teenage Lament" som fortfarande tillhr topp-5 dr man ven hittar den av dig tidigare nmnda "Generation Landslide" men priset som gruppen AC:s toppspr gr till "Ballad of Dwight Fry" som r allt som Alice Cooper egentligen handlade om. Text om sjukdom och galenskap, akustiska gitarrer, elektriska gitarrer, olika rstlgen av Alice och framfr allt en melodisk refrng om exploderande hjrnkontor. Men sen r man mjukis ocks.
Haha, well, jag gick ocks en konstig vg: 80-talssynthpop->Tears for Fears->Robert Wyatt/King Crimson->progressiv rock (lste i en biografi om TFF, att de som frebilder hade King Crimson och Robert Wyatt ).

Nej, Poison har jag aldrig tyckt om, inte ens som liten pg. Trffande beskrivning frresten om hr(d)rocken.

Hller med dig om Ballad of Dwight Fry, det r ett av de finaste spren p Love It to Death, och ven en av bandets bsta ltar. Klockren, om n stundtals ngot banal (I grabbed my hat and I got my coat and I I ran into the street/I saw a man that was choking there I guess he couldn't breathe) text.
Citera
2011-06-13, 01:04
Medlem
Geomeisters avatar
http://www.gronalund.com/sv/Konserte.../Alice-Cooper/

Alice Cooper kommer till Grna Lund i sommar!

"Datum: 4/7 Tid: 20:00
Plats: Stora Scen, Grna Lund
Pris: 180 kr efter 18.00 (annars ordinarie 90 kr), eller 189 kr fr Grna Kortet som ger fritt intrde till ssongens alla konserter."

Det skulle inte sitta helt fel
Citera
2011-07-05, 13:44
Medlem
CochonSordides avatar
Var en riktigt bra spelning p grnan igr
Citera
2011-07-05, 18:48
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CochonSordide
Var en riktigt bra spelning p grnan igr

Visst var det!

Alice Cooper (Vincent Furnier) r numera en gammal man, men har fattat rtt beslut. Han lter sitt vriga "oknda" (?) band ta plats p scen. Mycket plats. Sjlvaste Alice r mest med fr lite sng (som vrigt tilldelas mycket till publiken OCH vriga bandet) och givetvis det teatriska.. Men vriga bandet fr sina solon (ensamma p scen ibland), den yngsta gitarristen sprang runt som ngon Angus Young utan duckwalk. Trummisen flashade och trummade p. Det sg ut som dom hade roligt p scen och att det var ett riktigt band.. inte Alice Cooper och ngra bakgrundsmusiker.. tom. basisten fick med sig publiken p sin sida.. hur ofta hnder det "oknda" basister?

Det som spelades var lite 00-tal, en ny lt, lite 80-tal och mest 70-tal, en bra blandning! Jag tyckte konserten flt p riktigt bra trots bandet alla stilbyten (I Love The Dead, Brutal Planet, Poison och No More Mr. Nice Guy).

Det vriga som pgick p scen var underhllande, men blev aldrig fr mycket (frutom mjligen hanteringen av "Cold Ethyl" dockan som pgick lite vl lnge..). P ca 1,5 timmar var det flera ltar som saknades, men det gjorde ingenting... Setlisten var bra som den var trots att de ltt kunde klmt p med ltar i 1 timme till (aka. Welcome to my Nightmare, He's Back (The Man Behind the Mask), Generation Landslide, Go To Hell, Be My Lover, Caught In A Dream osv.) !
Citera
2011-07-05, 21:54
Medlem
CochonSordides avatar
Jag tycker sjlv att det r kul att han tar bort vissa klassiker fr att ge plats t snt som man inte hr s ofta. Clones (We're All) r ett riktigt bra exempel, d det kndes som om den uppdaterades till Alice '11! Riktigt sknt!
Citera
2011-08-26, 14:04
Medlem
Geomeisters avatar
Dags fr ett nytt Alice Cooper album. "Welcome 2 My Nightmare". En uppfljare till ett av bandets mest knda album.

http://www.allmusic.com/album/welcom...tmare-r2259822

Undrar hur detta kommer lta. Personligen tycker jag faktist han gjort en del bra grejer de senaste ren.. men vad r tanken hr? Att fra oss tillbaka till 1975 eller r det mest som en tribut till starten av sin karrir? Den som lever fr se. Alltid kul med nytt material dock!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in