Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
ppningen r briljant likvl, liksom mittendelen. Jag hade aldrig anat, innan jag kpte albumen Love It to Death, Killer, School's Out och Billion Dollar Babies, att Alice Cooper var ett spass bra band. Visst hade jag hrt titelspret p School's Out tidigare, och ven No More Mr. Nice Guy, men min bild hade nog grumlats av den, enligt mig, usla och snderspelade Poison. Jag r glad att jag vgade ppna mitt sinne och vidga mina vyer. Alice Cooper (70-talsversionen) r djvulskt bra!
Jag upptckte dem via "Under My Wheels" som i sin tur ledde till "
Greatest Hits"-plattan och den spnner som vi vet, precis som "
BDB", ver rtt mnga stilar av rock. Jag har fr mig att jag varit inne och nosat p dem tidigare under ngon Bob Ezrin-upptcktsfrd som jag som gammal Kiss-fanatiker gav mig ut p men jag mste ha trffat p fel ltar eftersom jag inte fastnade d.
Ibland r det lustiga vgar man tar fr att hitta guldkorn. Kiss-Ezrin-Lou Reed-Velvet Underground eller Glenn Frey-Eagles-Poco-Buffalo Springfield-Neil Young r kanske inte de vanligaste stten att hitta giganter.
Jag har fr mig att jag faktiskt tyckte att "Poison" var en av de bttre hr(d)rocksltarna nr den kom men det sger frmodligen mer om vrig hr(d)rock 1989 som inte var ngot hjdar(h)r precis (inte fr musik ht s hr p rak arm).
Idag gillar jag inte "Poison" alls och jag tycker konstigt nog att "Under My Wheels" tillhr de smre spren p "
GH"-plattan och mina egna favoriter hittas utanfr den skivan. Det r vl bara "Teenage Lament" som fortfarande tillhr topp-5 dr man ven hittar den av dig tidigare nmnda "Generation Landslide" men priset som gruppen AC:s toppspr gr till "Ballad of Dwight Fry" som r allt som Alice Cooper egentligen handlade om. Text om sjukdom och galenskap, akustiska gitarrer, elektriska gitarrer, olika rstlgen av Alice och framfr allt en melodisk refrng om exploderande hjrnkontor. Men sen r man mjukis ocks.